صدور شناسنامه برای ۳هزار باغ خصوصی پایتخت/آخرین وضعیت ثبت خیابان ولی عصر

وضعیت باغات در تهران خوب نیست. بسیاری از باغات از بین رفته و به جای آنها برج‌های سر به فلک کشیده شده‌ای ساخته شده است. حفظ باغات در دستورکار مدیریت شهری قرار دارد و البته در کمیسیون ماده 7 نیز قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران وجود دارد. 

اخبار اجتماعی-  در تمامی مناطق شهر تهران جلسات کمیسیون ماده 7 برگزار می‌شود و پرونده‌های باغات در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرند. با این وجود، بسیاری از باغات تهران از بین رفته است. 

بسیاری از درختان در این باغات هم قطع شده‌اند یا در حین ساخت و ساز، این درختان از بین رفته‌اند. 

مدیریت فعلی شهر تهران یکی از اقداماتی که انجام داد، لغو مصوبه برج‌باغ‌ها بود که البته همچنان بلاتکلیفی‌هایی  در ان وجود دارد. در مصوبه برج‌باغ‌ها به اعتقاد مدیران شهری یک معادله بردبرد بود و کاربری‌هایی مانند ساخت مکان‌های تفریحی و خدماتی جایگزین ساخت برج‌ها در باغات شهر می‌شدند تا بتوانند با این اقدام، باغات شهر را حفظ و مالکان آنها هم سود اقتصادی ببرند. 

مدیران اعلام کردند که با تصویب خانه‌باغ، از تخریب باغات تهران جلوگیری می‌شود و همچنین در بند 3 تبصره 9 بودجه سال 98 شهرداری تهران، مصوب شورای شهر هم مقرر شد تا درآمد حاصل از اخذ جرائم لایحه حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها تماما به منظور تملک و احیای باغات و اراضی مشجع با اولویت مناطق دارای کمبود، در سرای فضای سبز هزینه شود. البته اقدامات مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است. 

در برخی باغات افراد درختان را عمداً خشک می‌کنند

قرار بود که تمام باغات تهران دارای شناسنامه شده و درختان نیز پلاک‌گذاری شوند البته بخشی از این اقدامات صورت گرفته است. در بسیاری از باغات، افراد درختان را عمداً خشک می‌کنند که البته مدیران تأکید کردند که با آنها برخورد می‌شود. 

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران دراین باره می‌گوید: مصوبه برج‌باغ‌ها را لغو کردیم و براساس آن، دیگر اجازه ساخت و ساز به شکل قبل داده نمی‌شود و همچنین بحث طرح یک فوریت تملک باغات است که به امضای اعضای شورا رسیده است. 

 اجازه نداریم برای امور روزمره شهر از آینده شهر هزینه کنیم

وی با تأکید بر حفظ باغات و مزارع تهران و از سویی، املاک با ارزش تهران اشاره کرد و گفت: این فضاها به عنوان میراث بین نسلی بوده و ما اجازه نداریم برای امور روزمره شهر از آینده شهر هزینه کنیم. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:در بسیاری از کشورهای تاریخی جهان، خرید و فروش املاک  تاریخی با در جریان گذاشتن شهردار آن کشور صورت می‌گیرد. 

به گفته خداکرمی، منطقه 22 شهرداری تهران ظرف بیست سال تبدیل به سنگ، فلز، آجر و بتن شده است. 

در تهران یکسری باغات خصوصی هم وجود دارند که قرار شد آنها هم شناسایی شوند. 

درختان تهران را شناسنامه‌دار کرده‌ایم

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: ما درختان تهران را شناسنامه‌دار کرده‌ایم و به صورت الکترونیک این کار انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: همچنین این اقدامات در خیابان‌های اصلی شهر هم انجام می‌شود و تمام درختان را شناسایی می‌کنیم. 

 برای باغات  خصوصی شناسنامه تهیه شده است

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران در خصوص باغات خصوصی هم گفت: برای باغات  خصوصی شناسنامه تهیه شده است و به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم کرده‌ایم.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران  با بیان اینکه باغات خصوصی بالای 5 هزار مترمربع و یا 10 هزار مترمربع است، گفت: این باغات جزو سرمایه طبیعی شهر محسوب می‌شود که برای آنها شناسنامه تهیه شده است و نوع گونه، محیط گونه و تعداد درختان در آنها ثبت شده است. 

 ثبت خیابان ولیعصر در معاونت شهرسازی در حال پیگیری است

وی در خصوص ثبت خیابان ولیعصر در یونسکو هم گفت: این موضوع در معاونت شهرسازی در حال پیگیری است. درختانی که ما در این خیابان کاشته‌ایم با بن بالا بوده است و بیش از 4 هزار اصله درخت چنار در آنجا کاشتیم که خدا را شکر وضعیت خوبی دارند. 

برای 3 هزار و 400 قطعه باغ خصوصی شناسنامه صادر شده است

مختاری در خصوص صدور شناسنامه برای باغات خصوصی گفت: برای 3 هزار و 400 قطعه باغ خصوصی شناسنامه صادر شده است و در حال تهیه شناسنامه برای 2 هزار باغ خصوصی دیگر هستیم و در برنامه ما، باغات باید 500 متر به بالا باشند.

عدم صدور شناسنامه برای 2 هزار باغ دیگر؛ معارض داشتیم

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون برای 2 هزار باغ دیگر شناسنامه صادر نشده است، گفت: معارض‌هایی وجود داشته که در حال برطرف کردن آن هستیم، اما به زودی برای آنها هم شناسنامه صادر می‌شود.

لکه‌های سبز و باغات باید در تهران حفظ شود و باید در این زمینه دستگاه‌های ذیربط ورود پیدا کنند. 

پیروز حناچی شهردار تهران دراین‌باره می‌گوید: نهایت تلاش ما این است که به کمک همه دستگاه‌ها برویم تا بتوانیم لکه‌های سبز و باغات را حفظ و آن را به مردم بسپاریم. 

رفع آلودگی هوا با توسعه فضای سبز

وی در ادامه گفت: تهران از نظر فضای سبز یکی از زیباترین شهرهای ایران و جهان است، هر چند که ترافیک و آلودگی هوا در این شهر وجود دارد که برای حل این مشکل هم راهی جز توسعه فضای سبز و به کار بردن سایر راه‌های شناخته شده برای کنترل آلودگی و ترافیک وجود ندارد. 

شهردار تهران اضافه کرد: جلوگیری از تخریب باغات و تثبیت آنها از اهداف اصلی ماست و به همین دلیل مجوز هیچ برغ‌باغی در تهران داده نمی‌شود. 

به گفته حناچی، تمامی باغ‌های تهران باید برای مردم تثبیت شود، به همین منظور با مالکان این باغ‌ها مذاکره می‌کنیم تا آنها را حفظ کنیم و تغییر کاربری‌ها در صورتی قابل قبول است که منجر به تخریب باغ نشود. 

براساس این گزارش، حفظ باغات از اصول اولیه شهر است، ‌چرا که برای رفع آلودگی هوا بسیار مؤثر است. البته مدیران فعلی شهرداری مصوبه برج‌باغ‌ها را لغو کرده‌اند، اما هنوز بسیاری از پرونده‌ها در بلاتکلیفی است. قرار بود تمام باغات تهران شناسنامه‌دار شوند که البته بخشی از کار انجام شده و بخشی دیگر باقی مانده است، اما مدیران وعده داده‌اند که به زودی بقیه اقدامات را انجام می دهند.