ایران دارای سریعترین رشد علمی دردنیا

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس،تحریمهای شکننده. این واژهای است که در پس اقدامات یکطرفه غربیها علیه جمهوری اسلامی قرار میگیرد تا اوج دشمنیهای خود را با ملت ایران به نمایش بگذارند، غافل از اینکه همین دشمنیها خود پلهای برای رشد و تعالی ایرانیان در عرصههای مختلف علمی و صنعتی شده است.

درست از همان روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی بود که غرب با مشاهده از دست رفتن منافع خود در ایران، تحریم‌های سنگینی را علیه کشورمان آغاز کرد؛ تحریم‌هایی که در ابتدا منجر به مسدود شدن دارایی‌های قانونی کشور در بانک‌های اروپایی و امریکا شد و سپس با آغاز جنگ دامنه آن به فروش تسلیحات نظامی نیز کشیده شد، به گونه‌ای که کشورهای صنعتی حتی حاضر به فروش سیم خاردار به ایران نبودند.

این در حالی بود که در طرف مقابل تمامی قدرت‌های دنیا پشت رژیم بعثی عراق جمع شده بودند و با حمایت‌های مختلف از جمله در اختیار قرار دادن پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی، دست در دست یکدیگر، تمام تلاش خود را به کار بسته بودند تا نظام نوپای جمهوری اسلامی را به زانو در بیاورند اما به رغم تمامی این فشارها، ملت ایران حاضر به پذیرش شکست نبود و نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش در کنار بسیج مردمی با تکیه بر توانایی‌های خود، اجازه ندادند که تحریم‌ها دلیلی برای ضعف و مانع دفاع از کشور شود.

واقعیتی که در طول ایام دفاع مقدس به خوبی رخ نمود و دنیا شاهد بود ارتشی که روزی مستشاران امریکایی همه‌کاره آن بودند و تجهیزاتشان را فراهم می‌کردند، چگونه با تکیه بر دانش خود توانست جنگی نابرابر را به کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشت سر بگذارد و امروز شاهد هستیم که نه تنها تمامی تجهیزات مدرن دفاعی اعم از انواع هواپیما و بالگرد، انواع تانک، انواع موشک، انواع تجهیزات الکترونیک و جنگ الکترونیک، انواع رادار و انواع سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین در داخل کشور تولید می‌شود، بلکه صنایع جنگ‌افزار‌سازی کشور در حال تبدیل شدن به رقیبی جدی برای شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی دنیا است، چراکه این تجهیزات دفاعی با کیفیتی بسیار بالاتر و قیمتی نازل‌تر از مدل‌های مشابه شرقی و غربی در حال عرضه به بازارهای جهانی است.

دفاعی مقدس که برکت داشت

اما برکات دفاع مقدس تنها در حوزه خودکفایی تجهیزات دفاعی خلاصه نشد چراکه غربی‌ها در طول جنگ نه فقط تجهیزات نظامی، بلکه از فروش بسیاری از اجناس و کالاهایی که کاربردی غیرنظامی داشت، نیز ممانعت می‌کردند و همین موضوع خود انگیزه‌ای شد که متخصصان داخلی عزم خود را برای رفع سایر نیازهای داخلی نیز جزم کنند؛ عزمی که قرار بود پاسخگوی نیاز کشور در حوزه‌هایی نظیر داروها، تجهیزات پالایشگاهی و نفتی، تجهیزات الکترونیک و صدها محصول دیگر باشد.

برای نمونه تنها کافی است به این آمار اشاره کرد که قبل از انقلاب تنها کمتر از ۱۰ درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می‌شد. این در حالی است که امروز بیش از ۹۵ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و نه تنها تولیدکنندگان داخلی توانایی پاسخگویی به نیاز درون کشور را دارند، بلکه محصولات دارویی ایران به کشورهای مختلفی صادر می‌شود.

این دستاوردی است که در سایه تحریم‌های مختلف کشور و با همت دانشمندان ایرانی به دست آمده و بی‌شک تأثیر فضای معنوی و انقلابی دوران دفاع مقدس را در تحقق این دستاوردها نمی‌توان نادیده گرفت.

ورود به باشگاه تکنولوژی‌های نوین

در این میان شاید چیزی که بیشتر باعثعصبانیت غرب شد، ورود ایران به باشگاه تکنولوژی‌های نوین بود؛ باشگاهی که تنها در اختیار کشورهای معدودی بود و آن را بخشی از خط قرمز خود قلمداد می‌کردند.

