به گزارش افکارنیوز به نقل از وبسایت رسمی شورای جهانی مسافرت و گردشگری، در این گزارش ۶ فاکتور اصلی مرتبط با صنعت گردشگری و وضعیت این صنعت در ایران در سالهای ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۲۲ مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این گزارش علاوه بر مشخص کردن رتبه جهانی گردشگری ایران در بین ۱۸۱ کشور جهان، وضعیت گردشگری کشور را بر اساس ۶ فاکتور اصلی این صنعت مورد ارزیابی قرار داده است.

سهم مستقیم صنعت گردشگری ایران در تولید ناخالص ملی سال ۲۰۱۱ با ۴/۲ درصد رشد، بالغ بر ۱۱۶ میلیارد و ۴۶۱ میلیون ریال بوده است. پیش‌بینی می‌شود این سهم در سال ۲۰۱۲ به ۶/۳ درصد و تا سال ۲۰۲۲ نیز با رشد ۴ درصدی به ۱۷۸ میلیارد و۹۹۰ میلیون ریال برسد.

سهم کلی صنعت گردشگری در تولید ناخالص ملی سال گذشته با ۳/۶ درصد رشد به ۳۱۲ میلیارد و ۷۴ میلیون ریال رسیده بود. پیش‌بینی می‌شود این روند در سال ۲۰۱۲ به ۱/۳درصد رسیده و با رشد یک درصدی تا سال ۲۰۲۲ به ۴۸۳ میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار برسد.





سهم مستقیم صنعت گردشگری ایران در بخش اشتغال، سال گذشته ۴۶۲ هزار و ۵۰۰ شغل بوده که انتظار می‌رود امسال به ۷/۲ درصد راه پیدا کند و تا سال ۲۰۲۲ سهم گردشگری در این بخش با ۳/۲ درصد به ۵۹۶ هزار شغل برسد.





سهم کلی گردشگری ایران در ایجاد فرصت‌های شغلی در سال گذشته یک میلیون و ۲۴۸ هزار شغل بوده(برابر با ۷/۵ درصد اشتغالزایی عمومی)، که انتظار می‌رود امسال با ۳/۲ درصد به یک میلیون و ۲۷۶ هزار شغل افزایش یابد و این روند تا سال ۲۰۲۲ نیز با ۹/۵ درصد رشد به یک میلیون و ۵۹۹ هزار شغل برسد.

برخلاف موارد بالا، شورای جهانی مسافرت و گردشگری پیش‌بینی کرد خروج گردشگر امسال کمتر از سال گذشته خواهد بود. طبق آمار این سازمان، گردشگران خروجی ۲۷ میلیارد و ۷۹۹ میلیون ریال درآمد داشته که این میزان امسال ۳/۱ درصد کاهش خواهد داشت اما تا سال ۲۰۲۲ رشدی ۵/۳درصدی را تجربه خواهد کرد.

شورای جهانی مسافرت، سرمایه‌گذاری ایران در بخش گردشگری را در سال گذشته میلادی ۳۶ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار اعلام کرد که برابر با ۳درصد از مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در کشور بوده است. پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در سال جدید ۳/۱ درصد افزایش داشته باشد و تا ۱۰ سال آینده نیز با ۱/۵ درصد رشد به ۶۰ میلیارد و ۵۵ میلیون ریال برسد.

طبق آمار این سازمان، کشور جمهوری اسلامی ایران اکنون در رده ۹۲ مقصدهای گردشگری جهان قرار دارد.