تعارض برخی آموزه‌ها در کتب درسی آموزش و پرورش با تربیت اسلامی

در نشست مشترک مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیّه و اعضای هیئت مدیره انجمن تعلیم و تربیت اسلامی، که با موضوع همکاری در زمینه ی تولید محتوای لازم برای پرورش معلّم مبلّغ، در فاز هفت مجتمع آموزشی شهید صدوقی قم، برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی گفت: حوزه های علمیّه، می بایست دستاوردهای علمی خود را با عرصه ی عملی و اجتماعی ارتباط داده و مطابق با وضعیت فرهنگی کنونی آنها را تنظیم و منتشر نمایند.

اخبار اجتماعی -  مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ گفت: حوزه های علمیّه باید برای کودکان و نوجوانان جامعه نیز برنامه داشته باشند. بر اساس مطالعات انجام گرفته، میانگین بقای تربیتی روی کودکان تا بیش از ۶۰ سال است.

وی اظهار کرد: ما به این نتیجه رسیده ایم که حوزه علمیّه می بایست با نهاد های مربوط به تربیت کودکان و نوجوانان، ارتباط قوی برقرار کند تا از این طریق، روحانیت، در تعلیم و تربیت دینی و فرهنگی دانش آموزان سهم بسزایی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی  با بیان این که اصلی ترین نهاد رسمی مربوط به این حوزه، وزارت آموزش و پرورش است، افزود: در حال حاضر مرکز تربیت معلّم مبلّغ در قم تأسیس شده است که به عنوان بخشی از دانشگاه فرهنگیان و به نحوی یک نهاد مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیّه  است.

وی ادامه داد: به این صورت که حوزه علمیّه می تواند در این مرکز محتوای علمی و تربیتی خود را به اشتراک بگذارد و در اختیار معلّمین آینده قرار دهد. از طریق همین مرکز می توانیم به مدل تربیت اسلامی، به شکل دانشگاهی برسیم و این مدل را به سایر نقاط کشورتعمیم دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی، گفت: اولین اصل این است که کار را درست انجام دهیم. ما می بایست پس از رسیدن به این تفاهم، با دقّت بر روی اجرای برنامه های مورد توافق، تمرکز داشته باشیم. مهمترین کاری که باید حوزه انجام دهد، سرمایه گذاری روی آموزش و پرورش است. خوشبختانه کتاب هایی هم که از سوی حوزه علمیّه تدوین شده، از نظر کارشناسی، استاندارد و دقیق هستند.

وی با انتقاد از محتوای برخی کتب آموزشی موجود در مدارس آموزش و پرورش، اظهار داشت: متأسفانه در کتب درسی موجود در نظام آموزشی آموزش و پرورش، آموزه های مورد نقدی وجود دارد که با تربیت اسلامی در تعارضند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیّه، گفت: در حال حاضر، بستری از جهت قانونی و همین طور از جهت منابع مالی و امکانات مختلف از سوی حوزه علمیّه و با همکاری وزارت آموزش و پرورش، برای پرورش معلّمینی در تراز انقلاب اسلامی فراهم شده است. لذا از هیأت رئیسه و اعضای  انجمن علمی تعلیم و تربیت اسلامی، خواستاریم، جورچینی از رئوس فعّالیت هایی که باید در آموزش و پرورش انجام گیرد، تهیّه و تدوین نمایند.

وی در پایان عنوان داشت: همچنین از این انجمن در خواست می شود، برای محتوای علمی و تربیتی لازم برای پرورش معلّمین توانمند، معاونت تبلیغ حوزه های علمیّه را یاری رسان باشند.

 

مرکز تربیت معلّم مبلّغ حوزه، شعبه ای از دانشگاه فرهنگیان است

در ادامه این نشست، حجت الاسلام عبداللّهی، مدیر مرکز تربیت مبلّغ معلّم حوزه های علمیّه گفت: مرکز تربیت معلّم مبلّغ حوزه علمیّه قم، شعبه ای از دانشگاه فرهنگیان در حوزه علمیّه است که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و امضای ریاست جمهوری رسیده است. لذا از انجمن تعلیم و تربیت اسلامی خواسته می شود که برای تربیت این معلّمین، محتوای علمی خود را در اختیار مرکز قرار دهند.

مدیر مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ، بیان داشت: بناست طبق تفاهمی، سه شعبه از دانشگاه فرهنگیان، تحت مدیریت حوزه علمیّه اداره شود و در مسائل آموزشی، پژوهشی و تربیتی، روش و محتوایی که در مرکز تربیت معلّم مبلّغ به کار گرفته  می شود، در این سه شعبه نیز همان محتوا استفاده شود.

امروز که جامعه تشنه ی معارف اسلامی است

سپس حجت الاسلام و المسلمین محمّدجواد زارعان، رئیس انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به دستاوردهای علمی بعداز انقلاب اسلامی، عنوان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون، دستاوردهای خوبی در زمینه علوم انسانی داشته ایم و امروز که جامعه تشنه ی معارف اسلامی است، حوزه های علمیّه می بایست به تولید محتوای متناسب با وضعیت فرهنگی حال حاضر بپردازد.

این عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره)، اظهار داشت: انجمن تعلیم و تربیت حوزه، دارای قدمتی ۱۴ ساله است. موضوع تربیت معلّم یکی از وظایف ذاتی حوزه علمیّه و یکی از کارهای برزمین مانده می باشد. امّا خوشبختانه با تأسیس مرکز تربیت معلّم مبلّغ حوزه علمیّه قم، می توان به گسترش این موضوع امیدوار بود.

رئیس انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم گفت: این انجمن، به طور خودجوش و در قالب یک ستاد فعالیت دارد و با اساتید مبرّزی در مؤسسات و پژوهشگاه های مختلف ارتباط گیری کرده و به تولید محتوای تربیتی می پردازد.

در ادامه، سایر اعضای هیأت مدیره انجمن تعلیم و تربیت به ایراد نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.