صف‌های طولانی برای یک قطره آب در روستای دوچی ارشق

روستای دوچی که در نزدیکی بخش ارشق مشگین‌شهر قرار دارد از گذشته با مشکل کم‌آبی مواجه بوده است که اهالی برای به دست آوردن یک قطره آب صف‌های طولانی را تشکیل می‌دادند و ساعت‌ها منتظر پر شدن سطل‌های آب خود بودند.

بخش ارشق مشگین‌شهر که از دیرباز با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند این مشکل اهالی این منطقه را در گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده بود به طوری که گلایه‌های زیادی از اهالی روستای بخش ارشق در زمینه کمبود آب نیز وجود داشت.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم در سفری یک روزه به روستاهای ارشق از نزدیک در جریان مشکلات کمبود آب و اقدامات انجام شده توسط مسئولان منطقه در حوزه آبرسانی به روستاهای ارشق قرار گرفت و در این میان از نزدیک با درددل‌های اهالی مرزنشین ارشق همدم شد که حرف‌های این اهالی نیز به نوبه خود شنیدنی بود.

پیرمرد 60 ساله روستای دوچی ارشق در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه از سال‌های گذشته کمبود آب یک مشکل اساسی برای اهالی روستای دوچی بوده است، افزود: آب یک مطالبه و حق اساسی اهالی بخش ارشق به ویژه روستای دوچی است و زندگی بدون آب برای هر انسانی بسیار سخت است.

این کشاورزی ارشقی که عرق تلاش در پیشانی‌اش نشسته است، اظهار داشت: یکی از راهکارهای توسعه بهداشت در منطقه آب است که در این زمینه رفته رفته مسئولان منطقه عملیات آبرسانی به روستای دوچی را انجام دادند و انتظار می‌رود گام بزرگی در تحول آبرسانی به روستای دوچی ارشق برداشته شود.

روزهای سخت ما به پایان می‌رسد

یکی از جوانان روستای دوچی ارشق با اشاره به اینک از سال‌های گذشته با کمبود آب مواجه هستیم، گفت: با همت مسئولان استانی و شهرستان مشگین‌شهر و بخش ارشق رفته رفته عملیات آبرسانی در منطقه سیر صعودی به خود گرفته است و روزهای سخت ما دیگر به پایان می‌رسد.

وی تصریح کرد: زندگی به طور قطع بدون آب یک مشکل اساسی است و ما در این سال‌ها با این مشکلات دست و پنجه نرم کردیم ولی به لطف خدا و تلاش مسئولان بخش ارشق هم اکنون این سختی‌ها به پایان می‌رسد و با زلالی آب تبسم بر لب‌های اهالی ارشق موج می‌زند.

به راستی که زندگی بدون آب سخت و دشوار است و باید به بسیاری از اهالی روستاهای مرزنشین ارشق آفرین گفت که با وجود کمبود آب در این سالیان دراز گام بزرگی در افزایش تولیدات داخلی برداشته‌اند.

تلاش و همت اهالی روستاهای بخش ارشق بر هیچ کسی پوشیده نیست و با وجود مشکلات اساسی از جمله آب از این دیار جوانانی برخواسته‌اند که هم اکنون در عرصه‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

اهالی بخش ارشق مشگین‌شهر در پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی نقش بسیار ارزنده‌ای داشتند و این مرزداران غیور و تلاشگر با تلاش شبانه‌روزی علی‌رغم مشکلات بسیار اساسی توانسته‌اند عمران و آبادانی را در منطقه رقم بزنند و هم‌اکنون بخش ارشق در حوزه کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

باوجود کم‌آبی هم اکنون کشت زعفران، پسته و بادام زمینی در ارشق رواج یافته است و تولیدات اهالی ارشق روز به روز بیشتر می‌شود و این نماد تلاش و همت همه‌جانبه اهالی و مسئولان امر در بخش ارشق است.

36 روستای بخش ارشق از آب شرب سالم برخوردار می‌شوند

فرماندار مشگین‌شهر گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال 36 روستای بخش ارشق از نعمت آب شرب برخوردار می‌شوند و در این زمینه تمیهدات لازم و اساسی انجام شده و بنده با جدیت پیگیری وضعیت آب شرب روستاهای ارشق هستم.

ابراهیم امامی تصریح کرد: در حوزه آبرسانی به روستاهای مشگین‌شهر و بخش ارشق امسال اقدامات خوبی انجام شده است به طوری که برای آبرسانی به مشگین و روستاهای ارشق 21 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و رفته رفته تحول عظیمی در حوزه آبرسانی شرب به روستاهای ارشق به وجود می‌آید.

وی اظهار کرد: اهالی مرزنشین ارشق گام بزرگی در تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری داشتند و با تولیدات محصولات کشاورزی خود از جمله زعفران، پسته، بادام زمینی و پرورش قارچ توانسته‌اند علاوه بر پویایی اقتصاد جامعه درآمد زیادی برای خود داشته باشند.

