دستاورد جدید مسئولان برای شهر فرهنگی نمین!

به نقل از شکوه فرهنگ، خانه "دراج محمدیان" که قدمت آن از 150 تا 200 سال عنوان می شود در سال های گذشته به عنوان خوابگاه دانشجویی به دانشگاه محقق اردبیلی وقف و اهدا شد، شهروند نمینی که در شهری با اشتهار و قدمت فرهنگی زندگی کرده است، بر آن شده است که در راستای خدمت به پیشرفت و تعالی این فرهنگ گام برداشته باشد.

 

http://sh-farhang.ir/sites/default/files/fullimages/IMG_4680.jpg

با توجه به فضای موجود در حیاط خانه محمدیان، در خرداد ماه سال 92 مسئولان تصمیم بر آن گرفتند که خوابگاهی با ظرفیت 135 نفری و در مساحت یک هزار و 18 متر مربع  با امکانات کتابخانه، سالن مطالعه و مرکز کامپیوتر کلنگ زنی و احداث کنند.

 

 

خوابگاه پردیس نمین

 

 

مسعود گنجی رئیس وقت دانشگاه محقق اردبیلی در مراسم کلنگ زنی اظهار کرده بود که خوابگاه دانشجویی پردیس نمین در 18 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

 

وی تعداد دانشجویان دانشکده پردیس نمین را 554 نفر در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری عنوان کرده که در فضایی آموزشی با متراژ پنج هزار و 666 متر مربع مشغول به تحصیل هستند.

 

با آنکه این پروژه باید در آذرماه سال 93 به بهره برداری می رسید، عملیات اجرایی آن به تعویق افتاده و با 14 ماه تاخیر از زمان وعده داده شده، پس از گذشت 32 ماه در دهه فجر 94 به بهره برداری رسید!

 

http://sh-farhang.ir/sites/default/files/fullimages/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD_%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87_%D9%86%D9%85%DB%8C%D9%86_-1_0.JPG

 

 

گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در مراسم افتتاح خوابگاه دانشجویی دانشکده فناوری های نوین سبلان نمین! گفته بود که این خوابگاه با ظرفیت 120 نفر و با اعتبار یک میلیارد تومان به بهره برداری ی رسد.

 

صادقی با بیان اینکه این دانشکده هم اکنون دارای 270 نفر دانشجو است، بیان کرده بود در حال حاضر دانشجویان این دانشکده در رشته های علوم مهندسی، علوم ریاضی، مهندسی علوم محاسباتی، مهندسی فیزیک و مهندسی محیط زیست تحصیل می کنند.

 

اینکه پس از 22 سال چه بر سر دانشکده پردیس نمین آوردند و 554 نفر از دانشجویان را همراه با دانشکده های آنها به مرکز استان انتقال دادند و اسم خوابگاه دانشجویی پردیس به خوابگاه دانشجویی دانشکده فناوری های نوین سبلان نمین تغییر نام پیدا کرد، درگزارش خبری مجزا به صورت تفضیلی به آن ها پرداخت خواهد شد.

 

از سوی دیگر گفته می شود که وقف و اهدا خانه محمدیان به شرط حفظ و حراست از ساختمان و نمای سنتی آن به دانشگاه محقق اردبیلی انجام شده است.

 

همچنین علاوه بر اینکه نسبت به تخریب قسمتی از خانه محمدیان اقدام شده است، در طول سال های گذشته حفظ و حراست از داخل ساختمان نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است. از سوی دیگر با مشاهده تصاویر علی الخصوص سقف های خوابگاه دانشجویی متوجه خواهیم شد که در حفظ و حراست و نگهداری این بنا بی توجهی شده و دانشجویان در چه مکانی اسکان یافته بوده اند.

 

سوای اینها پیمانکارانی که نسبت به تخریب ساختمان اقدام کرده اند، علت این کار خود را محوطه سازی خوابگاه جدید بر اساس نقشه موجود اعلام کرده اند!

http://sh-farhang.ir/sites/default/files/fullimages/IMG_4691.jpg

 

*خودداری از ادامه روند تخریب "خانه محمدیان" توسط میراث فرهنگی

 

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنیع دستی و گردشگری شهرستان نمین در گفتگو با خبرنگار شکوه فرهنگ اظهار کرد: نمای سنتی "خانه محمدیان" به عنوان میراث فرهنگی ارزشمند بوده و در همین راستا تفاهم نامه و مکاتباتی در راستای حفظ و حراست از آن بین سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه محقق اردبیلی انجام شده است.

 

منوچهر نورزاده گفت: با اطلاع از تخریب بخشی از خانه محمدیان، ضمن هماهنگی با عوامل انتظامی از ادامه روند عملیات تخریب خودداری شد.

 

وی گفت: "خانه محمدیان" به عنوان آثار تاریخی به ثبت نرسیده است و وضعیت نهایی آن در هاله ای از ابهام است.

 

وی گفت: در جلسه ای که برگزار شده است مقرر شده که با حضور معاونت میراث فرهنگی اداره کل و معاونت فنی دانشگاه محقق اردبیلی از خانه محمدیان بازدید شده و تصمیمات لازم در خصوص ادامه بازسازی نمای تاریخی این بنا گرفته شود.

 

نورزاده علت اصلی تخریب قسمتی از بنای ساختمان را گود برداری غیر اصولی اطراف آن را عنوان کرد.

 

http://sh-farhang.ir/sites/default/files/fullimages/IMG_4678.jpg

 

http://sh-farhang.ir/sites/default/files/fullimages/IMG_4680.jpg

 

http://sh-farhang.ir/sites/default/files/fullimages/IMG_4685_0.jpg

 

http://sh-farhang.ir/sites/default/files/fullimages/IMG_4688.jpg

 

http://sh-farhang.ir/sites/default/files/fullimages/IMG_4689_0.jpg

 

http://sh-farhang.ir/sites/default/files/fullimages/IMG_4691.jpg

 

http://sh-farhang.ir/sites/default/files/fullimages/IMG_4693_0.jpg