این در حالی بود که با گذشت بیشتر زمان و معرفی دستاوردهای جدید ایران در حوزه‌های مختلف دامنه تحریم‌ها هر روز تنگ‌تر از قبل می‌شد و حتی از روی کینه، کار را به جایی رساندند که تحصیل ایرانیان در برخی از رشته‌های خاص و مرتبط با تکنولوژی‌های نوین در کشورهای غربی را ممنوع کردند.

با این حال ایران بدون توجه به این تحریم‌های خنده‌دار به حرکت رو به جلوی خود ادامه داد و خود را در جمع دارندگان تکنولوژی‌های نوین نظیر هسته‌ای، فضایی و رباتیک، رادیو داروها و سلول‌های بنیادی جنین قرار داد.

بر این اساس، جمهوری اسلامی امروز با تکیه بر توان دانشمندان جوان خود، توانسته تمامی مراحل غنی‌سازی سوخت هسته‌ای را با کمک هزاران سانتریفیوژ نسل یک، نسل دو و نسل سه در داخل کشور انجام دهد و نیازهای داخلی سوخت هسته‌ای تا غنای ۲۰ درصد را که بیشتر مصارف دارویی و کشاورزی دارد برآورده کند. این در حالی است که کشور به خاطر این دستاورد خود سنگین‌ترین فشارها اعم از تحریم اقتصادی تا تهدید و ترور را تحمل کرد اما حاضر به دست کشیدن از آن نشد.

در زمینه دستیابی دانشمندان کشور به فضا و محیط پیرامونی زمین نیز، طی چند سال گذشته تحولات بزرگی روی داده و دانشمندان کشور موفق شدند دو ماهواره امید و نوید علم و صنعت را به فضا پرتاب کنند که در این میان نکته مهم توانایی ایران در پرتاب این ماهواره‌ها به کمک موشک‌های بومی است که جمهوری اسلامی نهمین کشور دارنده این تکنولوژی محسوب می‌شود.

در عین حال شاید شگرف‌ترین دستاورد کشور طی سال‌های اخیر، توانایی‌های خیره‌کننده ایرانیان در زمینه سلول‌های بنیادی جنین است، به طوری که محققان ایرانی موفق شدند چندین موجود شبیه‌سازی شده را از طریق همین تکنولوژی پدید بیاورند که باعثحیرت جهانیان شد.

ایران دارای سریعترین رشد علمی در دنیا

تمامی این عوامل که در «خواست» ایرانیان برای تسلیم نشدن در برابر زورگویی‌های غرب خلاصه می‌شود دست در دست هم داد‌ تا به رغم تمام سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌ها علیه کشور، ایران موفق شود طی چند سال اخیر رتبه اول دنیا در تولید و رشد علم را به خود اختصاص دهد.

این موضوع نه یک ادعای داخلی، بلکه واقعیتی است که خود تحریم‌کنندگان ایران به آن اشاره می‌کنند. در همین ارتباط آکادمی ملی علوم انگلستان می‌گوید: رشد علمی در ایران ۱۱برابر نرخ متوسط جهانی و سریع‌تر از هر کشور دیگری است.

نکته جالب‌تر در این میان علاقه شدید ایرانیان برای رشد در فناوری هسته‌ای است. به گونه‌ای که براساس مطالعات صورت گرفته، رشد مطالعاتی و در نتیجه افزایش تعداد مقالات علمی ایرانی در نشریات بین‌المللی، چند حوزه علمی را برجسته‌‌تر نشان می‌دهد

رشته‌هایی چون شیمی هسته‌ای، فیزیک ذرات و مهندسی هسته‌ای از جمله این موارد هستند. به نوشته نیوساینتیست به نقل از مرکز بررسی داده‌ها در کانادا، شمار مقالات دانشمندان ایرانی در حوزه مهندسی هسته‌ای ۲۵۰‌برابر نرخ متوسط جهانی رشد کرده است. این رشد در رشته‌های پزشکی و تحقیقات کشاورزی نیز محسوس است.

بنابراین نگاهی به تمام این آمارها و واقعیت‌های موجود، نشان می‌دهد که بر خلاف آن چیزی که امروز غرب در خصوص تأثیر‌گذاری منفی تحریم‌ها بر جامعه ایران، ادعا می‌کند، این موضوع به اثبات رسیده که ایرانیان به خوبی توانسته‌اند تحریم‌های موجود را به پله‌ای برای ارتقای توان علمی و صنعتی خود تبدیل کنند و از همین طریق خود را به جایگاه بالایی در سطح جهان برسانند.

بیشک دور نیست روزی که کشورهای مختلف برای ارتباطگیری و دریافت تکنولوژیهای نوین از جمهوری اسلامی صف بکشند و ایرانیان به واسطه همین دشمنیها جایگاهی ممتاز در سطح دنیا داشته باشند.