انجام چه اقداماتی فضای مجازی جرم است؟

جرائم در فضای مجازی انواع مختلفی دارند و به روش‌های متعدد می‌توان اقدامات مجرمانه‌ای را در این شبکه مجازی انجام داد.

اخبار اجتماعیدر اینجا به معرفی برخی از جرائمی که در فضای مجازی رخ می‌دهد می‌پردازیم.

مطابق ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای و بند ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات انتشار، توزیع و معامله محتوای مبتذل و مستهجن خلاف عفت عمومی در فضای مجازی جرم به حساب می‌آید و مرتکب این امر باید مجازات قانونی را طی کند.

همچینن هتک حرمت هم یکی دیگر از موارد خلافی است که اگر انجام شود مجازات به دنبال دارد؛ پلیس به افرادی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به هتک حیثیت و نشر اکاذیب علیه همدیگر می‌کنند، هشدار داد که طبق ماده ۱۷ قانوم جرایم رایانه‌ای، با اثبات عمل مجرمانه‌شان، باید پاسخگوی قانون و مسئول عمل مجرمانه خود باشند.

تحقیر و توهین به دیگران در فضای مجازی جرم است

علاوه بر موارد گفته شده تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا دعوت به فساد و فحشاء و ارتکاب جرائم منافی عفت یا انحرافات جنسی بر اساس بند ب ماده ۱۵ قانون جرائم رایانه‌ای و ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی مجازات به حساب می‌آید.

در بند۲ ماده۶ قانون مطبوعات درباره اشاعه فحشاء و منکرات صحبت شده است و این هم یکی از موارد مجرمانه در فضای مجازی است علاوه بر آن استفاده ابزاری از افراد (اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی هم جرم به حساب می‌آید.

اگر در فضای مجازی اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه به‌ویژه از طریق طرح مسائل نژادی رخ دهد مرتکب این امر مجرم است و باید پاسخگوی عمل مجرمانه‌اش باشد.