جزئیات دستگیری طبری از زبان نماینده دادستان/ تناقض طبری در هنگام بازرسی از ویلای لواسانش برملا شد
+ عکس
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات طبری آغاز شد؛ دادگاهی که با مسائل مطرح شده در جلسه اول آن، حالا بیشتر در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است.

اخبار اجتماعی- دقایقی پیش دومین جلسه رسیدگی به پرونده اکبر طبری در شعبه پنجم دادگاه کیفری شماره یک استان تهران آغاز شد.
 
 
 

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات طبری آغاز شد

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «اکبر طبری» معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه و ۲۱ متهم دیگر این پرونده سنگین صبح امروز (چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه)، به ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران آغاز شد.

در این دادگاه به اتهامات «اکبر طبری» معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه و ۲۱ متهم دیگر این پرونده سنگین، رسیدگی می‌شود.

قاضی بابایی در ابتدای جلسه تصریح کرد: جلسات دادگاه و موضوعات مطروحه نباید دستمایه تسویه حساب اشخاص و گروه‌ها باشد.

رئیس دادگاه درباره فایل صوتی و تصویری متهمان فراری گفت: امیدواریم این متهم و دیگران به سخن خود عمل کنند و با حضور در جلسه دادگاه و دفاع از اتهامات، به روشن شدن حقایق به این دادگاه کمک کنند.

در دومین جلسه رسیدگی به پرونده اکبر طبری، وی به دستور قاضی در جایگاه مخصوص متهم قرار گرفت.

طبری در دادگاه: ۲۰ سال خدمت صادقانه به قوه قضاییه داشتم

متهم طبری گفت: علی رغم تلاش یک ساله نتوانستند کوچکترین بهانه و دست آویزی برای اتهام زنی مرتبط با شغل و سمت من ارائه کنند؛ ۲۰ سال خدمت صادقانه به قوه قضاییه داشته‌ام.

وی درباره قرارداد خود با نجفی گفت: قرارداد در صندوق امانات من بود و امضای آقای نجفی با خودکار سبز بود.

سپس رسول امیر قهرمانی نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص کیفرخواست را برای متهم تشریح کرد.

قهرمانی گفت: در ساخت ویلا حتی سازمان بازرسی کشور هم وارد شد و هشدار داد که نمی‌توان در آن مکان ویلا ساخت، زیرا تهدیدات زیست محیطی دارد.

وی ادامه داد: سپس با ترسی که آقایان شهرداری از این اخطارها پیدا می‌کنند، نجفی وارد مرحله سوم شد و در دیوان عدالت شکایت کرد.

طبری در دادگاه: هیچ کدام از اتهامات را قبول ندارم/ این‌ها پرونده سازی‌ و افترا است

متهم طبری با بیان اینکه این‌ها پرونده سازی‌ها و افترا است، گفت: اکثر این موارد و پرونده‌ها رسیدگی و مختومه شده‌اند و مربوط به ده سال یا ۱۵ سال قبل است.

وی گفت: تا این لحظه هیچ کدام از اتهامات را قبول ندارم و آقایانی که به عنوان متهم معرفی شدند، اتهاماتشان هیچ ارتباطی به من ندارد.

متهم طبری درباره اتهامات مربوط به اراضی کلاک تصریح کرد: طبق مقررات قانونی همانند سایر شهروندان حق شرعی نسبت به مال خود دارم و اتهامات در مورد کلاک را هم قبول ندارم، ادامه دفاعیاتم را وکیلم انجام خواهد داد.

دفاعیات هزاردستان در دومین جلسه دادگاه

فرار از پاسخگویی طبری در دادگاه/ طبری: دفاعیاتم را وکیلم انجام می‌دهد

قاضی خطاب به متهم طبری گفت: درباره دریافت رشوه به مبلغ ۸۴ میلیارد ریال از حسن نجفی توضیح دهید.

متهم گفت: دفاعیاتم را وکیلم انجام می‌دهد.

قاضی گفت: حق دفاع وکیل محفوظ است، اما بر اساس رویه دادگاه ابتدا اظهارات متهم شنیده می‌شود.

متهم طبری حین صحبت‌های قاضی از همان جایگاه با ضمن مشورت با وکیل خود گفت: اصلا قبول ندارم با او قراردادی نداشتم، قرارداد من با فرهاد مشایخ بود و مشایخ این پول را داد که با هم ساخت و ساز کنیم، ارتباط مالی با نجفی نداشتم.

