سخنان امروز  رییس جمهور در اهواز/به جای مچ گرفتن برای حل مشکلات به یکدیگر کمک کنیم

حجت السلام و المسلمین حسن روحانی در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری که امروز (۵ اسفند ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه خدا را شاکریم که در این ایام که به نام صدیقه کبری فاطمه زهرا مزین شده مهمان مردم شریف و وفادار استان مرز دار کشور، استان عزیز خوزستان باشیم، اظهار کرد:‌ ایام آغازین اسفندماه یادآور افتخارآفرینی رزمندگان اسلام در عملیات خیبر است. همین هور که امشب از آن بسیار صحبت شد که چقدر آبگیری شده و چه مقدار باقی مانده است، یکی از نعمت های خداوند برای ما است که باید از آن حراست کنیم و عملیات خیبر نیز در همین منطقه انجام شد.

وی با گرامیداشت یاد آیت الله رفسنجانی که در آن ایام از سوی امام راحل فرمانده جنگ بود، گفت: در آن زمان من هم در بهمن و اسفند 62 که عملیات خیبر واقع شد، در خدمت ایشان بودم و عملیات بدر هم در سال 63 تقریبا در همین منطقه صورت گرفت و یاد همه رزمندگان در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را گرامی می داریم و انشالله همه ما رهرو راه امام، ‌رهبری و شهیدان باشیم.

رییس جمهور تصریح کرد: ‌می خواهم بر نکته ای تاکید کنم؛ در هشت سال دفاع مقدس اشغال سرزمین های ما در مناطق غربی کشور بود. بخشهایی از استان های مرزی غرب کشور ما از آذربایجان غربی،‌ کردستان،‌ کرمانشاه تا خوزستان در اشغال دشمن قرار گرفت. چه کسی از این سرزمین دفاع کرد؟ چه کسی از خوزستان، ‌کردستان،‌ کرمانشاه و هر سرزمینی که دشمن به آن طمع می ورزید دفاع کرد؟ همه ملت ایران.

روحانی گفت: همه ملت ایران، ‌ارتش، سپاه، ‌بسیج قدرتمند،‌ عشایر و مردم در جنگ مقابل دشمن ایستادند. هیچ کس نمی گفت که اینجا در عملیات خیبر، ‌بدر، ‌والفجر هشت ،یا کربلای 4 یا 5 این فرد اصفهانی یا از لشکر امام حسین،‌ غدیر، ‌قدس، شمال ایران یا آذربایجان است.

وی افزود:‌ چگونه توانستیم جنگ را پشت سر بگذاریم؟ همه یک دل شدیم و در یک صف قرار گرفتیم. ما یک دل و همراه شدیم،‌ در کنار هم قرار گرفتیم،‌ فرمان ولایت را اطاعت کردیم،‌ همه امکانات را کنار هم گذاشتیم و خداوند هم پیروزی را نصیب ما کرد.

رییس جمهور تصریح کرد:‌ با وجود آنکه همه از غرب و شرق دنیا پشت سر دشمن قرار گرفتند و تسلیحات در اختیار دشمن قرار دادند، اما این مهم نبود و ملت ما به تنهایی و با وحدت،‌ اتحاد و همدلی و یکپارچگی توانست از منافع ملی خود دفاع کند. ما باید همیشه یکپارچه باشیم زیرا ما یک ملت هستیم. درست است که به ظاهر یک تقسیم بندی استانی وجود دارد اما همه ایرانی و زیر یک پرچم هستیم و باید به هم کمک کنیم.

روحانی تصریح کرد: ‌شک ندارم آن روزی که گرد و غبار اهواز را فرا گرفت یا می گیرد هیچ ایرانی نیست که نگران مردم اهواز نباشد. اگر کسی در اهواز و در شرایط گرد و غبار به سختی نفس می کشد، به همان نسبت تک تک مردم ایران احساس غم و اندوه می کنند. مگر پلاسکو بیش از یک ساختمان در تهران بود؟ اما آیا تنها همان خیابان به دنبال آن نگرانی و غصه رفتند یا تمام ایران؟

وی با بیان اینکه در حادثه پلاسکو، موضوع یک آتش نشان از یک شهر یا منطقه یا بخشی از کشور نبود، گفت: در آن اتفاق تمام ملت در فضای حقیقی و مجازی همدل شدند و تمام ایران مانند خانواده آن آتش نشانان احساس اندوه و غم می کردند. تردید نکنید ما در صورتی موفق می شویم همه مشکلات را از پیش روی برداریم که یکدل و همراه باشیم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه هیچکس در این کشور نباید در دل مردم ایران بذر یاس و هراس بپاشد، گفت: ما نگران نیستیم؛ ‌بله مشکل داریم، هم مشکل طبیعی و هم مشکل غیرطبیعی داریم اما ما در برابر توطئه دنیا در جنگ ایستادیم. در همین خوزستان،‌ همین خیبر و همین بدر.

روحانی با اشاره به اینکه در هفته اول جنگ به اهواز آمده بود، خاطرنشان کرد: ‌آن زمان در اهواز به هر خیابان که می رفتیم گلوله توپ می آمد. دشمن تا پشت دروازه اهواز هم رسیده بود. این خوزستان غیور و مردم متدین و مومن سراسر ایران بودند که در برابر دشمن ایستادند و مقاومت کردند.

