تخلف ۱۴۲ میلیاردی شهردار اردبیل در بودجه

علی هدایتی بعد از ظهر شنبه در نشست با خبرنگاران و رسانه های گروهی استان اردبیل در پاسخ به دلایل استیضاح شهردار اردبیل و رد آن از سوی شورای حل اختلاف افزود: استیضاح شهردار اردبیل در زمان بررسی متمم بودجه سال ۹۵ شهرداری کلید خورد، جایی که متوجه شدیم بودجه بیش از ۱۰ درصد انحراف داشته است.

وی با بیان اینکه معمولا حدود دو درصد انحراف از بودجه قابل پیش بینی است، اضافه کرد: در این خصوص شورا شهردار اردبیل را مورد سوال قرار داد و البته توضیحات شهردار را با اغماض قبول کرد، علاوه بر این برای جلوگیری از انحراف بیشتر مصوب کردیم شهرداری اردبیل هر سه ماه عملکرد بودجه را به شورا ارائه کند.

سخنگوی شورای شهر اردبیل با تاکید بر اینکه این انحراف در حالی صورت گرفته که در زمان تصویب بودجه سال ۹۵ شهرداری، شورا تنها دو درصد مفاد بودجه را تغییر داده بود، متذکر شد: اعضا شورا در آن زمان به اولویت های شهرداری رای داد و تغییراتی ایجاد نکرد، اما تاکید داشتیم که شهرداری باید براساس بودجه برنامه های خود را اجرا کند.

شهردار اردبیل خارج از ردیف بودجه عمل کرده بود

وی شهردار را نماینده شورا در نهاد شهرداری برشمرد و باید در قبال هر تخلفی پاسخگو باشد و این در قانون نیز آمده است، تصریح کرد: شهرداری باید از بودجه تبعیت کند، ولی شهردار اردبیل خارج از ردیف بودجه عمل کرده بود که تذکر داده شد اما نتیجه ای نگرفتیم.

هدایتی با بیان اینکه شهداری اعتبارات محدودی دارد و نمی توان بودجه محدود را در اختیار کسی گذاشت که بودن مصوبه هزینه می کند، عنوان کرد: پس از بررسی متمم بودجه و اطلاع از انحراف بوجود آمده، هر نامه ای برای پیگیری برنامه های مصوب شهرداری نوشتیم بی پاسخ ماد و تاکنون برای آن جوابی نوشته نشده است.

وی میزان تخلفات شرداری اردبیل در بودجه را بالغ بر ۱۴۲ میلیارد ریال برشمرد و تاکید کرد که این رقم بدون مجوز شورای شهر از بودجه حذف شده و نمی دانیم که کجا هزینه شده است. اینها کارهای غیرقانونی شهرداری بوده که شورا حق خود می داند از شهرداری پاسخ بگیرد.

سخنگوی شورای شهر اردبیل با برشمردن مصوباتی که از بودجه حذف شده است، ادامه داد: کاهش پنج میلیارد ریالی از بودجه احداث و تکمیل خیابان توانیر، حذف هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از طرح خیابان ۱۴ متری، ۵۰۰ میلیون از طرح خیابان احمدیه، کاهش اعتبار ۱۵ میلیارد ریالی از مسکن مهر فرهنگیان و... از جمله این تخلفات است.

شهردار اردبیل ردیف بودجه را با سلیقه شخصی عوض کرد

وی حذف اعتبارات مسکن مهر فرهنگیان، پارک نیار، ساخت دو باب کتابخانه، سرای محلات، استخر شهرداری، پارک سوار اتوبوس و تاکسی در کارشناسان، فرهنگسرا و بویژه کاهش اعتبار پل روگذر داروپخش را از سایر تخلفات برشمرد و یادآور شد: این در حالی است که اتمام و بهره برداری از پل داروپخش با توجه به ترافیک ایجاد شده در آن منطقه آرزوی شهروندان و شورا است.

هدایتی بسیاری از این پروژه ها را در حاشیه شهر اردبیل و در مناطق محروم و کم برخوردار برشمرد و عنوان کرد: شهردار اردبیل با این اقدام خود فصل کاری را از دست داد و حتی پس از تذکر شورا اقدامی نیز برای برگشت بودجه و مصوبات انجام نداد.

وی با افشاگری در خصوص بسیاری از مسایل شهرداری اردبیل، فعالیت های شهرداری را متناقض برشمرد و بیان داشت: در اردبیل کوچه ای هست که تاکنون رنگ آسفالت را ندیده اما شهرداری زمین هایی را که تنها خط کشی شده خیابان کشی کرده است.

سخنگوی شورای شهر اردبیل ایجاد چارت غیرقانونی درون سازمانی را از دیگر تخلفات شهردار عنوان کرد و افزود: معاونت سرمایه گذاری، روابط بین الملل و... از جمله مناصبی بودند که در چارت شهرداری وجود ندارد که حتی با وجود اعتراض شورا اقدامی برای حذف آنها نشد.

