دلایل تأخیر در ساخت خطوط جدید مترو

 امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در نشست خبری درباره وضعیت مترو پایتخت و برنامه‌های در دستور کار جهت توسعه خطوط مترو اظهار داشت: در سال 98، 10 کیلومتر از خط 6 با 5 ایستگاه در سه مرحله افتتاح شد همچنین سه ایستگاه خط 7 وارد مدار بهره‌برداری شد و ما برنامه‌هایی  داشتیم که در 6 ماهه دوم سال پیش هر ماه یک ایستگاه را افتتاح کنیم ولی به دلیل مشکلات مالی این موضوع محقق نشد.

اخبار اجتماعی - وی افزود:‌ در سال جاری اولویت نخست ما تکمیل  خطوط تمام خط 6 و 7 همچنین توسعه خط 4 است چرا که به طور کلی 64 کیلومتر خطوط مترو کامل نشده د اریم و به نرخ امروز می‌توان گفت 50 هزار میلیارد سرمایه شهر زیر خاک خوابیده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران از به بهره‌برداری رسیدن دو رام قطار مترو در ماه جاری خبر داد و گفت:‌ با این دو رام قطار پرونده 70 دستگاه واگن بسته خواهد شد همچنین سه پست برق قلعه‌مرغی، بخش شرقی خط 7 و بخشی از خط 6 امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

امام در مورد سرانجام پرونده اوراق مشارکت گفت: خوشبختانه به نتایجی در این زمینه دست یافتیم و در بحث وثیقه‌های بانکی دچار مشکل بودیم که حدود 20 میلیارد تومان دو هفته پیش در دفترخانه وثیقه بانک گذاشتیم و 14.8 میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز شد و امیدواریم که با تسلیم وثیقه‌ها تا هفته آینده شاهد آزاد شدن پول به صورت  کامل باشیم.

وی خاطرنشان کرد: چندین منابع مالی برای توسعه مترو در پایتخت داریم که یکی اوراق مشارکت بانک‌ها  است که 910 میلیارد تومان اوراق مشارکت بانک آینده تکلیف آن در حال مشخص شدن است و دیگر  اوراق سال 98 که تا تیر باید فروخته می‌شد و هزار میلیارد تومان سهم مترو تهران است. همچنین بودجه امسال شهرداری برای مترو 2 هزار و 800 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که 800 میلیارد آن به صورت غیرنفد و 2 میلیارد به صورت نقد پیش‌بینی شد البته با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های مالی شهرداری امیدواریم حداقل 50 درصد این مبلغ محقق شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت:‌در صورتی که منابع مالی از طریق اوراق مشارکت، مجتمع‌های ایستگاهی و بودجه شهرداری تأمین شود، 12 ایستگاه جدید افتتاح خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که اخیراً محسن هاشمی رئیس شورای شهر اعلام کرده است طی سه سال گذشته حتی یک کیلومتر مترو ساخته نشده است، گفت: صحبت‌های ایشان بد تعبیر شده شاید منظورشان یک کیلومتر در خط جدید بوده است. چرا که خطوط قبلی طی سال‌های اخیر تکمیل و حفاری تونل‌ها نیز انجام شده است.

امام بیان داشت: حق با آقای هاشمی است پروژه در خطوط جدید نداشته‌ایم چرا که منابع مالی محدود بوده و آن را طبق تأکید مدیران شورا و شهرداری برای تکمیل خطوط 6 و 7 گذاشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان داشت:‌در سال پایانی این دوره از شهرداری محسن هاشمی توقع دارد که خط جدیدی افتتاح شود که البته توقع بجایی است و باید آن را جدی بگیریم.

وی افزود: البته این موضوع در شهرداری جدی گرفته شده است ولی پیش از این طرح جامع مصوب ریلی برای افتتاح خط جدید در تهران نداشتیم که روزهای پایانی دی سال 98 این طرح تصویب شد و خوشبختانه توفیق برای راه‌اندازی خط جدید حاصل شده است. 

امام گفت: تا 21 سال دیگر بر اساس طرح جامع مصوب ریلی در تهران باید 4 خط جدید راه‌اندازی کنیم که بسته به کیلومتر هر خط حدود 10 تا 20 میلیارد تومان هزینه نیاز داریم البته این هزینه بر اساس نرخ ارز در سال 98 در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به اینکه خط 10با 40 کیلومتر طول از جهات مختلف در اولویت ساخت است،‌گفت: در صورتی که دولت بدهی‌های خود را به شهرداری پرداخت کند، اقدامات مؤثری جهت توسعه خطوط صورت می‌گیرد.

وی گفت: حدود 24 هزار میلیارد تومان مترو بدهی به سیستم بانکی با سود و جریمه طی 30 سال گذشته تا کنون داشته است و اگر تعهدات قانونی دولت احصا شود نه تنها این مبلغ بلکه بیشتر از آن نیز حاصل خواهد شد ولی متأسفانه قانون حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی توسط دولت مورد توجه نبوده است.

امام در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود قرار است شما به زودی استعفا کنید و آیا این موضوع صحت دارد،‌گفت: من نسخه دیگری از این شایعه را شنیده‌ام که گفته شده قرار است به طور کلی تغییر کند که به طور کلی هر دو این شایعه نادرست است و به هیچ وجه صحت ندارد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان داشت:‌سال پایانی مدیریت شهری است و گاهی شایعات نادرست شکل می‌گیرد و برخی بداخلاقی‌هایی به این صورت نشان می‌دهند که ان‌شاءالله خدا همه را به راه راست هدایت کند.