برش استانی تدوین بسته‌های حمایت از گردشگری اردبیل اجرا می‌شود

قادر تقی‌زاده پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی اجرای برش استانی تدوین بسته‌های حمایت از گردشگری اردبیل اظهار داشت: به منظور اجرایی کردن برش‌های استانی مقرر شد معاونت میراث فرهنگی با هماهنگی مدیر پایگاه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به منظور آماده‌سازی، ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در پایگاه ثبت جهانی دو پروژه تعریف و تا پایان امسال اجرا کند.

وی با بیان اینکه استقرار یک نفر از اعضای انجمن صنفی دفاتر خدماتی و مسافرتی در پایانه مرزی بیله‌سوار با هماهنگی اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها با هدف افزایش جذب گردشگر خارجی از کشورهای بازار هدف در دستور کار قرار گرفت، افزود: پس از طرح این موضوع در جلسه کمیته ارتقاء امنیت استانداری، یکی از آژانسهای خدمات مسافرتی برای اطلاع رسانی در دفتر مربوطه انتخاب می‌شود.

تقی‌زاده با اشاره به اعلام 6 عنوان در رابطه با تقویت جذب گردشگر خارجی از کشورهای هدف، توسعه گردشگری طبیعی و روستایی، توانمندسازی نیروهای انسانی فعال در بخش گردشگری در پایگاههای ملی و ثبت جهانی، واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری و تسهیل فرآیند تجهیز و راه‌اندازی موزه‌های غیردولتی را از جمله موارد عنوان کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: تمامی اعضای کمیته باید پیگیری‌های لازم را از سازمان مرکزی و دستگاههای مربوطه انجام داده و گزارش مربوطه را به این معاونت اعلام کنند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز با تأکید بر پیگیری‌های معاونت میراث فرهنگی و دفتر فنی از صندوق توسعه به منظور آماده‌سازی و واگذاری 11 بنای تاریخی به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و بهره برداری افزود: پس از پیگیری، موانع و مشکلات و راهکارهای لازم در این رابطه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام می‌شود.

بهزاد مجیدی بر برگزاری جلسه‌ای توسط مسئول مرکز آموزش اداره کل با هماهنگی معاونت گردشگری و مسئول علمی کاربردی استان به منظور برگزاری دوره‌های توانمندسازی نیروهای انسانی فعال در بخش گردشگری و دستگاه ای مرتبط برای فراگیران دوره‌های مشترک تأکید کرد.

وی تصریح کرد: معاونت میراث فرهنگی نیز برای تسهیل فرایند تجهیز و راه‌اندازی موزه‌های غیردولتی و هر خانواده یک موزه، پیگیر دستورالعمل و شیوه‌نامه اجرایی در این رابطه باشد تا برش استانی 95 با پیش‌بینی 50 خانه موزه تا پایان امسال محقق شود.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در مورد طرح توسعه گردشگری روستایی با هماهنگی معاونت گردشگری و دفتر فنی اداره کل در برش استانی امسال گفت: مقرر شده است سه پروژه ایجاد تاسیسات و زیرساخت های گردشگری در دو روستای کزج و اندبیل و یکی از روستاهای شهرستان نیر یا مشگین‌شهر اجرا شود.

عسگر سنگی افزود: این پروژه‌ها شامل زیرساختهایی نظیر سرویس بهداشتی، پارکینگ، اقامتگاه بوم‌گردی، سکو، آلاچیق، سفره‌خانه سنتی، پارک بازی کودکان، مجموعه فرهنگی، مسیر پیاده‌روی، سایت پرنده‌نگری بوده که با هماهنگی اداره کل امور روستایی و دهیار روستاهای هدف گردشگری پیگیری و اجرا شود.