آخرین وضعیت داروهای سرطان در کشور
محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی درباره درمان سرطان اظهار داشت: در زمینه داروهای درمان کننده سرطان به طور کلی کمبود زیادی احساس نمی‌کنیم البته در برهه‌‌هایی از زمان ممکن است برخی از داروها کمیاب شوند ولی با اقدامات وزارت بهداشت در مدتی کوتاه این مسئله برطرف و جبران می‌شود.

اخبار اجتماعی- وی افزود: از چند سال گذشته تاکنون در داخل کشور شرکت‌های دارویی در زمینه داروهای درمان سرطان اقدام کرده‌اند و برخی از کارخانه‌ها نیز در آستانه ورود به این موضوع هستند.

مشکل چندانی در مورد داروهای درمان سرطان نداریم

رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ادامه داد: در حال حاضر نسبت به ۱۰ سال پیش در زمینه تامین داروها مشکل چندانی نداریم البته دغدغه‌هایی در زمینه داروهای هدفمند در درمان سرطان وجود دارد چرا که این داروها کمتر در بازار موجود است و قیمت آنها با داروهای معمولی نیز متفاوت است و گرانتر ارائه می‌شود.

قوام نصیری تصریح کرد: در حال حاضر آن قدر که در مورد تامین دستگاه‌های رادیوتراپی مشکل داریم در زمینه تامین دارو با دغدغه مواجه نیستیم چرا که دستگاه‌های رادیوتراپی بسیار گرانقیمت‌اند و برخی از این دستگاها رادیوتراپی شتاب‌دهنده خطی هستند و پرتو را به نقطه خاص و مورد نظر تومور و می‌تابانند.

وی با اشاره به اینکه مراکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه‌ها علوم پزشکی در سراسر کشور که رزیدنت‌های مربوط به رادیوتراپی و انکولوژی تربیت می‌کنند باید حتماً مجهز به دستگاههای رادیوتراپی و به طور خاص دستگاه شتاب‌دهنده خطی باشند ولی به علت تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی متاسفانه در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی بیان داشت: استفاده از دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده خطی به ویژه در محدوده شکم و قفسه صدری سینه که بافت حساس دارند حائز اهمیت است.

رئیس انجمن رادیوتراپی و انکولوژی خاطرنشان کرد: کمبود دستگاه‌های رادیوتراپی با شتابدهنده خطی سبب افزایش صف انتظار بیماران در برخی از مراکزدرمانی و بیمارستان‌ها شده است و برخی از بیماران نیز در این صف انتظارها جان خود را از دست می‌دهند.

قوام نصیری گفت: دستگاه‌های رادیوتراپی معمولی وضعیت مناسب‌تری نسبت به دستگاه‌های نوین شتاب‌دهنده خطی دارد ولی کیفیت درمان با دستگاه‌های نوین بسیار موثر است.