جزئیات کاهش شهریه ثابت در ترم جدید تحصیلی

محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در نشست خبری که به مناسب آغاز سال تحصیلی جدید و راه اندازی سامانه مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشگاه آزاد برگزار شد، اظهار کرد: مسائل پیرامون اهانت به پیامبر اسلام نشان داد که غرب تاب و تحمل مواجه با اسلام ناب محمدی را ندارد.

طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد این افتخار را دارد که در گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد جدید بتواند مسیری مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری را طی کند. اسلام در حوزه پیشرفت علمی در جایگاه بسیار رفیعی قرار دارد و یکی از مسائل مبارزه غرب با اسلام در این زمینه است.

او بیان کرد: دانشگاه آزاد، دانشگاهی از مردم و برای مردم است. امروز دانشگاه آزاد به عنوان ۴۰ درصد از آموزش عالی در تمام حوزه های تخصصی علم به فعالیت اشتغال دارد و بیش از ۴۰ درصد از اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد مشغول به تدریس هستند.

طهرانچی اضافه کرد: رفتار داوطلبان کنکور در ۵ سال اخیر حکایت از عدم مقبولیت آموزش عالی در مقابل خواسته مردم بوده است. تراکم بیش از حد در حوزه رشته های پزشکی و عدم وجود داوطلب در حوزه علوم انسانی علوم پایه، مهندسی و کشاورزی نشان می‌دهد که مردم رفتار آموزش عالی را نمی پسندند و خواستار تغییر این رویکرد هستند.

دانشگاه باید پاسخگو و سرآمد باشد

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: علاوه بر رویکرد فرهنگی، توجه به آینده و اشتغال جوانان مدنظر ما است. این رویکرد ابتدا باید به آینده شغلی رهنمون شود به همین دلیل دانشگاه باید به عنوان گسترش دهنده فضای انقلابی در کشور عمل کند؛ همچنین دانشگاه آزاد، دانشگاهی سرآمد و پاسخگو باشد. 

او با اشاره به اینکه وابستگی بیش از حد به شهریهقابل تحمل نیست، گفت: باید رویکردی های جدیدی در مدل اقتصادی خود ایجاد کنیم. دانشگاه باید اقتصاد پویایی داشته باشد تا دانش آموختگانش نیز قدرت حل مسئله داشته باشند.

طهرانچی بیان کرد: با افتتاح سامانه بزرگ آموزشی کشور از امروز، یک میلیون دانشجو به صورت هم زمان در این سامانه فعالیت می‌کنند. در ایام کرونا روزانه ۲۸۰ هزار کلاس مجازی برگزار می کردیم. حرکتی که امروز انجام شده در جهت تامین کیفیت و پاسخگویی دانشگاه به نیازهای دانشجویان است. در برخی از کارنامه ها و اطلاعاتی که به دانشجو ارائه می شود اختلافاتی وجود داشت که حل شده است.

۱۵ درصد جمعیت دانشجویی از آموزش رایگان برخور دارند

رئیس دانشگاه آزاد گفت: اوضاع اقتصادی کشور به سبب تورم های افسار گسیخته دچار مشکل شده است و آموزش بعد از تغذیه پوشاک و مسکن در رتبه سوم قرار دارد. بیش از ۸۵ درصد نظام آموزش عالی ما شهریه پرداز است و ۱۵ درصد جمعیت دانشجویی از آموزش رایگان برخوردارند.

او تصریح کرد: در خصوص نظام سنتی تعیین شهریه که بر اساس علوم پایه و مهندسی جداگانه تعیین شده بود را مورد تجدید نظر قرار دادیم. برای دوره های جدید شهریه ثابت دوره ها را کاهش دادیم. البته شهریه رشته های پر طرفدار را سیستم نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. دانشجویان با پرداخت شهریه ثابت می توانند این ترم را شروع کنند و نیازی نیست که شهریه متغیر را هم پرداخت کنند.

در شهریه ثابت تغییری ایجاد نشده است

طهرانچی اضافه کرد: در شهریه ثابت تغییری ایجاد نشده است و شهریه متغییر بر اساس نوع درس هوشمندانه مدیریت می شود براین اساس اجازه بیش از ۲۰ درصد افزایش شهریه را ندادیم.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: سطح متفاوت واحدها مورد بعدی در تعیین شهریه است. یکی از اشکالاتی که به شهریه وارد می شد، یکسان در نظر گرفتن شهریه بود و دانشجویانی که در واحدهای ضعیف هستند در حقشان اجحاف می شد. بر اساس تصمیمات جدید، واحدهای مختلف، شهریه متفاوتی خواهند داشت.

او ادامه داد: اجازه نمی دهیم میزان شهریه از گذشته بالاتر رود و شهریه ثابت از دوره قبل افزایش پیدا کند. در سر جمع واحد ها کاهش شهریه ثابت را داریم. برای حضور دانشجویان در کلاس درس طرح ۱۲ بعلاوه ۴ را داریم که ۴ جلسه حضوری و ۱۲ جلسه مجازی است.

طهرانچی با اشاره به اینکه شعار آموزش امسال "آموزش بر بستر مجازی با هدف آموزش عمیق" است، افزود: در دوره گذشته فضای مجازی ما را به سمت آموزش های حفظ محور و غیر عمیق پیش برد که این شعار را در ترم جدید با همت استادان دانشگاه ها تحقق خواهیم بخشید. این نظام یکپارچه کمک به کنترل کیفیت می‌کند.

