واکسن کرونا در راه ایران؟

واکسن کرونا در حال حاضر مهمترین دغدغه تمام کشورهای جهان است و بسیاری از کشورها در حال ساخت واکسنی هستند تا بتوانند شر ویروس کرونا را از دنیا به در کنند.

اخبار اجتماعی- ایران نیز برای مقابله با کرونا دست به کار شد و علاوه بر پروتکل های بهداشتی سعی دارد واکسن کرونا را کشف و عرضه کند.

آخرین وضعیت ساخت واکسن کرونا در ایران

علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت درباره ساخت واکسن کرونا اعلام کرد که واکسن کرونای ایرانی آبان ۱۴۰۰ در دسترس خواهد بود.

این مقام مسئول درباره واکسن هایی که در جهان وجود دارد اعلام کرد که ۱۴۸ واکسن در سطح دنیا در مرحله ابتدایی و پیش‌بالینی هستند. سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با واکسن کرونا به شرکت‌های تولیدکننده اجازه داده به طور استثناء در مورد کووید ۱۹، فاز اول و دوم یا فاز دوم و سوم را ادغام کنند تا زمان کوتاه شود.
واکسن کرونا
 
معاون وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا که در روسیه تولید شده اعلام کرد که ۶ واکسن در سطح دنیا هست که الان در فاز سوم هستند. روسیه این مراحل را به طور کامل طی نکرده و تأییدیه نگرفته است. تنها یک واکسن چینی کرونا برای یک سال مجوز گرفته است که فقط برای ارتش چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: واکسن کرونای ایران در مرحله‌ای است که الان فاز حیوانی را شروع کردیم و در فاز یک و دو هستیم. روند ساخت واکسن اگر به درستی جلو برود آبان ماه سال آینده ممکن است واکسن کرونای ایرانی ساخته شود.

از سوی دیگر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز امروز در پاسخ به پرسشی درباره امکان خرید واکسن تولید شده توسط روسیه اظهار کرد: وزارت بهداشت در حال رصد واکسن‌های تولید شده در دنیا برای درمان کرونا است. تاکنون ۲۸ واکسن از مرحله حیوانی عبور کرده است. ما هم قطعا واکسنی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشد را خرید می‌کنیم البته خود ما هم در حال ساخت واکسن هستیم. واکسن روسی را باید بررسی کنیم تا ببینیم این واکسن را بخریم یا سایر واکسن‌ها را.

به نظر می رسد نباید انتظار داشت که امسال واکسن ایرانی کرونا ساخته شود و از سوی دیگر ابهامات زیادی درباره ساخت واکسن کرونا توسط کشورهای دیگر وجود دارد و با توجه به وضعیتی که کشورمان با آن مواجه است بهترین راه فعلا برای مقابله با کرونا همچنان زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بوده تا واکسن کرونا به شکل نهایی در جهان تایید شود.