کشفیات جدید از بقایای فیل باستانی در بیله سوار

آرام پیش  تصریح کرد: سال گذشته بقایای عاج و فک بالایی و پایینی فیل در روستای فولادلو کشف شده و در ادامه این اکتشاف در مرداد ماه امسال نیز بقایای فک به همراه دندان فیل در روستای میر نظام بیله سوار شناسایی شد.

وی با بیان اینکه دندان‌های فیل باستانی به مرور زمان به عقیق تبدیل شده است، اضافه کرد: کارشناسان میراث فرهنگی قدمت هر دو فسیل را به دو میلیون سال قبل نسبت می‌دهند.

فرماندار بیله سوار متذکر شد: در کشفیات جدید که توسط دو کارشناس میراث فرهنگی در منطقه انجام شده بقایای عاج فیل در روستای آغجران که در نزدیکی روستای میر نظام است کشف شد.

حلیم متذکر شد: هر چند این دو محقق تمایل داشتند فسیل از شهرستان خارج شده و به تهران ارجاع شود ما مانع شدیم و در حال حاضر فسیل‌ها در شهرستان در دست مطالعه و پژوهش است.

وی با تأکید به قدمت بی‌سابقه شهرستان بیله سوار ادامه داد: کشفیات باستانی نشان می‌دهد لازم است در این منطقه پژوهش‌های به مراتب بیشتری صورت گیرد و به صورت منسجم‌تر تحقیقات انجام شود.

به گفته فرماندار بیله سوار سه میلیارد ریال در سال جاری برای تحقیقات باستان‌شناسی منطقه پیش بینی شده است و به واقع ضروری است منطقه پیرامون دو روستای ذکر شده به صورت علمی موردبررسی قرار گیرد.

حلیم افزود: هر چند تخمین اولیه باستان شناسان قدمت این فیل باستانی را به دو میلیون سال قبل می‌برد اما لازم است تحقیقات ادامه یابد.

وی متذکر شد: هم اینک کارشناسان باستان‌شناسی در منطقه حضور دارند و در حال تحقیق و کشف آثار جدید هستند.