قاضی بابایی اظهارات مشایخ را در مواجهه حضوری متهم نزد بازپرس قرائت کرد و خطاب به متهم طبری گفت: با توجه به این اظهارات پاسخ دهید.

متهم طبری در پاسخ به سوال قاضی اظهار کرد: با آقای مشایخ قراردادی را منعقد کردیم و با توجه به رشته تخصصی من کارهایشان را انجام می‌دادم، البته در مورد آن مبلغ اطلاعی ندارم.

وی افزود: سال ۹۰ مطلبی شنیدم و کسی به من گفت اگر فلانی به تو این پول را داده پس بده، من مبلغ ۴ و ۲۰۰ از پول را برگرداندم و کتباً هم نوشتم که کل پول را بر می‌گردانم.

قاضی پرسید: دست نوشته برای چه تنظیم شد؟

متهم طبری گفت: برای این نوشته شد که قسمتی از پول را برگردانده‌ام و قسمتی را ساخت و ساز انجام دادم، هنوز قراردادی که با آقای مشایخ بسته‌ام در مورد زمینی که به من واگذار کرد تا بسازم را به من نداده‌اند.

قاضی بابایی بیان کرد: اظهارات مشایخ در پرونده برخلاف اظهارات شماست.

متهم طبری گفت: این را را نمی‌دانم، اما پولی هم از نجفی نگرفته‌ام.

قاضی از متهم طبری پرسید: درباره زمین قریه نجارکلای لواسان توضیح دهید.

 در ادامه جلسه نماینده دادستان درباره متهم نجفی اظهار کرد: نجفی قطعات زمین مختلفی را خریداری کرده که این اراضی در حاشیه رودخانه جاجرود و سد لتیان و خارج از محدوده لواسان و دارای کاربری زراعی بودند.

قهرمانی با اشاره به اتفاقات سال ۸۲ گفت: نجفی با شهرداری لواسان توافقنامه امضا کرد که ۵۰ درصد از زمین زراعی را به شهرداری بدهد و در ازای آن، شهرداری زمین‌ها را داخل محدوده لواسان بیاورد و کاربری زمین نیز تغییر کند.

وی افزود: در این حوزه ممنوعیت‌های قانونی متعددی وجود داشت و مطابق با قانون حفظ اراضی، شهرداری با وجود آن که نمی‌توانست تغییر کاربری انجام دهد، اما این اقدام صورت گرفت؛ در ماده ۱ قانون حفظ اراضی نیز آمده که تغییر کاربری ممنوع است و شورای عالی امنیت ملی نیز در مورخ ۷۹/۸/۲۵ مصوب کرد که اراضی کلاک در حاشیه سد لتیان هستند.

نماینده دادستان با بیان اینکه سال ۸۵ در این فرآیند بسیار مهم است، گفت: خانواده نجفی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و شکایت آن‌ها در دیوان رد شد و پرونده به شعبه دوم دادگاه حقوقی لواسان رفت و حکم بر علیه شهرداری صادر شد تا توافق انجام شود و در سال ۸۸ حکم دادگاه حقوقی صادر شد.

 

جزئیات دستگیری طبری از زبان نماینده دادستان

نماینده دادستان در ادامه به روز‌های دستگیری طبری اشاره کرد و گفت: زمانی که آقای طبری دستگیر شد، در مورد کلاک اطلاعات ما به مرور کامل شد. آن زمان اطلاعات ما بیشتر در حوزه آقایان دانیال زاده و سرخوش بود، آقای نجفی بعد از دستگیری مشایخ از کشور فرار کرد.

قهرمانی تصریح کرد: ما اطلاعات ۱۵ سال از حساب‌های آقای مشایخ را بررسی کردیم، در حساب آقای مشایخ پول‌هایی است که در ۸۴-۸۳ تا ۸۸ واریزی‌هایی از سوی آقای مشایخ به آقای طبری وجود داشته است. به آقای مشایخ گفتیم که این پول‌ها چیست که برای آقای طبری واریز کردی که آقای مشایخ گفت: من ۷ میلیارد به آقای طبری بابت ساخت و ساز دادم.

تناقض طبری در هنگام بازرسی از ویلای لواسانش برملا شد

وی با بیان اینکه در ادامه به سراغ آقای طبری رفتیم، بیان کرد: گفتیم این پول‌هایی که آقای مشایخ واریز کرده بابت چیست؟ آقای طبری گفت مشایخ ۴ میلیارد بابت ساخت و ساز داده است و این اولین تناقض در عدد واریزی است.

