چرا مشاوره پیش از ازدواج اهمیت دارد؟

به مناسبت هفته ازدواج؛ به یکی از اساسی ترین موضوعاتی که هنگام ازدواج باید به آن توجه کرد، می‌پردازیم.

اخبار اجتماعی  مشاوره پیش از ازدواج ، یکی از مهم ترین مسائلی است که توجه به آن، هنگام ازدواج ضروری است. هرچند این روزها هنوز تمامی زوجین در شرف ازدواج به اهمیت این موضوع پی نبرده اند اما باید به این گروه از زوجین گفت که اگر این مسئله را نادیده بگیرند و یا اهمیت چندانی برایش قائل نشوند مشکلات متعددی برای آنها ایجاد خواهد شد.

فرشته سادات شجاعى روانشناس و مشاور خانواده درباره اهمیت مشاوره پیش از ازدواج، اظهار کرد: مهم‌ترین مواردی که در جلسات مشاوره مطرح می‌شود شامل امور مالى و فردى مشترک، سبک‌هاى زندگى مشترک، سبک‌هاى ارتباطی، سبک‌هاى تصمیم گیرى، حل تعارض، نقش‌هاى جنسیتى زوجین و خانواده درمانى است.

این روانشناس تصریح کرد: مشاوره گرفتن درباره ازدواج، نباید به پدر، مادر و بزرگان فامیل و مشورت دهندگان دیگر ختم شود، چون هر فردی برمبنای تجربیات، نگاه شخصی اش به زندگی و دیده‌ها و شنیده‌هایش می‌تواند شما را راهنمایی کند، اما مشاور ازدواج کسی است که نه تنها تجربه‌ای بسیار بیشتر از اطرافیان شما در مواجهه با مشکلات ازدواج دارد، بلکه علم این کار را هم دارد و می‌داند چطور باید درباره آینده ازدواج شما قضاوت کند.

وی افزود: در مشاوره پیش از ازدواج، مشاور طی جلساتی به‌ صورت انفرادی و زوجی، هر یک از طرفین را مشاوره می‌دهد، گاهی اوقات بعضی از مشاوران آزمون‌های معتبری را به صورت کتبی از طرفین می‌گیرند که احتمال موفقیت‌آمیز بودن ازدواج را بررسی می‌کند، البته احتمال به معنی قطعیت نیست، این آزمون‌های شناختی به‌ منظور شناخت زیرساخت‌های شخصیتی طرفین به‌کار می‌رود.

شجاعی با اشاره به اینکه مشاور در مشاوره پیش از ازدواج توانایی سنجش و شناخت تفاوت‌های زیر‌بنایی شخصیت را دارد و نظر زوجین را نسبت به این تفاوت‌ها جلب می‌کند، گفت: موارد دیگری که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بررسی می‌شود، آرزوها، تمایلات، توقعات، خط قرمزها و رمز و راز‌های طرفین است، مشاوره قبل از ازدواج به طور کلی مشاوره برای انتخاب مورد مناسب برای یک عمر زندگی است.

این روانشناس اضافه کرد: مشاور ازدواج بدون حب و بغض یا دخیل کردن احساساتش، آنچه را از بیرون می‌بیند، برای شما بازگو می‌کند. او آن چیزی را که می‌تواند درباره شما پیش بینی کند به شما خواهد گفت و شما را با تصمیم گیری درباره این مساله تنها خواهد گذاشت. مشاور ازدواج هیچ وقت به شما نمی‌گوید ازدواج کنید یا نه، بلکه می‌گوید در صورتی که این ازدواج سر بگیرد با چه دشواری‌ها یا چه نقاط قوتی مواجه خواهید شد و چقدر شانس خوشبخت شدن دارید.

همچنین سمیرا اسماعیلی مشاور خانواده در گفت‎وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره، گفت: زمانی که هنوز هیچ صحبتی بین افراد نشده است، مراجعه به مشاور مناسب نیست؛ همانطور که مراجعه افراد بعد از مدت‌ها حرف زدن و داشتن رابطه هم تاثیر چندانی ندارد.

وی افزود: بهترین زمان برای مراجعه به مشاور زمانی است که فرد حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت با طرف مقابل درباره مسائل مختلف گفتگو کرده است.

این روانشناس اضافه کرد: مشاور ازدواج می‌تواند دیدگاه ها و اهداف زوجین را در زندگی مورد بررسی قرار دهد و طرف مقابل را با این دیدگاه‌ها و اهداف آشنا کند.

گاهی اوقات ما برخی از مشکلات شخصیتی و روانی طرف مقابل را از روی ظاهر و یا چند کلمه حرف زدن نمی‌توانیم تشخیص دهیم حتی شده زرنگ ترین افراد نیز نتوانستند به وجود اختلالات و یا مشکلات روانی فردی که قرار است با او ازدواج کند پی ببرند. جلسات مشاوره پیش از ازدواج برای شاخت این مسئله کمک کننده است.

علیرضا کاظمی ظریف روان پزشک  بیان کرد: وجود اختلال‌های شخصیتی همچون خود شیفتگی نارسیسم، اختلال‌های ضد اجتماعی، اختلال شخصیتی مرزی یا بینا بینی (بی ثباتی اخلاقی و شخصیتی)، بیماری‌های خلقی و روان پریشانی در وجود یکی از طرفین می‌تواند سبب ایجاد جدایی آن‌ها پس از ازدواج شود از این رو این اختلالات یا بیماری‌ها از سوی مشاوران قبل از ازدواج تشخیص داده می‌شود.

این روان پزشک تاکید کرد: در صورت داشتن اعتماد بالا به مشاور خود حتما به توصیه‌های وی مبنی بر ازدواج یا عدم ازدواج با شخص مورد نظر عمل کنید.

پس حواسمان را جمع کنیم، قرار است مهم ترین "بله" زندگیمان را بگوییم. با یک انتخاب آگاهانه و بررسی تمام ویژگی‌های اخلاقی، شخصیتی، خانوادگی و... طرف مقابل، می‌توانیم تا آخر عمر از شیرینی این "بله" که گفتیم لذت ببریم اگر انتخاب عجولانه و از روی هیجانی داشته باشیم همچنین به مشاوره پیش از ازدواج هم مراجعه نکنیم ممکن است تا آخر عمر چوب این انتخاب غلطمان را بخوریم.