با مخرب‌ترین علائم کرونا در بدن بهبودیافتگان آشنا شوید

بیش از ۹ ماه از همه گیری  ویروس کرونا  در جهان می‌گذرد. متخصصان در راستای مقابله با شیوع این همه گیری، به طور روزمره اقدام به آگاه سازی عمومی درباره علائم شایع این بیماری می‌کنند. تب، سرفه‌های مداوم و خشک، خستگی و بی حالی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی و اسهال از رایج‌ترین علائم ابتلا به کووید ۱۹ است. با این حال، یکی از مواردی که باعث نگرانی دانشمندان شده است، ادامه یافتن این علائم در بیماران علی‌رغم بهبودی آنهاست.

دانشمندان انگلیسی در تحقیقات خود اعلام کردند ۵ علامت ابتلا به کرونا وجود دارد که می‌تواند برای ماه‌ها در بدن بهبود یافتگان دیده شود. مطالعات نشان داده است بیش از ۳۰۰ هزار مبتلا به کووید ۱۹ در انگلیس اعلام کرده اند هنوز علی رغم بهبودی و خلاصی از ویروس، علائم ابتلا را برای بیش از یک ماه است که با خود به یادگار دارند. همچنین بیش از ۶۰ هزار نفر اعلام کرده اند ۳ ماه پس از بهبودی از کووید ۱۹، همچنان احساس ناخوشی می‌کنند.

این تحقیقات نشان داد کهنسالان و کسانی که از بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برند احتمال بیشتری دارد که علائم ابتلا به کرونا را برای ماه‌ها در بدن خود داشته باشند. رایج‌ترین این علائم که در بلند مدت در بدن بهبود یافتگان دیده می‌شود بی حالی و سرفه‌های مداوم است. ۳ علائم دیگر نیز شامل سردرد، درد مفاصل و مشکلات تنفسی است.

با این حال، بیشتر مردم چند هفته پس از ابتلا به کرونا دوره ریکاوری را طی کرده و دچار بهبودی نسبی می‌شوند. با این وجود، دانشمندان انگلیسی می‌گویند ادامه دار بودن علائم کرونا در بهبود یافتگان به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و حتی افرادی که بصورت خفیف به این بیماری مبتلا شده اند نیز ممکن است این علائم را برای ماه‌ها در بدن خود داشته باشند.

مشکلات تنفسی

پیش تر دانشمندان استرالیایی نیز اعلام کردند آسیب‌های شدید ریوی در بهبودیافتگان از کووید ۱۹ می‌تواند پس بهبودی و هفته‌ها بعد از مرخص شدن از بیمارستان همچنان در این افراد دیده شود. تحقیقات نشان داد آسیب ریوی، مشکلات شدید تنفسی و سرفه می‌تواند در بلند مدت در بیماران بهبود یافته کرونایی مشاهده شود.

دانشمندان می‌گویند تاثیرات مخرب ویروس کرونا بر سلامت جسمانی افراد باعث ایجاد نگرانی در مجامع علمی شده است. ما شاهد آن هستیم که حتی افرادی که به کرونای خفیف مبتلا شده اند برای هفته‌ها و حتی ماه‌ها پس از بهبودی و مرخص شدن از بیمارستان همچنان با عوارض سنگین این بیماری دست به گریبان هستند. طول دوره نقاهت و زمان لازم برای بازگشت این افراد به زندگی عادی قبل از بیماری مایه نگرانی است.

دانشمندان استرالیایی در تحقیقات خود بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده و در بیمارستان بستری بودند را مورد مطالعه قرار دادند. شواهد نشان داد ۶ هفته پس از مرخص شدن این بیماران از بیمارستان، بیش از ۸۸ درصد از آن‌ها هنوز علائم آسیب ریوی را داشته اند. آزمایشات و سی تی اسکن این افراد نشان داد ریه‌های آن‌ها هنوز هم درگیر عوارض ابتلا به ویروس کرونا بوده است.

همچنین ۴۷ درصد این بیماران با گذشت بیش از ۶ هفته از بهبودی مشکلات تنفسی و ناتوانی در دم و بازدم شکایت داشتند. تحقیقات دانشمندان پس از گذشت ۱۲ هفته (تقریبا ۳ ماه) نشان داد ریه‌های ۵۶ درصد از بهبود یافتگان هنوز هم از عوارض کرونا آسیب دیده است و ۳۹ درصد آن‌ها همچنان مشکل تنفسی دارند.