قهرمانی افزود: تحقیقات ادامه داشت تا اینکه مشایخ اعلام کرد اسناد او در ویلایش در لواسان است و ضابطان خدوم بلافاصله به ویلا می‌روند و اسناد به دست می‌آید و اولین سند دست خط آقای طبری است.

در این هنگام رئیس دادگاه خطاب به متهم طبری گفت: آیا این دستخط شماست؟

متهم طبری گفت: بله.

نماینده دادستان ادامه داد: صورت جلسه‌ای به خط آقای طبری نوشته و به آقای مشایخ داده شد، در این دست خط نوشته شده است که نظر به توافق فی ما بین آقای مشایخ مبلغ ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بابت مشارکت در ساخت و ساز در اختیار بنده قرار داده است. اولین سوال این است که چرا این افراد ضد و نقیض صحبت می‌کنند. از طرفی این به ذهن آمد که آقای مشایخ در سال ۸۴، ۸ میلیارد از کجا آورده است. در این خصوص با آقای مشایخ صحبت کرده‌ام که گفت اگر تمام زندگی و کارخانه‌های خود را بفروشد شاید این میزان بشود.

قهرمانی اظهار کرد: در تحقیقات اسنادی پیدا کردیم و دیدیم یک مبایعه نامه به نام آقای مشایخ است و ملکی را مشایخ در کریمخان که ۳۰۰ متر است به آقای طبری داده و سند رسمی به نام آقای طبری شده است.

وی گفت: سئوال این است زمانی که کسی زمینی برای مشارکت در ساخت می‌آورد یا به صورت ۵۰-۵۰ شریک می‌شود و یا آورده‌ای برای آن فرد دارد؛ این چگونه مشارکت در ساخت است که همان ابتدا سند به نام او زده می‌شود، لذا حساسیت ما بیشتر شد و ما اطلاعات را قطره چکانی جمع کردیم.

وی تصریح کرد: آقای مشایخ پشت صحنه این حوادث را افشا کرد. آقای مشایخ فردی است که از ۳۰ سال گذشته با آقای نجفی دوست است و از طریق نجفی با آقای طبری دوست می‌شود، در شرکت‌های آقای نجفی نیز سمت داشته است.

نماینده دادستان گفت: آقای مشایخ گفته است که پول‌ها برای بنده نیست و توسط حسن نجفی داده شده که به آقای طبری بدهم. ۸ میلیارد و ۴۰۰ در چندین مرحله بوده است.

وی بیان کرد: در خصوص ملک کریمخان نیز گردش آن را درآوردیم و متوجه شدیم که سابقا به نام فردی بوده که به نام آقای مشایخ می‌زند. او را آوردیم و گفت مشایخ را نمی‌شناسم. ضابطی گفت بنده دو قطعه زمین در لواسان از آقای نجفی خریداری کردم و بابت ثمن معامله ده چک و یک زمین در کریمخان دادم. به من گفت امضا بزن و در دفترخانه امضا زدم.

رییس دادگاه از متهم طبری پرسید: آقای منصوری را چطور میشناختید؟

متهم طبری که سعی داشت پاسخ ندهد و میگفت وکیلم پاسخ خواهد داد گفت: فقط یک دیدار با منصوری، نجفی و مشابه داشتم!

قاضی بابایی پرسید: اظهارات مشایخ را قبول ندارید؟

متهم طبری گفت: اصلا قبول ندارم، منصوری کار‌ه ای نبود.

قاضی بابایی پرسید: وجوه دریافتی بابت چه موضوعی بوده است؟

متهم طبری پاسخ داد: وجوه دریافتی از مشایخ بابت کار‌های ساختمانی بوده و از نجفی هیچی نگرفته ام.

قاضی بیان کرد: طبق اسناد و مدارک، شما تحت پوشش مشایخ، وجوه و اراضی دریافت کردید.

متهم طبری گفت: آیا از موقعیت شغلی خود سواستفاده کرده ام؟ آیا کج دستی کرده ام؟ از کدام قاضی پیگیری کاری را مطالبه نموده ام؟

قاضی بابایی بیان کرد: درباره همه مسائل به جز اتهامات صحبت میکنید.

