کمین مجرمان سایبری برای نذورات مردمی در عید قربان

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: در آستانه فرا رسیدن عید قربان ممکن است برخی از مجرمان با سوءاستفاده از احساسات و اعتقادات مذهبی افراد دست به کلاهبرداری از آن‌ها بزنند.

اخبار اجتماعیوی افزود: یکی از این موارد جمع‌آوری کمک‌های مردمی به بهانه کمک به نیازمندان، کمک‌ هزینه سفر حج و همچنین کلاهبرداری در پوشش اهدای هزینه خرید دام قربانی به خانواده‌های نیازمند، کمک به ساخت اماکن زیارتی و نظایر آن است.

سرهنگ رجبی تصریح کرد: در این شیوه متخلفان اقدام به ارسال پیامک برای شهروندان کرده و در جریان آن یا با اعلام شماره کارت و حساب درخواست واریز کمک‌های مردمی را کرده یا از طریق یک آدرس اینترنتی شهروندان را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و با کپی اطلاعات حساب و کارت‌بانکی این افراد اقدام به برداشت از حساب آنان می‌کنند.

وی افزود: همچنین در برخی موارد سودجویان با سوءاستفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به ارسال چنین پیام‌هایی می‌کنند، همچنین از شهروندان خواسته تا در صورت مشاهده چنین پیامک‌هایی نکات امنیتی را مدنظر قرار داده و از اعتماد به پیامک‌های ناشناس با مبدأ ارسال نامعلوم خودداری کرده و به‌هیچ‌عنوان وجه نقدی به حساب‌های اعلامی از سوی افراد غریبه واریز نکنند.