رنج کرونا و معنا درمانی

همه ما در زندگی گرفتار شرایطی شده و می شویم که خود به وجود آوردنده آن نبوده ایم: بیماری های غیر قابل علاج ، مرگ  عزیزان ....هر چند ما در به وجود آمدن آنها آزاد نبودیم، اما قادریم در مقابل این مشکلات ،خودمان تصمیم بگیریم که تسلیم شویم یا با آن ها مقابله کرده، آنها را تحت کنترل در آوریم.

اخبار اجتماعیانسان با خلق معنا ثابت می کند که ارزش و توانایی تحمل رنج هایش را دارد و با این کار شایستگی پیدا می کند که در برابر سرنوشت زانو نزند و آن را به سمت و سوی درستی هدایت کند .بیشتر از آنچه انسان در زندگی معنای زندگی را پیدا کند ،  از زندگی خود معنا می آفریند..انتخاب های با معنا به ما اصالت می دهند و انسان اصیل، توانایی مواجهه با شکل های نیستی مانند بیماری و  مرگ را نیز داراست. انسان باید در هر لحظه زندگی اش  حس کند زیر سلطه شرایط قرار ندارد، بلکه این شرایط است که مطیع عزم او هستند .

پیدا کردن این معنای یکتا که هر فردی را از دیگری متمایز می کند نقطه عطف لوگوتراپی یا معنادرمانی است که دکتر ویکتور فرانکل آن را  بنا نهاد . او همسو با نیچه بیان داشت کسی که" چرایی" زندگی اش را دریافته باشد با هر "چگونگی" می تواند کنار بیاید .  رنج های امروز می روند و فردا درد و رنج های دیگری مهمان ما خواهند بود و اگر بدانیم چرا رنج می کشیم رنج ها، دیگر رنج آور نخواهند بود. بی معنایی تهدیدی در جهت افزایش دلهره و  اضطراب خواهد بود. هرگز کسی قادر به دادن معنا به فرد دیگری نخواهد بود مگر آن که انسان ،خود معنایی برای زندگی و رنج های پی در پی آن بیافریند . اگر بدانیم از کجا آمده ایم و چرا آمده ایم و به کجا می رویم و در این میان نقش و وظیفه ما چیست ، اگر فلسفه ایی برای زندگی و مرگ داشته باشیم دیگر نه از بیماری و فقر و جدایی و مصیبت  واهمه داریم و نه  از مرگ هراسی و قادریم با توانمندی بالایی در برابر هر  دردی و اندوهی دوام بیاوریم  و در مسیر تعالی خویش قرار گیریم و به قول آلبر کامو "بزرگ‌ترین چیزی که در مصیبت‌ها می‌توان دریافت، کشف ستودنی‌های درون است".

هنر منحصربه فرد هرانسان یافتن معنا برای درک عمیق زندگی و زیبایی سرمست کننده و بهت آور این فرصت بی نظیر در میان حتی همه درد ها و بلاها و  کرونا هاست:

" آنقدر زیباست این بی بازگشت،

کز برایش می توان از جان گذشت"

( مولانا )

 

دکتر سید علی آل یاسین

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی