با ساخت پایانه ۵۰ هکتاری آزادگان محقق می‌شود

علی امام از اجرای قریب الوقوع مراسم کلنگ‌زنی و آغاز ساخت پایانه آزادگان در خط ۳ متروی تهران خبر داد.

خط ۳ به‌عنوان طولانی‌ترین خط متروی پایتخت ، در حال حاضر با ظرفیت ۲۰ رام قطار و با سرفاصله زمانی ۶ دقیقه در حال بهره‌برداری است به دلیل فقدان تعمیرگاه و پارکینگ قطارها، امکان کاهش سرفاصله حرکتی در این خط به کمتر از ۶ دقیقه میسر نیست، اما با ساخت پایانه آزادگان و کاهش سرفاصله حرکتی قطار‌ها به ۲ و نیم تا ۳ دقیقه، ضمن دو برابر شدن ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این خط، امکان افزایش ناوگان و سهولت در سرویس و نگهداری قطار‌ها فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه برای ساخت پایانه آزادگان نیازمند ایجاد مکانی به وسعت یک هکتار به ازای هر کیلومتر مسیر برای تعمیرات و پارک قطار‌ها هستیم، عنوان کرد: اجرای پایانه آزادگان با برگزاری اولین مناقصه طرح و ساخت پایانه (EPC) در کشور و با مشارکت ۶ شرکت برای اجرای فرآیند طراحی، امور ساختمانی و نیز کار‌های تجهیزاتی صورت می‌پذیرد.

اجرای پروژه به ۳ سال زمان نیاز دارد که در قالب ۳ فاز شامل پارکینگ (فاز اول)، تعمیرگاه (فاز دوم) و خط تست و لوپ (فاز سوم) پیش‌بینی شده است. فاز اول این پایانه، تابستان سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه پارکینگ پایانه آزادگان در مجاورت بیمارستان کودکان حکیم در منطقه ۱۸ قرارگرفته است، عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور، ساخت یک ایستگاه در کنار بیمارستان مذکور برای تسهیل دسترسی اهالی این محدوده به شبکه مترو در نظر گرفته شده است.

با در نظر گرفتن این موضوع و نیز کمک به کاهش سرفاصله حرکتی قطار‌ها در طولانی‌ترین خط متروی پایتخت به‌واسطه ساخت پایانه و نیز اتصال خط ۳ متروی تهران به خط حومه‌ای اسلامشهر در آینده‌ای نه‌چندان دور، اهمیت ساخت پایانه آزادگان برای شبکه متروی تهران بسیار زیاد است.

گفتنی است خط ۳ متروی تهران به طول ۳۴ کیلومتر و ۲۴ ایستگاه از بزرگراه آزادگان در جنوب غرب تهران آغاز و با گذر از مراکز مهمی همانند میدان منیریه، میدان راه‌آهن، خیابان جمهوری، چهارراه ولیعصر (عج)، میدان ولیعصر (عج)، خیابان شهید بهشتی، چهارراه قصر، بزرگراه شهید صیاد شیرازی، بزرگراه شهید بابایی و میدان نوبنیاد به شهرک قائم در شمال شرق پایتخت منتهی می‌شود.