برگزاری دروس عملی در محل زندگی دانشجو

رئیس دانشگاه آزاد درباره نحوه ارائه دروس عملی توضیح داد: برای کلاس عملی، کارورزی و دروس عملی بخشنامه ای را در اردیبشت ابلاغ کردیم تا دانشجویان در مکان زندگی خود، در واحد دانشگاهی دروس عملی را بگذراند. دروس عملی به صورت گروه های کوچک ۵ تا ۷ نفره در محل زندگی فرد به صورت فشرده ۱۲ جلسه در ۳ روز برگزار می شود. این روش خاص دانشگاه آزاد است که با توجه به پهنه سرزمینی این امکان فراهم شده است. ترم گذشته ۵ هزار دانشجو امتحان جامع را برگزار کردند بدون اینکه یک دانشجو از شهر خود بیرون بیاید.

طهرانچی درباره تمهیدات دانشگاه آزاد برای عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب نیز گفت: برنامه ۵ ساله که در حال تدوین است اصول راهبردی و ارتقای علمی با هدف تربیت دانشجویان خلاق مستعد و توانمند و تولید انتشار و ترویج علم و فناوری که از سند دانشگاه اسلامی به کار گرفته شده است، برنامه دانشگاه را در این زمینه تشکیل می دهد.

او بیان کرد: ۶ میلیون دانش آموخته و یک میلیون دانشجو اطلاعاتشان در اختیار آموزشیار قرار داده شده است. دانشجویان فارغ التحصیل هم می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. با سامانه آموزشیار امکان رسوخ و جعل مدرک دانشگاهی گرفته می شود و فضایی فراهم شده که به راحتی استعلام‌ها و پاسخ ها داده خواهد شد. دانشگاه آزاد با راه اندازی این سامانه به سمت اعتبار بخشی شفافیت و یکپارچگی پیش رفته است.

رئیس دانشگاه آزاد یادآوری کرد: ۴۰۰ هزار دانشجوی جدید در اول آبان به ما می پیوندند. دانشگاه آزاد باید ظرفیت ۷۰۰ هزار دانشجوی فعلی را هم داشته باشد. ترم تحصیلی دانشجویان جدید الورود باید با دانشجویان قدیمی تمام شود. هنوز نمی دانیم در چه تاریخی دانشجویان ارشد را خواهیم داشت.

در دنیا پذیرش ها بر اساس سوابق تحصیلی است

طهرانچی  افزود: متاسفانه کنکور فضیلت شده است در حالی که در دنیا پذیرش ها بر اساس سوابق تحصیلی است اما متاسفانه کنکور مداران در کشور، اصالت را به کنکور داده اند. علی رغم اینکه مجلس باید اقدامی انجام می داد که کنکور نداشته باشیم، هیچ راه حلی برای ۱۰ هزار صندلی خالی ایجاد نکرده است.

او با تاکید براینکه اگر در کنکور سراسری دانشجو در دوره های روزانه قبول شوند، بدون پرداخت خسارت می توانند به آن دانشگاه بروند، گفت: در حوزه بدون آزمون کارشناسی ارشد و دکتری بحث استعداد درخشان داریم که با معدل ۱۷ در مقطع کارشناسی و در مقطع دکتری با معدل ۱۸ و ۱۸ و نیم می توانند ثبت نام کنند.

جزئیات کاهش شهریه ثابت در ترم جدید تحصیلی

طهرانچی درباره جزئیات کاهش شهریه ثابت در ترم جدید تحصیلی گفت: به طور مثال در ترم گذشته متوسط شهریه ثابت رشته علوم انسانی ۵۵۵ هزار تومان، متوسط شهریه در علوم پایه ۹۸۰ هزار تومان، رشته فنی و مهندسی بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، رشته‌های علوم پزشکی کارشناسی یک میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

او افزود: در ترم جدید برای ورودی‌های سال ۹۹، شهریه ثابت رشته‌های کاردانی بین ۴۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بسته به واحد محل تحصیل متفاوت است. در مقطع کارشناسی شهریه ثابت بین ۶۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کارشناسی ناپیوسته ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد در خصوص اینترنت رایگان آموزش مجازی در ترم جدید تحصیلی گفت: با وزارت ارتباطات در ترم گذشته و همچنین برای ترم جدید رایزنی کرده ایم و آی پی‌های مربوط به دانشگاه برای آن‌ها ارسال شده است. اما اینکه اینترنت رایگان به استادان و دانشجویان ارائه دهند و یا اینترنت با هزینه کم بستگی به سیاست‌های این وزارتخانه دارد.

او افزود: هزینه اینترنت در طول روز متفاوت است. در سامانه مدیریت دروس می‌خواهیم این امکان را به دانشجو بدهیم که در غیر از ساعت پیک اینترنت، فایل‌های درسی را دانلود کند تا هزینه آن‌ها کمتر شود.

طهرانچی بیان کرد: ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نمره دانشجویی در دانشگاه برای ترم گذشته ثبت شده است.

او درباره وارد نشدن بعضی نمره ها گفت: با راه اندازی سامانه آموزشیار اگر استادان نمره را وارد نکنند، بلافاصله متوجه می شویم و اقدام لازم برای وارد کردن این نمره ها را انجام می دهیم. روسای واحدهای استانی باید فارغ التحصیلی دانشجویان را پیگیری کنند و تا ۳۱ شهریور فارغ التحصیلی آنها انجام شود؛  البته آخرین مهلت فارغ التحصیلی با توجه به شرایط کرونا یک ماه تمدید شده و دانشجویان تا آخر مهر مهلت دارند.

رئیس دانشگاه آزاد در پایان درباره میزان ثبت نام کنندگان در دوره های بدون آزمون استعداد درخشان دانشگاه گفت: در کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی ۱۱ هزار و ۴۴ نفر ثبت نام و برای دوره های دکتری بدون آزمون ۲ هزار ۹۲۵ نفر ثبت نام کردند.