برخورد با توقف در حاشیه بزرگراه‌ها

 سرهنگ جهانشاه بهرام آبادی در حاشیه آغاز این طرح گفت: یکی از علل وقوع تصادفات سنگین در پایتخت توقف خودروها در حاشیه بزرگراه‌ها است و متاسفانه رانندگان به تصور اینکه جایی امن برای توقف پیدا کرده اند اقدام به ایستادن و پیاده شدن از خودروهای خود کرده و همین موضوع منجر به تصادف می‌شود. 

به گفته وی، در مواردی دیده شده رانندگانی که احیانا قصد سبقت در اتوبان ها و بزرگراه‌ها را دارند از توقف این خودروها اطلاع نداشته و کافی است بخواهند از سمت راست یک وسیله که عملی اشتباه نیز هست سبقت بگیرند آن‌گاه به شدت با خودرویی که توقف کرده برخورد کرده و خسارات جانی و مالی شدیدی بر جای می گذارند.

معاون ترافیکی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه طبق آئین نامه راهنمایی و رانندگی، هر گونه توقف کوتاه یا طولانی وسایل نقلیه در سطح محورها به علت خرابی وسیله نقلیه و همچنین توقف در حاشیه راه برای عرضه خرید و فروش کالا ممنوع است، اظهارکرد: در صورت وقوع حادثه منجر به فوت، جرح و خسارت، راننده وسیله نقلیه پارک شده به تناسب تقصیری که در به وجود آمدن حادثه داشتند، مقصر شناخته خواهد شد.

 بهرام آبادی از رانندگان خواست که به هیچ عنوان در سطح محورهای بزرگراهی با توجه به سرعت زیاد وسایل نقلیه توقف نداشته باشند و در صورت خرابی و یا توقف اضطراری سریعا دکمه چراغ احتیاط را که همان روشن کردن تمامی چراغ‌های راهنما با یکدیگر است بزنند  وحتی المقدور وسیله نقلیه را از بزرگراه خارج و یا محل امن را برای توقف انتخاب کنند.

وی گفت: از دیگر اقداماتی که رانندگان در هنگام خراب شدن وسیله نقلیه خود می توانند انجام دهند این است که هنگام توقف، فرمان را به جهت حاشیه بزرگراه چرخانده و حتما وسایل نقلیه خراب و یا دارای نقص فنی در دید سایر وسایل نقلیه و رانندگان باشد.

بهرام آبادی ادامه داد : رانندگان بهتر است حین خرابی خودروی خود در فاصله مناسب از پشت  وسیله نقلیه علائم هشدار دهنده قرار دهند و خود راننده در محل امن قرار گیرد و سریعا با مراکز امداد خودرو تماس حاصل و درخواست امداد کنند و از انجام تعمیرات خودرو و قدم زدن در حوالی خودرو اجتناب کنند.

معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ از مهندسین طراح و مسئولان شهری خواست که در هنگام طراحی محورهای بزرگراهی پهلوگاه‌های مناسب درفواصل مناسب برای توقف اضطراری وسایل نقلیه تعبیه کنند. همچنین رانندگان نیز با مشاهده وسیله نقلیه متوقف در سطح معابر سرعت وسیله نقلیه خود را کاهش دهند و رانندگان دیگر را نیز با روشن کردن فلاشرها از توقف وسیله نقلیه آگاه کنند.