به راستی که همت و تلاش شبانه‌روزی اهالی ارشق ستودنی است و نیاز است در این زمینه مسئولان مربوطه زیرساخت‌های لازم برای عمران و آبادانی این منطقه را فراهم کنند که از حق نگذریم در این راستا تلاش‌ها و اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

هم‌اکنون چهره محروم رفته رفته از بخش ارشق رخت بسته و سیما و فضاهای بخش ارشق و روستاهای اطراف آن در حال تغییر است که در این زمینه مسئولان و اهالی بخش ارشق تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

بخش ارشق مشگین‌شهر که در فاصله 50 کیلومتری اردبیل واقع شده است می‌تواند به قطب کشاورزی در بخش محصولات کم‌آب از جمله زعفران، پسته و بادام زمینی تبدیل شود که نیاز است در این زمینه سازمان جهاد کشاورزی اردبیل نیز در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل اقدامات عملی برای اهالی ارشق انجام دهد.

کودکان و نوجوانانی که در بخش ارشق زندگی می‌کنند همانند دیگر کودکان ایرانی در نقاط مختلف کشور حق دارند تا از تسهیلات و خدمات مختلف برخوردار شوند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده ولی نیاز است این اقدامات و خدمات دوچندان شود.

موضوع آب شرب ارشق توسط نمایندگان با جدیت پیگیری می‌شود

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع آب شرب روستاهای ارشق با جدیت توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود و در این راستا اعتبارات خوبی اختصاص یافته و انتظار می‌رود مشکلات حوزه آب شرب روستاهای ارشق پایان یابد.

ولی ملکی تصریح کرد: اهالی روستاهای بخش ارشق در گذشته که از کمبود آب رنج می‌بردند ولی هم اکنون با اقدامات اساسی تا پایان امسال روستاهای این بخش ارشق آب شرب سالم برخوردار می‌شوند و در این زمینه نمایندگان مجلس با جدیت پیگیر مطالبات مردم منطقه هستند.

وی بیان کرد: درخواست ارتقای بخش ارشق به شهرستان به وزیر کشور ارائه شده است که امیدواریم با همت مسئولان منطقه و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم این امر در آینده تحقق یابد که در این زمینه من نیز تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم.

بحث ارتقای بخش ارشق به شهرستان شدن هم‌اکنون به بحث محافل عمومی در ارشق تبدیل شده است و اهالی این بخش سوالی که از مسئولان و نمایندگان دارند این است که آیا بخش ارشق مشگین به شهرستان تبدیل می‌شود؟

بی‌شک با ارتقای بخش ارشق به شهرستان گام بزرگی در تحول اقتصادی و پویایی اقتصاد منطقه به وجود می آید که در این زمینه نیاز است نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان مربوطه تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا مطالبه اساسی و بحق مردم منطقه برطرف شود.

بخش ارشق مشگین‌شهر قابلیت‌های بسیار بالایی در حوزه کشاورزی دارد که می‌توان با ارج نهادن به این حوزه پیشرفت و توسعه منطقه را رقم زد که این امر نیازمند همت و تلاش جدی است.

دهه فجر امسال 16 روستای ارشق از نعمت آب شرب سالم برخوردار می شوند

ظاهر نوری بخشدار ارشق گفت: تا دهه فجر امسال 16 روستای بخش ارشق مشگین‌شهر از نعمت آب شرب سالم برخوردار می‌شوند و در این زمینه تمهیدات لازم انجام شده و نگرانی و دغدغه‌های روستاییان منطقه برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آبرسانی از مجتمع دره‌بیگلو به 16 روستاب بخش ارشق انجام می‌شود، افزود: هم اکنون این پروژه 20 درصد پیشرفت داشته و 16 کیلومتر در این زمینه لوله‌گذاری شده و بیش از 3 میلیارد تومان برای آبرسانی به این تعداد روستا هزینه می‌شود.

وی ضمن قدردانی از استاندار اردبیل، نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس و فرماندار مشگین‌شهر و امام جمعه ارشق و نیز نماینده ولی فقیه در استان گفت: در این زمینه مسئولان استان و شهرستان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا مشکل آب شرب روستاهای ارشق برطرف شود که این امر قریب الوصول است.

با آبرسانی به روستاهای ارشق می‌توان تبسم را برلبان اهالی غیور و مرزنشین ارشق جاری ساخت تا دیگر مشکل آب بحث محافل اهالی ارشق نشود که در این زمینه انتظار می‌رود مشکل آب شرب در منطقه برطرف شود.

آب که یکی از نیازمندی‌های زندگی سالم و پایدار است حق و مطالبه اساسی مردم ارشق است و امیدواریم با همت مسئولان مربوطه سختی‌ها و مشکلات اهالی ارشق در حوزه آب به پایان برسد و دیگر شاهد نباشیم که برای یک قطره آب صف‌های طولانی در منطقه تشکیل شده و مردم برای به دست آوردن ظرف کوچکی آب ساعت‌ها به انتظار بنشینند.

گزارش از اکبر رزمی