اموالی که سهم دزدان می شود+عکس

هنگامی که آخرین ثانیه های سال 1394 نواخته و آغاز سال 1395 اعلام شد همه مردم ایران منتظر بودند تا رهبر معظم انقلاب بر صفحه تلویزیون ظاهر شوند و رهنمودهای سال آینده را اعلام کنند. ایشان پس از آنکه مشکلات کشور را تشریح کردند، سال جاری را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اعلام فرمودند. پس از فرمایش ایشان، همه مسوولان طی مصاحبه های متعدد اعلام کردند که تشخیص مقام معظم رهبری بسیار به جا بوده است زیرا در حال حاضر مشکلات اقتصادی کشور را فراگرفته است.

 

برای آنکه به عمق این مشکلات اقتصادی در کشور پی ببریم، کافیست نگاهی به بنگاه های اقتصادی در حوزه صنعت و کشاورزی بیندازیم. یکی از نمونه های همین مشکلات اقتصادی را می توان در یک کارخانه ریسندگی در یک نقطه صفر مرزی در شهرستان مرزی پارس آباد مشاهده کرد؛ کارخانه ای که با گذشت 10 سال با آنکه مجهز به تجهیزات مدرن ریسندگی بوده اما به دلیل عدم حمایت مسئولین، نبود سرمایه در گردش و عدم پرداخت اقساط وام‌های دریافتی تا کنون در تعطیلی کامل بسر می برد.

 

در حالی که وجود صنایع در هر شهرستان نشان از توسعه آن منطقه است، اما شهرستان مرزی پارس آبادمغان با مشکل کمبود صنایع و یا وجود صنایع تعطیل و نیمه فعال دست و پنجه نرم می‏کند. صنایعی که می‎تواند زمینه ایجاد اشتغال چندین نفر را در منطقه ایجاد کند، اما تعطیلی و نیمه فعال بودن به یکباره آنها باعث شده موجی از بیکاری در منطقه را شاهد باشیم.

 

کارخانه ریسندگی شاهد که در حد فاصل 5 کیلومتری شهر اسلام آباد شهرستان پارس آباد واقع شده در حالی 10 سال در تعطیلی خاموش بسر می برد که زمین و تجهیزات این کارخانه بعلت عدم پرداخت اقساط وام‌های دریافتی به نام یکی از بانک های عامل منطقه مصادره شده است. این در حالی است که گفته می شود این کارخانه بدون اینکه نگهبانی داشته باشد همین طوری دربهایش قفل شده است و شنیده ها حکایت از آن دارد که دزدها نیز این فرصت را غنیمت شمرده و در نبود نگهبان بیشتر تجهیزات آن را چپاول کرده اند که در تصاویر زیر قابل مشاده است!

 

سوای از تعطیلی این کارخانه ریسندگی، شهرستان پارس آبادمغان در حالی چند سال پیش رتبه اول کشت پنبه استان اردبیل و حتی روزگاری به عنوان سرزمین «طلای سفید» در کشور شهرت داشت که طی سال های اخیر به علت بی توجهی به کشاورزان پنبه کار، نابسامانی در بازار پنبه، کاهش تعرفه واردات پنبه از خارج و به تبع آن افت چشمگیر نرخ وش و محلوج پنبه داخل، کشاورزان را وادار کرده تا انگیزه ای برای کشت پنبه نداشته باشند و این امر نه تنها سطح زیر کشت پنبه در منطقه را به شدت کاهش داده، بلکه باعث تعطیلی کارخانجات پنبه پاک کنی در مغان نیز شده است.

 

آن چه از ما حصل سیاست‌های چند سال اخیر در صنایع مشاهده می‌شود چیزی جز تعطیلی و رکود نیست. در مقابل چشمان مسئولین واحدهای صنعتی متعددی که از لحاظ آماری بسیار قابل توجه است تعطیل و یا نیمه تعطیل شدند و اقدام موثری برای مقابله با این تعطیلی گسترده صورت نگرفته است.

 

وضعیت این روزهای کارخانه ریسندگی در شهرستان پارس آباد