وی در این خصوص به عدم رعایت قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، عدم رعایت قانون منع مداخله کارکنان در معاملات دولتی، جعل فاکتور، عدم ارائه عملکرد سه ماهه بودجه، خریدهای غیراستاندارد از شرکت های غیربومی با مبالغ بالا، بکار گیری نیروهای شهرداری در ادارات دیگر و... را از دیگر موارد تخلف در شهرداری اردبیل اعلام کرد.

هدیتی با تاکید بر اینکه شهردار اردبیل ردیف بودجه را با سلیقه شخصی خود عوض کرده است، عنوان کرد: قرار نیود کارمند شهراری که از این نهاد حقوق می گرفته در بخش دیگری از شهرداری قرارداد بسته و مبالغ هنگفت مجزا بگیرد. واقعا با ادعای خدمتگزاری اینطوری می خواهیم بودجه و بیت المال را حفظ کنیم.

نمی شود با مظلوم نمایی قهرمان بازی درآورد

وی خطاب به شهردار اردبیل با بیان اینکه نمی شود با مظلوم نمایی قهرمان بازی درآورد، عنوان کرد: خادم ملت آن است که حق و حقوق مردم را رعایت کند.

سخنگوی شورای شهر اردبیل با بیان اینکه برخی از فاکتورها ارائه شده که هنوز تسجیل نشده است، تشریح کرد: فاکتوری ارائه شده مبنی بر پرداخت پول به یک هتل، اما وقتی پیگیر شدیم هیچ پولی برای این هتل پرداخت نشده بود.

وی با اشاره به عدم رعایت حق و حقوق قانونی کارگران شهرداری تصرح کرد: بیمه کارگران واریز نشده و برخی از کارگران سالانه هشت ماه بدون پرداخت بیمه فعالیت کرده اند. با این وجود پول هایی به برخی افراد مثل خبرنگار نماها پرداخت شده تا در جلسه شورا و در زمان پرسش و پاشخ اعضا و شهردار دست و سوت بزنند.

هدایتی با بیان اینکه نظر شورا استیضاح شهردار اردبیل نبود و شهردار می دانست که استیضاح روی نخواهد داد، اضافه کرد: حتی چندین نهاد به شورا تاکید می کردند که استیضاح صورت نگیرد، ولی کار بجایی رسید که دیگر چاره ای جز استیضاح نمانده بود.

وی به اتفاقات پس از استیضاح شهردار اردبیل اشاره کرد و بیان داشت: فرمانداری اردبیل پس از استیضاح با توسل به ماده ۷۳ روند استیضاح را نادرست دانست، در واقع تفسیر خاصی از ماده ۷۳ داشت و تاکید می کرد که باید جلسه طرح استیضاح با جلسه استیضاح جدا باشد.

سخنگوی شورای شهر اردبیل با بیان اینکه انتظار داشتیم که فرمانداری قبل از استیضاح ورود کرده و تعامل ایجاد می کرد نه پس از آن جانبداری انجام می داد، یادآور شد: طبق قانون و بنا به اعلام وزارت کشور در پاسخ به استعلام استانداری اردبیل، کار شورا درست بود اما منافع برخ براساس درک نکردن و قبول نکردن است.

شورا نیاز ندارد سیاسی شود

وی تنها اقدام اشتباه شورا را براساس قانون استیضاح ارائه مهلت یه روزه بیش از موعد مقرر قانونی ۱۰ روزه به شهردار برای پاسخگویی دانست و تاکید کرد که البته این به دلیل عدم حضور شهردار در جلسه شورا صورت گرفت، در حالی که شورا می توانست استنکاف تلقی کند، اما اجازه دادیم این اعمال نشود.

هدایتی با بیان اینکه حتی در این خصوص شهردار سندسازی کرد و پنج روز پس از موعد مقرر برگه ماموریت دو روزه به تاریخی که باید در شورا حضور می یافت، ارائه داد که فرماندار و رئیس شورا نیز آن را امضا کرده اند، از سیاسی کردن استیضاح شهردار اردبیل انتقاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه شورا نیاز ندارد سیاسی شود، متذکر شد: سبد شورا را با کالای سیاسی پر نکنیم، به اندازه کافی بحث و بازی سیاسی در سایر بخش ها هست.

مافیای فضای مجازی در مقابل شورا

سخنگوی شورای شهر اردبیل با اشاره به مافیای فضای مجازی در بحث استیضاح شهردار اردبیل تاکید کرد که مافیای فضای مجازی اجازه نداد شورا شهر در برابر بی قانونی و بی عدالتی بایستد.

وی از احتمال مجدد استیضاح شهردار اردبیل خبر داد و عنوان کرد: اگر خواسته های شورا با روند دلخواه پیش نرود و اصلاحات درخواستی قانع کننده نباشد، روند قانونی برای استیضاح دوم شهردار را طی خواهیم کرد، شورا سمت اصلاح حرکت می کند اما هنوز شهردار اردبیل به سئوالات پاسخ نداده است.

هدایتی با بیان اینکه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال سند تخلف از شهرداری داریم، از پشت پرده انتخاب اکبر نیکزاد  به عنوان شهردار جدید پس از استیضاح شهردار قبلی ابراز بی اطلاعی کرد، اما در عین حال افزود: این انتخاب نظر شورا بود.