کاهش تعداد شرکت کنندگان رشته ریاضی در کنکور نگران کننده بود

مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی امروز، یکشنبه ۲۳ شهریور ماه سال جاری در دانشگاه تهران آغاز شد.

اخبار اجتماعی- در این مراسم حسن روحانی، رئیس جمهوری به صورت مجازی منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،  سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران،  یک عضو هیأت علمی به نمایندگی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و یک دانشجو به نمایندگی از دانشجویان، سخنرانی خواهند کرد.

محمود نیلی محمود آبادی رئیس دانشگاه تهران در این مراسم گفت: امیدواریم امسال آموزش عالی سالی درخشان‌تر را سپری کند. درحال حاضر شیوع ویروس کرونا نقش علم را در دنیا بیش از پیش نمایان کرده است.

 رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از نگرانی‌های جامعه علمی کشور عدم توجه و استقبال جوانان از علوم پایه و بنیادی است. امسال تعداد شرکت کنندگان کنکور در رشته ریاضی ۱۵۰ هزار نفر، در علوم تجربی ۵۹۴ هزار نفر و در علوم انسانی ۳۴۱ هزار نفر بوده است.

او بیان کرد: کاهش تعداد شرکت کنندگان علوم ریاضی در کنکور می‌تواند نگران کننده باشد.

نیلی محمود آبادی گفت: شیوع ویروس کرونا و کیفیت پاسخ آموزش عالی و مدیریت این پدیده که همه ابعاد جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است می‌تواند جایگزین ارزیابی چند سال گذشته شده و تا حد زیادی عملکرد، توانمندی‌ها و مسئولیت پذیری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را نشان دهد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: همانگونه که همگان مطلع هستند بعد از چین، ایران جزو اولین کشورهائی بود که با پدیده شیوع ویروس کرونا مواجه شد. عدم دسترسی کامل به اطلاعات آنچه در چین می‌گذشت باعث شد تا ایران بدون داشتن تجربه کافی برای مقابله با این نوع بیماری واگیردار و عمدتا به استناد دانش و توانمندی‌های خود، شرایط را مدیریت کند.

نیلی محمود آبادی بیان کرد: شیوع ویروس کرونا در کنار همه مشکلات باعث شد تا در پس هیاهوها، رقابت‌ها و مصرف زدگی، مردم دنیا به خود آمده و آنچه انجام داده و می‌دهند را مرور کرده و با نگاهی منطقی‌تر به آینده بشر و زمین فکر کنند. این ویروس، یکبار دیگر جایگاه و نقش ویژه علم و دانش را آشکار کرد، به اصطلاح برخی از انگاره‌ها و باور‌های غلط کمک کرد و نشان داد که بی‌توجهی به علم به ویژه علوم پایه و بنیادی تا چه میزان می‌تواند برای آینده کشور و جهان آسیب زا باشد. از همین منظر است که نتیجه سرمایه گذاری‌های کشور و دانشگاه‌ها و البته کم کاری‌ها در علوم پایه و بنیادی مشخص می‌شود و نشان می‌دهد که فقط به نتیجه فوری، ملموس و کاربردی در حوزه علم و دانش نبایستی توجه کرد.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: توجه کافی به علوم پایه و بنیادی کمتر مورد توجه نخبگان جوان و سیاست گذاران قرار گرفته است. برای عدم استقبال جوانان دلایل متعددی می‌توان ذکر کرد، ولی قطعا جایگاه و منزلت اجتماعی و آینده شغلی می‌تواند از جمله دلایل آن باشد.

او گفت: اگرچه افزایش شرکت کنندگان در گروه علوم انسانی با توجه به نقش و جایگاه آن خبر خوبی است، ولی کاهش تعداد شرکت کنندگان گروه ریاضی و فیزیک با توجه به اهمیت علوم پایه و بنیادی و نیاز مبرم کشور به تولید و توسعه زیر ساخت‌ها می‌تواند نگران کننده باشد.

تنها مسیر ورود به آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است

نیلی محمود آبادی تاکید کرد: یکی از امکان‌های شغلی دانشجویان علوم پایه قطعا آموزش و پرورش است، تنها مسیر ورود به آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است.