نشر اکاذیب بیشترین جرم اینترنتی در اردبیل است

حافظ شریفی ظهر چهارشنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: ۸۷.۵ درصد از جرایم واصل شده اینترنتی در پنج ماهه نخست سال جاری کشف شده است.

وی بازه سنی مرتکبان به جرایم سایبری را ۱۹ الی ۲۷ سال برشمرد و گفت: ۹۵ نفر در جرایم سایبری شناسایی و همگی تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

رئیس پلیس فتای استان بازه زمانی وصول پرونده و کشف آن در استان را ۴۹ روز عنوان و اضافه کرد: به دلیل اینکه حداقل بازه زمانی ۶۵ روز است، استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

شریفی در خصوص فراوانی جرایم افزود: در اولویت اول نشر اکاذیب و در اولویت دوم برداشت غیر مجاز اینترنتی از حساب شهروندان به ثبت رسیده است.

وی با تأکید به اینکه برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی به ضعف آگاهی مردم بازمی‌گردد، اضافه کرد: ارزش ریالی کلاه‌برداری‌های اینترنتی در طول پنج ماه نخست سال جاری ۶۰۰ میلیون ریال است.

به گفته رئیس پلیس فتای استان کلاه‌برداری پیامکی شایع‌ترین نوع کلاه‌برداری در سطح کشور و استان محسوب می‌شود و به عنوان مثال نمونه آن در اعلام برنده شدن فرد در مسابقات و جشنواره‌ها مشاهده می‌شود.

شریفی اولویت اول پلیس فتا را پیشگیری دانست و افزود: در این راستا آگاه‌سازی گروه‌های هدف از جمله دانش آموزان و دانشجویان در مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها در دستور کار است.

وی افزود: بر همین اساس از ابتدای سال ۴۲ مورد کلاس آموزشی برگزار شده و پنج هزار و ۲۰۰ مورد بروشور توزیع شده است.

رئیس پلیس فتای استان به برگزاری ۱۰ نمایشگاه اشاره و تأکید کرد: سه تئاتر خیابانی و اطلاع‌رسانی در ۲۵ سایت محلی و استانی به همراه هفت مورد مصاحبه در راستای نشر آگاهی جرایم سایبری صورت گرفته است.