عبرت‌های فاجعه کلینیک سینا

متاسفانه حادثه دلخراش کلینیک سینا که منجر به مرگ ۱۹ تن و دغدار شدن جامعه و خانواده های بسیاری شد، بار دیگر پیامی تکراری و مکرر از یک فرآیند پراشکال، ناقص و ابتر را به جامعه مخابره کرد.

اخبار اجتماعی- اتفاقی که در حادثه پلاسکو و فجایع اینچنینی نیز اعلام شده و درباره مخاطرات فعالیت بناهای بزرگ، پرازدحام، فرسوده و البته پرشمار تهران مانند ساختمان آلومینیوم نیز به کرات گفته و شنیده می شود، اما دریغ از اقدام و عملی به جا و به موقع.

اینکه سازمان آتش نشانی درباره مخاطرات سیستم گازرسانی ساختمان کلینیک سینا چند بار به مدیریت کلینیک هشدار داده، اما به هشدارها توجهی نشده بود.

بدیهی و طبیعی است که برخی صاحبان مشاغل و مدیریت های کسب و کار در موجهه با هشدارها "ایمن سازی" و حفظ جان کارکنان و مراجعان خود را در اولویت قرار نمی دهند و حاضر نیستند بها و هزینه ای را بابت ایمن سازی و رفع نواقص موجود بپردازند و سهل انگاری ها اغلب با بهانه شرایط و مشکلات اقتصادی توجیه می شود، غالبا نیز پس از وقوع چنین فجایعی تازه همه به یاد می آورتد که هشدارها قبلا داده شده و اعتنایی به آنها نشده بود.

به همین ترتیب همه چیز به فراموشی سپرده می شود تا حادثه و فاجعه تکان دهنده بعدی، تکرار مکررات و بر جای ماتدن خسارات جیران ناپذیر بر روح و روان خانوده های عزیز از دست داده و و ذهن و روح جامعه.

بدون اینکه پرسیده شود چرا هشدارهای سازمان آتش نشانی کمترین ضمانت اجرایی نداشته و ندارند؟

چرا پس از هشدارها، رفع نواقص مرگبار پیگیری نشده و نمی شوند و چرا قصور مدیران و صاحبان کسب و کار که برای دیگران مخاطرات جانی ایجاد می کند، جهت رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع نمی شود؟ آیا نباید برای علاج واقعه قبل از وقوع چاره اندیشی کرد؟ به جریان افتادن پرونده های قصور و تخلف پس از فاجعه چه دردی را از خانواده های داغدار و احساس عدم امنیتی که بر ذهن جامعه سیلی می زند، دوا خواهد کرد؟

تردیدی نیست که کوتاهی مدیریت کلینیک سینا فاجعه آفریده اما تکرار چنین اشتباهاتی گویای وجود نقص در برخی رویه ها و فرآیندها است که باید به آن پرداخته، در صورت لزوم مجلس ورود کرده و با قانونگذاری و اصلاح فرآیندهای موجود به این سیکل باطل خاتمه دهد.

هشدارهای سازمان آتش نشانی وقتی حفظ امنیت و جان مردم را مورد اشاره قرار می دهد، باید حتما و قطعا ضمانت اجرا داشته باشد در غیر این صورت باید همچنان در انتظار وقوع چنین فجایعی بود.