سرانه مصرف تخم مرغ در کشور 11 کیلوگرم است

بهلول تکلوی پیش از ظهر امروز در نشست با تولیدکنندگان محصولات پروتئینی در اردبیل اظهار کرد: سهم تخم مرغ در سبد غذایی خانوارهای استان ناچیز است به طوری که سرانه مصرف تخم مرغ درکشور 11 کیلوگرم است و میزان مصرف سرانه تخم مرغ در دنیا 24 کیلوگرم می‌باشد و از این لحاظ در کشور و استان ما میزان مصرف این ماده غذایی مهم مطلوب نیست.

وی بیان کرد: متاسفانه باور غلط مبنی بر این که مصرف تخم مرغ باعث افزایش کلسترول بدن می‌شود باعث محدویت مصرف تخم مرغ در سفره غذایی مردم شده است که نیازمند فرهنگ‌سازی ازطریق رسانه‌های ارتباط جمعی به خصوص صدا و سیما در خصوص فواید مصرف آن در سلامتی و تندرستی افراد جامعه دارد. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با پایین اعلام کردن آمار سرانه مصرف تخم مرغ در کشور و استان اردبیل این سرانه را تا 11 کیلوگرم اعلام کرد.

تکلوی با اشاره به اهمیت تغذیه تخم مرغ عنوان کرد: خواص تخم مرغ به حدی زیاد است که این ماده غذایی را در هرم غذایی در گروه پروتئین‌های حیوانی از قبیل گوشت قرمز، مرغ و ماهی قرار می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: تخم مرغ از نظر کیفیت و مواد موجود در آن پس از شیر مادر در رتبه دوم قرار دارد  و پروتئین موجود در آن در عالم غذایی جایگزین ندارد و متاسفانه سهم تخم مرغ در سبد غذایی در استان ناچیز است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: اثبات شده است زنانی که در طول دوران جوانی تخم مرغ بیشتری مصرف کرده اند نسبت به هم سن وسالان  خود که تخم مرغ کمتری مصرف کرده اند کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند.

تکلوی گفت: برخلاف تصور بعضی از مردم مصرف تخم مرغ نه تنها باعث افزایش بیماری‌های قلبی، عروقی و فشار خون نمی‌شود بلکه مصرف تخم مرغ به علت داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع و HDL کلسترول خوب بالا و HDL پائین باعث افزایش سیستم ایمنی بدن، کاهش ابتلا به آلزایمر و همچنین باعث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

وی اظهار کرد: عواملی که باعث افزایش فشار خون در بعضی از افراد می شود به علت مصرف تخم مرغ همراه با روغن های اشباع شده بخصوص روغن های حیوانی است که لازم است مردم تخم مرغ را همراه با سبزیجات و به صورت آب پز و بدون استفاده از روغن‌های اشباع شده(جامد) و در صورت لزوم از روغن‌های غیراشباع(مایع) استفاده کنند.

تکلوی اضافه کرد: تمامی تحقیق‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف تخم مرغ باعث سلامتی، افزایش طول عمر و جلوگیری از مبتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود.

تولید 9 هزار تن تخم مرغ در استان اردبیل

وی شعار جهانی امسال روز جهانی تخم مرغ را « معجون، سلامتی » اعلام کرد و گفت: همه دستگاه‌های مرتبط باید به وظیفه خود درست عمل کنند تا فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاه‌سازی جامعه به درستی صورت گیرد تا شاهد بازگرداندن تخم مرغ به سفره غذایی مردم باشیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: مصرف سالانه تخم مرغ در استان اردبیل حدود 13750 تن است که حدود 9 هزار تن آن در 28 واحد تخم گذار خوراکی صنعتی و سنتی  در داخل استان تولید می‌شود و 4750 تن مورد نیاز را از استان‌های دیگر تهیه می‌کنیم.

تکلوی درصد تولید تخم مرغ استان را در کشور 8 دهم درصد تولید کشور اعلام کرد و گفت: در زمینه تولید تخم مرغ استان اردبیل در رتبه 20 قرار دارد و ما در این زمینه نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.

در ادامه این جلسه مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزیی استان نیز افزود: ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ را معادل 30 گرم انواع گوشت قرمز، ماهی و مرغ، نصف لیوان حبوبات پخته و یک چهارم لیوان انواع مغزهای گردو، پسته و فندق اعلام کرد.

جاوید صحرائی گفت: تخم مرغ یک ماده غذایی کامل است که سرشار از پروتئین، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها است و تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن در تخم مرغ وجود دارد.

وی در پایان یادآور شد: پروتئین موجود در تخم مرغ به راحتی در بدن جذب می‌شود بنابراین ضرورت اطلاع‌رسانی شفاف، فراگیر و موثر ارزش و اهمیت این ماده غدایی مهم به اقشار جامعه ضرورتی انکارناپذیر است.