رتبه نخست رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مربوط به نماز جمعه است

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست سیاستگذاری ائمه جمعه، اظهار کرد: هیچ جا تا به این میزان و به این دقت موضوع رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را رصد نکرده است و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه همکاری بسیار خوبی با ستاد مقابله با کرونا داشتند.

او ادامه داد: رتبه اول کشور در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مربوط به برگزاری نماز جمعه است و حتی یک مورد گزارش مبنی بر برگزاری نماز جمعه همراه با مشکل در سراسر کشور نداشتیم. خوشبختانه مقام معظم رهبری حساسیت ویژه‌ای  در این زمینه دارند.

رئیسی گفت: مسافرت‌ها و برخی اقدام‌ها باعث شد شاهد خیز بیماری در بیشتر استان‌ها باشیم. 

 

شاهد خیز کرونا هستیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران گفت: از شروع بیماری کرونا فراز و نشیب‌های بسیاری داشتیم. این ویروس علی‌رغم ناشناخته بودن یک صداقت دارد و هر کس وارد محدوده اش شود او را مبتلا می‌کند؛ در واقع وقتی میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها پایین می‌آید شیوع ویروس کرونا بیشتر می‌شود و اکنون خیز بیماری را شاهد هستیم.

او ادامه داد: اسفند بیماری شروع شده و اوج گرفت که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی افت بیماری را تا اردیبهشت شاهد بودیم و بیماری به سمت مهار شدن می‌رفت. عید فطر مسافرت‌ها شروع شد و میزان رعایت شیوه نامه‌ها از ۷۸ درصد در فروردین به ۱۷ درصد در اردیبهشت رسید که شاهد خیز بیماری کرونا بودیم. پس از آن مسافرت‌ها کم شد و مردم ماسک زدند که اواخر مرداد افت بیماری را داشتیم و میزان بستری و مرگ و میر‌ها کاهش پیدا کرد.

رئیسی با بیان اینکه در تعطیلات تابستان عده‌ای به مسافرت رفتند، افزود: برای ما ثابت شده است که سفر‌ها موجب خیز بیماری کرونا می‌شود. در یک هفته تعداد بیماران بستری در تهران ۲ برابر شده و از ۹۰۰ به ۱۸۰۰ مورد رسید. امیدواریم با رعایت شیوه نامه‌ها بتوانیم خیز کرونا را مهار کنیم و به آرامش نسبی برسیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه از مردمی که شیوه نامه‌ها را رعایت می‌کنند قدردانی می‌کنیم، اظهار کرد: مردم بدانند که همکاران ما خسته شده اند و در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند. امیدواریم مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند. فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی دست‌ها بسیار در پیشگیری از بیماری کرونا موثر است.

شیوع آنفلوانزا در پاییز نسبت به سال های قبل کمتر خواهد بود

رئیسی با اشاره به کاهش شیوع آنفلوانزا در نیم کره جنوبی اظهار کرد: کشورهایی که اکنون در فصل سرما هستند و در گذشته شاهد شیوع  آنفلوآنزا در آن کشورها بودیم، اکنون به طور خیلی چشمگیری میزان شیوع بیماری در آن کشورها کاهش یافته است و می توان گفت که میزان شیوع آنفلوآنزا در این کشورها تقریبا یک دهم قبل شده است زیرا رعایت مسائل بهداشتی در پیشگیری از  بیماری‌های تنفسی واگیردار  بسیار موثر است.

او افزود: با توجه به اینکه بیش از ۷۴ درصد مردم در کشور در حال استفاده از ماسک هستند، انتظار داریم که در پاییز پیش رو میزان شیوع بیماری آنفلوآنزا بسیار کمتر از سال‌های قبل باشد. باید توجه داشت همین اقداماتی که برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا انجام می‌شود در پیشگیری از  آنفلوآنزا هم موثر است.

واکسن آنفلوانزا حدود ۴۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند

رئیسی درباره تاثیر واکسن آنفلوآنزا در پیشگیری از بیماری ها تصریح کرد: نباید فراموش کنیم این واکسن حدود ۴۰ درصد در پیشگیری از بیماری نقش دارد، افرادی که واکسن آنفلوآنزا تزریق می‌کنند در برابر بیماری ۱۰۰ درصد ایمن نیستند زیرا آنفلوآنزا ویروسی است که به طور مرتب خود را تغییر می‌دهد و می‌تواند از دست سیستم ایمنی بدن فرار کند البته این موضوع تازه‌ای نیست و هرسال واکسن آنفلوآنزا همین میزان ایمنی ایجاد می‌کرد.

چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند؟

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه که تزریق واکسن آنفلوآنزا برای چه گروه هایی رایگان است، اظهار کرد: افراد در معرض خطر و کسانی که از نظر ابتلا به بیماری آسیب‌پذیر هستند باید واکسن را تزریق کنند. این افراد شامل خانم‌های باردار، افرادی که تحت شیمی‌درمانی هستند، کسانی که بیماری تنفسی مزمن دارند، کسانی که تحت عمل پیوند قرار گرفتند، افراد دیالیزی، افراد سالمند بالاتر از ۶۵ سال و... همگی واجد شرایط دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند.

رئیسی ادامه داد: برای افراد تحت پوشش ما در سطح مراکز بهداشتی درمانی روستاها، حاشیه شهرها واکسیناسیون رایگان خواهد بود، حتی مادران بارداری که تحت پوشش شبکه بهداشتی نیستند می‌توانند به مراکز بهداشتی در سطح شهر یا روستا مراجعه کنند و پس از ثبت کد ملی واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. به جز افراد نام برده شده برای سایر افراد توصیه نمی‌کنیم که اقدام به تزریق واکسن صورت گیرد. به نوجوانان، میانسالان و افراد سالم توصیه می‌کنیم نکات بهداشتی را رعایت کنند.

او بیان کرد: تعداد قابل توجهی واکسن در داروخانه‌های  کشور توزیع خواهد شد که و این واکسن ها برای افراد دارای بیماری زمینه ای و سالمندان در نظر گرفته شده است و این افراد با مراجعه به داروخانه و ثبت کد ملی واکسن دریافت خواهند کرد. امید داریم تا آخر شهریورماه و هفته اول مهر واکسن آنفلوانزا به دستمان برسد. همه‌ دنیا متقاضی دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند، این درحالی است که میزان تولید واکسن در دنیا نیز محدود است.