متهم طبری گفت: اصلا مورد کلاک را قبول ندارم و از نجفی هیچی نگرفته ام. اگر سهام خریده ام، تاکنون چه استفاد‌ه ای کرده ام؟ مشایخ بدون اجازه برایم سهام خریده است.

قاضی بابایی بیان کرد: فرهاد پورتمن در اظهاراتش گفته که نجفی برای حل مشکل لواسان از طبری مساعدت میخواست.

متهم طبری گفت: نجفی هروقت به ایران می آمد ۴ روز بود و پس از آن به خارج از کشور می رفت.

متهم طبری در ادامه گفت: آقای مشایخ با آقای نجفی می آمدند و مرا می دیدند جلسه نبود و ما مانند سه برادر بودیم.

این متهم افزود: اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم این برادرانم میدهند و اگر کل لواسان و کارخانه اش را بخواهم به نام من میکند. این رفاقت است. اگر شما از این دوستان ندارید به من ارتباطی ندارد. اگر آن‌ها نیز از من بخواهند من نیز برای آن‌ها انجام میدهم.

وی گفت: مشایخ و نجفی هیچ وقت کار اداری از من نخواستند.

قاضی بابایی در ادامه از متهم طبری خواست تا در خصوص زمین مشجر در قریه نجار کلای لواسان توضیح دهد؟

این متهم گفت: آن را مشایخ در قالب قرارداد آورد که البته هیچ کاری انجام ندادیم قرار بود بسازیم، اما صرفا دور آن را دیوار کشی کردیم این موضوع مربوط به ۱۶ سال قبل است.

وی گفت: من نمیدانم که مال کیست مشایخ آورده بود مشایخ نماینده تام الاختیار نجفی بود و من از مشایخ گرفته ام.

قاضی خطاب به متهم طبری گفت: مشایخ وکالت واگذاری داشته است.
متهم طبری گفت: مشایخ وکالت واگذاری خیلی از زمین‌ها را دارد این واگذاری در قالب قرارداد مشارکت بوده است.

نماینده دادستان خطاب به متهم طبری گفت: دستمزد کار‌هایی که شما مدعی هستید در ساختمان و ... انجام می‌دادید چقدر بوده است؟

متهم گفت: هر چقدر باشد کار من ارزش داشت به کسی ربطی ندارد که دریافتی من زیاد بوده.

رییس دادگاه خطاب به متهم طبری گفت: اظهارات حسین نصیری در خصوص زمین‌هایی که صحبتش شد این است که زمین متعلق به اکبر طبری بوده و به من گفت تا به آن سر بزنم تا کسی نیاید آن را بگیرد. در این خصوص چه توضیحی دارید؟

متهم گفت: در لواسان از این موارد زیاد است عد‌ه ای صحنه سازی می کنند من به او (حسین نصیری) وکالت کاری داده بودم.

قاضی خطاب به متهم طبری گفت: آیا توضیح دیگری دارید؟

متهم طبری پاسخ داد: خواهشم این است که در جلسه بعد شهردار وقت و رییس شورای وقت را احضار کنید و بیاورید.

قاضی در ادامه از نماینده دادستان خواست تا در مورد زمین مشجر ۱۶۷۵ متر مربع و در خصوص نحوه واگذاری آن در لواسان توضیح دهد؟

نماینده دادستان نیز عنوان کرد: این ملک اساسا به نام خواهران آقای نجفی بوده که وکالتی به آقای مشایخ دادند و مشایخ بعد از یک سال به آقای طبری وکالت داد و آقای طبری زمین را به نام خود میزند و آقای مشایخ میگوید که این کار به دستور آقای نجفی انجام شده است.

نماینده دادستان تصریح کرد: آقای طبری گفتند که این افراد دوست داشتند تا به من پول بدهند کاملا درست است آقای طبری محبوب دل‌های متهمان اقتصادی بودند.

قهرمانی در ادامه گفت: آقای طبری میخواهد خروج آقای نجفی از کشور را عادی جلوه دهد، اما ما برای اینکه مستند سازی کنیم مستندات خروج آن‌ها را در چند سال گذشته گرفتیم چنین سابق‌های یافت نشد که چندین ماه خارج شده باشند و به کشور بازنگشته باشند. صحبت‌های آقای طبری برای این است که خروج آقای نجفی را عادی جلوه دهد.

نماینده دادستان در ادامه گفت: آقای طبری در خصوص ملک کریم خان پاسخ مرا ندادند.