میانگین سنی این بیماران ۶۱ سال بود و مردان ۶۰ درصد این جامعه آماری را تشکیل می‌دادند. بیش از ۵۰ درصد از این بیماران سابقه استعمال دخانیات داشتند و ۶۵ درصد آن‌ها از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌بردند. این تحقیقات همچنین خط بطلانی بر تصور نادرست اجتماعی درباره مصونیت افراد سیگاری یا معتاد در برابر ویروس کرونا بود.

محققان تاکید دارند فرآیند ریکاوری بهبودیافتگان کووید ۱۹، هفته‌ها ادامه داشته و بسیاری از آن‌ها دچار آسیب‌های ریوی بلند مدت شده اند. با این حال، بدن این افراد در مسیر بهبودی قرار دارد، اما ضروری است افرادی که به کرونای شدید مبتلا می‌شوند در دوره ریکاوری و نقاهت تحت نظر پزشک و کادر درمانی قرار بگیرند.

بهبودیافتگان از کرونا

از سوی دیگر، یافته‌ها نشان داد اگر چه ریکاوری از بیماری کرونا یک پروسه زمانی طولانی مدت است، اما بیماری نمی‌تواند در بلند مدت باعث شدت زخم‌های ریوی شود. محققان با بررسی بیماران پی بردند هم بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده اند و هم افرادی که درجات خفیفی از بیماری را داشته اند به یک اندازه دچار مشکلات بلند مدت سلامتی شده اند. محققان همچنین شاهد مشکلات قلبی در بهبودیافتگان کرونا بودند. با این حال، این مشکلات با گذشت زمان کاهش و سلامت قلبی افراد بهبود یافت.

پیش‌تر محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس نیز پس از تحقیقات گسترده اعلام کردند: فراتر از مشکلات جسمانی، یک خطر دیگر که بهبود یافتگان از کووید ۱۹ را تهدید می‌کند، ابتلا به اختلالات روانی است. یک تحقیق که بر روی بیش از ۶۲ هزار بیمار مبتلا به کرونا پس از بهبودی انجام گرفته است، نشان می‌دهد این افراد به شدت در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند.

محققان مشاهده کردند یک نفر در هر ۱۶ بهبود یافته کرونایی که پیش‌تر هیچ سابقه بیماری روانی نداشته است، یک تا سه ماه پس از ابتلا به کرونا به اختلالات روانی دچار شده است. این میزان ابتلا به اختلالات روانی دو برابر میزانی است که متخصصان قبلا پیش‌بینی می‌کردند.

محققان انگلیسی می‌گویند بیمارانی که شرایط وخیمی داشته و در بیمارستان بستری شده اند نسبت به بیمارانی که علائم خفیف تری داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند. اختلالات مرتبط با اضطراب و نگرانی یکی از موارد شایع در میان بهبود یافتگان است. با این حال، افسردگی، بی خوابی، زوال عقل و جنون نیز در میان بهبود یافتگان مشاهد شده است. این تحقیقات همچنین نشان داد کسانی که در گذشته سابقه بیماری روانی داشته اند به طور میانگین از انسان‌های معمولی بیشتر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

محققان اعلام کردند بیماران مبتلا به کرونا اگر پس از بهبودی شاهد نگرانی و اضطراب، احساس ناخوشی، بی خوابی و یا کاهش قدرت حافظه شدند سریعاً به یک متخصص مراجعه کنند. متخصصان می‌توانند با روش‌هایی ساده جلوی تشدید حال بیمار را بگیرند.

همچنین تحقیقات درباره علائم بالینی بهبود یافتگان از کرونا نشان می‌دهد دو علامت شامل خستگی و ضعف و مه مغزی (اختلالات فکری) حتی پس از بهبودی نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود.

پزشکان می‌گویند ضعف به طور گسترده در میان بهبود یافتگان از کووید ۱۹ دیده می‌شود. همچنین سندرم خستگی مزمن یکی از رایج‌ترین مواردی است که بهبود یافتگان همواره از آن شکایت می‌کنند. مه مغزی به حالتی اطلاق می‌شود که فرد دچار اختلالات فکری می‌شود و فرد احساس می‌کند، فرآیند تفکر کردن و یادگیری اش به درستی کار نمی‌کند. حافظه، پردازش اطلاعات، مهارت‌های دیداری و شنیداری و توانایی درک زبانی از جمله مواردی است که در این زمینه دچار اختلال می‌شوند.