هنگ‌ کردن رایانه؛ دغدغه‌ای همه‌گیر

به گزارش افکارنیوز، نوید نیکخواهبهرامی - كارشناس - در گفتوگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: هر کاربری در خلال کار با کامپیوتر خود مطمئناً حداقل یک بار با هنگ کردن آن مواجه شده است و در چنین شرایطی یا سرعت عملکرد برنامهها به شدت کاهش مییابد یا سیستم عامل به طور کامل از ادامه فعالیت باز میایستد و کاربر به راهاندازی مجدد رایانه مجبور میشود.

وی درباره اینکه آیا راه‌اندازی مجدد رایانه دردی را دوا می‌کند؟ گفت: مطمئناً کنار آمدن با این مشکل چندان ساده نیست و حتی اگر کاربر سعی کند که انتظار اجرای سریع برنامه‌ها را نداشته باشد نیز باز هم در مواقعی که به انجام کارهای مهمی ‌می‌پردازید و یک‌باره با هنگ کردن سیستم ‌عامل مواجه می‌شوید، از آنجا که بسیاری از کاربران با این مشکل مواجه‌اند و نمی‌دانند برای رفع این مشکل باید چه کاری انجام دهند و تنها راه‌حل را نصب مجدد ویندوز می‌دانند، در حالی که برخی از راه‌کارهای موجود می‌تواند در حل این مشکل مؤثر باشد.

نیکخواه‌بهرامی در ادامه با ارائه این راه‌کارها پرداخت و افزود: پیش از هر چیز کاربر باید توجه داشته باشد که در این شرایط، پشتیبان‌گیری مقدمه کار به حساب می‌آید و بهتر است بدون اتلاف وقت و بدون آنکه حتی به روش‌های رفع مشکل فکر کند و بخواهد از آن‌ها استفاده کند، حتماً یک نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم خود تهیه کند.

این کارشناس نرم‌افزار خاطرنشان کرد: هنگ کردن سیستم ‌عامل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما عمده‌ترین این دلایل می‌تواند به مشکلات نرم‌افزاری مربوط باشد و برای فهمیدن این مورد کاربر می‌تواند به عنوان اولین اقدام، رایانه را در حالت Safe Mode بوت کند و در این حالت تنها فایل‌های پایه و درایورهای ضروری برای راه‌اندازی سیستم ‌عامل فراخوانی می‌شوند و سیستم ‌عامل در محدودترین حالت نرم‌افزاری بوت می‌شود و چنان‌چه در این حالت رایانه کاربر عملکرد خوبی داشت و فریز شدن در سیستم اتفاق افتاد مطمئناً مشکل به وجود آمده مربوط به یک اشکال نرم‌افزاری است و حالا این اشکال می‌تواند از یک درایور مربوط به نرم‌افزاری باشد که به تازگی نصب شده است و یا حتی مربوط به یک بدافزار باشد.

وی تصریح کرد: برای بررسی کامل‌تر و رفع برخی مشکلات رایج نرم‌افزاری، می‌توان از روش‌های پیشنهادی مانند حذف سخت‌افزارها و درایورهای مربوط به آن‌ها که به‌تازگی روی سیستم ‌عامل نصب شده است و یا نصب ویروس‌یاب قدرتمند و به روز، به‌روزرسانی ویندوز و نرم‌افزارهایی که عموماً از آن‌ها استفاده می‌شود و همچنین کاربر باید در محیط Safe Mode کامپیوتر را ویروس‌یابی کند، استفاده کرد.

به گفته او در راستای رسیدگی به مشکلات سختافزاری نیز میتوان اقداماتی از قبیل پاک کردن گرد و غبار را از سختافزارهایی همچون فنهای خنک کننده، بررسی محل قرار گرفتن کارت گرافیک، صدا و دیگر سختافزارهای متصل به مادربورد و... اشاره کرد. در نهایت نیز ذکر این نکته ضروری است که گاهی اوقات، همه مشکلات و هنگهای سیستم عامل تنها با نصب مجدد ویندوز رفع میشود و از اینرو چنانچه برنامههای زیادی روی ویندوز کامپیوتر نصب نشده است و نصب مجدد ویندوز پیشنهاد میشود. همچنین طبق بررسیهای به عمل آمده و توصیههای اهالی فن، بهتر است هر ۶ ماه تا ۲ سال یکبار، ویندوز را مجدداً نصب کرد.