خط قرمز شهرداری تهران + جزئیات

 محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ، نخستین نشست تبیین راهکارهای تحقق بخشنامه منع کار کودکان زباله‌گرد اظهارداشت: زباله گردی کودکان از جمله سخت‌ترین و کثیف‌ترین نوع کار کودک است و اولین نقطه ورود ما جلوگیری از این شکل کار کودک است. 

اخبار اجتماعی​وی ادامه داد: در گام نخست، هدف منع کار زباله گردی کودک توسط مدیریت شهری است، چرا که کودک می‌تواند در محیطی سالم تر و بهتر از گودهای زباله گردی کار کند تا به معیشت او نیز آسیبی نرسد. 

هیچ برخوردی با کودکان کار صورت نخواهد گرفت

جوادی یگانه در ادامه، خط قرمز شهرداری تهران را استفاده سیستماتیک از کودک در زباله گردی دانست و اعلام کرد: هرگونه برخورد با کودکان کار، چه از سوی پیمانکاران و چه از سوی مدیران شهری مرتبط نباید صورت گیرد. بلکه با متخلفان و سوء استفاده کنندگان از این کودکان برخورد خواهد شد. از مردم نیز خواسته شده که ضمن مشاهده استفاده از این کودکان در سطح شهر مراتب را اعلام کنند.

جوادی یگانه با اشاره به سخنان نمایندگان پیمانکاران پسماند گفت: ما پیمانکاران را جزئی از این فرایند می‌دانیم و معتقدیم همانطور که نمایندگان آنها در این جلسه اذعان کردند، پیمانکاران هم به ضرورت این موضوع پی برده و از جنبه انسانی و مسوولیت اجتماعی خود فارغ از اینکه در قراردادهای خود ملکف به عدم استفاده‌ای کودکان هستند با طرح همراهی کرده و به عدم بکار گیری کودکان در فرایند زباله گردی پایبند خواهند بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های جدی برای حمایت از کودکان زباله گرد در مسیر اجرای بخشنامه تاکید کرد: سرنوشت کودکان زباله گرد در این فرایند برای ما اهمیت زیادی دارد و ما در معاونت اجتماعی برنامه‌های مدونی جهت حمایت از آنها و کاهش آسیب های ناشی از این پدیده برای کودکان داریم که با مشارکت سازمان های مردم‌نهاد و پژوهشگران این حوزه نهایی و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

اگر اراده جمعی باشد پایان دادن به زباله گردی کودکان دور از دسترس نیست.

مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه، اگر اراده جمعی باشد پایان دادن به زباله گردی کودکان دور از دسترس نیست،  گفت: پیمانکاران، سازمان مدیریت پسماند و همکاران در مناطق شهرداری تهران، نقش مهم و به سزایی در حذف پدیده زباله گردی کودکان پای مخازن دارند. 

وی مهم ترین هدف شهرداری تهران در حوزه ی پسماند را کاهش پسماند وارد شده به محل دفع دانست و افزود: خوشبختانه در  یک سال و نیم گذشته، تولید پسماند بین 850 تا 1000 تن کاهش یافته و با تمهیداتی که در جهت ساماندهی پسماندهای حجیم از جمله وسایل الکترونیک، لاستیک، شاخ و برگ درختان و.. در این مدت صورت گرفت، میزان تولید پسماندهای حجیم کاهش محسوسی پیدا کرده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران تاکید کرد: اگر ما اراده کنیم و همکاری تنگاتنگی میان پیمانکاران و مناطق شهرداری تهران ایجاد شود قطعا به نقطه ای خواهیم رسید  که حتی یک کودک کار نیز بر سر مخزن ها دیده نشود. ما در شهرداری تهران، پیمانکارانی داریم که می توانند به این موضوع خاتمه بدهند و دیگر شاهد حضور کودکان زباله گرد در پای مخزن ها نباشیم. 
یزدانی درباره حوزه تفکیک از مبدا زباله با اشاره به سال‌های گذشته که جمع آوری زباله های شهروندان در 2 میلیون نقطه از شهر تهران صورت می‌گرفت، افزود: در حال حاضر جمع آوری زباله از 2 میلیون نقطه به حدود 54 هزار مخزن زباله تغییر پیدا کرده اما گاهی در این فرایند نیز بی نظمی دیده می‌شود.

یزدانی این بی نظمی را ناشی از فراهم نبودن زیرساخت های مناسب برای شهروندان دانست و خاطرنشان کرد: امروزه در بسیاری از شهرهای مهم دنیا در هفته دو بار جمع آوری زباله صورت می گیرد، در حالی که در برخی نقاط تهران روزی 3 بار  زباله جمع آوری می‌شود که بخشی از این بی نظمی ناشی از عدم هماهنگی است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در ادامه سخنانش با اشاره به جانمایی مخازن زباله در ساختمان‌ها گفت: امروزه ما با شهروندانی آگاه روبرو هستیم که خودشان به بسیاری امور واقفند و تفکیک زباله را از خانه هایشان انجام می‌دهند اما وقتی این زباله های تفکیک شده همه در یک مخزن قرار می‌گیرند اینجا مشکل از زیر ساخت است که هنوز فراهم نشده است.

وی از انتخاب مناطق 6، 16، 21، 22 به عنوان نمونه اولیه تفکیک زباله در مرحله اول خبر داد و افزود: همکاران ما در سازمان پسماند در این مناطق کار را آغاز کرده‌اند و انتخاب این مناطق نیز کاملا هدفمند بوده است و منطقه و پیمانکاران در اجرای این طرح نقش به سزایی دارند و انتظارداریم اجرای این پروژه، با جدیت و حساسیت خاصی پیگیری شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در پایان از الزام ایجاد مخازن زباله در ساختمان ها در جهت صدور پروانه ساختمان ها خبر داد و گفت: طی جلسه ای که با معاونت شهرسازی و سازمان پسماند در حال نهایی شدن است، به زودی جانمایی مخزن زباله در ساختمان ها از موارد الزامی صدور گواهی پایان کار ساختمان خواهد بود.

بازرسی و نقش کلیدی در اجرای بخشنامه 

مسعود حمزه‌ای، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در ادامه این نشست ضمن تاکید بر عزم شهرداری تهران در جهت اجرایی شدن بخشنامه ابلاغی شهردار تهران، وظایف این سازمان را در این راستا در سه محور عنوان کرد و گفت: نظارت جدی بازرسان مناطق بر عدم به کارگیری کودکان در سطح مناطق و ارائه گزارش هفتگی به صورت منظم در دستور کار بازرسان قرار دارد.
حمزه‌ای سپس، از نظارت بر روند موضوع کاهش مخازن زباله در سطح مناطق که براساس آیین نامه ابلاغی تعداد این مخازن تا خرداد 1400 باید به نصف برسد را از دیگر وظایف بازرسان سازمان بازرسی شهرداری تهران دانست.