به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اين محققان به تنظيم آشكارسازهاي نور بسيار حساس خود، براي گوش فر دادن به خلأ پرداختند.

خلأ زمانی به فضای کاملا خالی، تاریک و ساکت گفته می‌شد تا زمانی که نظریه کوانتوم مدرن کشف شد. از آن زمان دانشمندان دریافته‌اند که خلأ به میزانی از فضا گفته می‌شود که از ذرات زیراتمی مجازی برخوردار بوده که بطور تصادفی در آن ظاهر و ناپدید می‌شوند.

حضور این ذرات باعثافزایش صدای تصادفی می‌شود. این صدای خلأ در همه جا حاضر بوده و ممکن است بر کارکردهای ارتباطات فیبر نوری، برنامه‌های رادیویی و عملیات رایانه‌ای تاثیر گذاشته و در نهایت آنها را محدود کند.

به گفته محققان، تولید عدد تصادفی در فناوری اطلاعات از کاربردهای بسیاری برخوردار است.

پیش‌بینی وضع هوای جهانی، کنترل ترافیک هوایی، بازی‌های الکترونیکی، رمزگذاری و انواع مختلف مدلسازی رایانه‌ای همه بر دسترسی اعداد کاملا تصادفی و بدون تبعیض متکی هستند.

تا به امروز بیشتر مولدهای عدد تصادفی بر اساس الگوریتم‌های رایانه‌ای بوده‌اند. اگرچه اعداد تصادفی بدست آمده توسط رایانه‌‌ها نیز کاربری دارند، اما شناخت شرایط ورودی برای الگوریتم منجر به خروجی قابل پیش‌بینی و تجدیدپذیر شده و از این رو اعداد کاملا تصادفی نخواهند بود.

برای غلبه بر این مسأله، مولدهای عدد تصادفی متکی بر فرایندهای فیزیکی ذاتا تصادفی مانند تجزیه رادیواکتیو و رفتار آشفته درون مدارات تولید شده‌اند.

صدای خلأ یکی از منابع نهایی اتفاقی است؛ چرا که اساسا از پهنای باند برخوردار بوده و غیرقابل پیش‌بینی بودن آن با نظریه کوانتوم تضمین شده است.

اين تيم در حال حاضر تجربه ليزر خود را مستقيما به اينترنت وصل كردهاند و اين مولد عدد تصادفي اكنون بصورت آنلاين قابل دسترس است. اين گروه اكنون در تلاش براي تجاري كردن اين فناوري و كوچكتر كردن آن به اندازه يك فلش ديسك هستند.