وی گفت: درست است که مشکلاتی داریم و در یک منطقه ممکن است باران و سیل و یا ریزگرد مشکل ایجاد کند ولی مشکل را باید حل کنیم. همه باید این موضوع را احساس کنیم و انشالله مشکل را حل می کنیم. اگر یکپارچه دست به دست هم دهیم، مشکلات قابل حل است. من از همه مسئولان،‌ مردم و همه آنها که با بیان و عملشان در این ایام کمک و یاری کرده اند، تشکر می‌کنم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه ما کار را ادامه می دهیم و مایوس و ناامید نیستیم، خاطرنشان کرد:‌ البته انسان وقتی می بیند بخشی از مردم دچار مشکل شده اند، ‌نگران و ناراحت می شود اما ریزگرد مال امروز، دیروز یا مختص ایران نیست بلکه تمام کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس با این پدیده درگیر هستند.

روحانی ‌گفت:‌ ‌در مجموع تلاش ما در این دولت بر این بوده است که تعداد روزهای پاک و سالم در همه استان هایی که با این مشکل مواجه هستند، بیشتر و تعداد روزهای مشکل دار کمتر شود و تقریبا آمارها در سال های 93 و 94 و 95 همین مساله را نشان می دهد و شاید در خوزستان هم به همین صورت باشد که در مجموع تعداد روزهای سالم و پاک در یک سال افزایش یافته است اما روزهای سخت زیاد بوده است و پس از آن هم مشکلاتی که کمتر به آن فکر می شد، ضمیمه این مشکل شد.

رییس جمهور افزود: ‌در واقع مشکل ریزگرد به مشکل برق و مشکل برق به مشکل آب تبدیل شد و همزمان مشکل ارتباطات هم اتفاق افتاد و همه این موارد، فضا را بسیار تنگ و سختی را مضاعف کرد. گاهی ساعت 10:30 یا 11 شب در همان ایام با آقای چیت چیان تماس می گرفتم که از اهواز چنین گزارش هایی رسیده است و شما چه اقداماتی کرده اید و ایشان هم به طور مداوم پیگیری می کردند.

روحانی گفت: من از صدا و سیمای کشور و همه رسانه ها می خواهم که یک مقایسه انجام دهند و ببینند که آیا مشکل برق تنها در ایران وجود دارد و یا دیگر مناطق دنیا هم با آن مواجه هستند؟ آیا مشکل گرد و خاک یا سیل تنها مختص به ایران است یا در دیگر کشورهای دنیا نیز اتفاق می افتد؟ در هر حال ایران جزو 10 کشوری است که میزان بلایای طبیعی در آن فراوان است.

وی عنوان کرد: ‌شما می گوید که تنفس در اهواز بسیار سخت است، ‌درست می گویید؛ گاهی در تهران هم نفس کشیدن سخت می شود. اینجا ریزگرد و در تهران آلودگی حتی در زمستان نیز نفس کشیدن را سخت می کند. باید برویم و مشکل را حل کنیم. اگر در سال 95 نسبت به سال 94 و یا در سال 94 نسبت به سال 93 تعداد روزهای پاک و سالم کمتر باشد، باید ببینیم علت آن چه بوده است اما اگر بهتر شده،‌ معلوم است که یک گام پیش رفته ایم ولی مشکل هنوز باقی است و باید حل شود.

روحانی با اشاره به بازدید امروز از طرح آماک گفت: ‌طرح آماک گازهای سمی را که از فلرها تولید می شود و برای مردم مشکلات ایجاد می کند، در یک نقطه جمع آوری می کند و امروز مسئولان مربوطه در حضور وزیر نفت قول دادند که این طرح در مدت 15 روز آینده راه اندازی شود. راه اندازی این طرح برای محیط زیست خوزستان بسیار مهم و یک کار ضروری و لازم بود.

وی افزود: با اجرای این طرح، گازی که پیش از آن در هوا می سوخت و به مشکل تنفسی برای مردم و گاهی باران اسیدی تبدیل می شد، جمع آوری شده و در مجتمع رازی و دیگر واحدها به محصولات پتروشیمی تبدیل می شود که گام بسیار مهمی است.

رییس جمهور همچنین به بازدید از عملیات شست و شوی مقره های برق اهواز اشاره کرد و گفت:‌ امروز شاهد بودیم که کارکنان شرکت های برق منطقه ای با تمام توان و تلاش خود مشغول تعویض،‌ شست و شو و تمیز کردن مقره ها بودند و از نزدیک با آنها صحبت کردیم. البته در دولت هم به طور مفصل در یک جلسه بحث کردیم و طرح های کوتاه مدت، ‌‌میان مدت و بلند مدتی تدوین شد که از این به بعد با مشکل قطعی برق در چنین شرایطی مواجه نشویم. پس از آن نیز از طرح تثبیت کانون های ریزگرد بازدید کردیم.

روحانی با بیان اینکه مساله ریزگرد مساله پیچیده ای است که همه موارد مربوط به آن داخلی نیست و در دست ما نیست، گفت: ‌البته ما باید همه توان خود را به کار بگیریم و در مورد کانون های خارجی نیز باید تلاش سیاسی خود را به طور پیگیر دنبال کنیم.

وی تصریح کرد:‌ برای حل این مشکل یک طرح این است که حق آبه ها را بدهیم. حق را که ندهیم،‌ نتیجه این می شود. حق آبه نیز جزو حقوق است، مانند حق رای که یک حق الناس است حق آبه نیز ‌حق الطبیعه  و حق الارض و حق سرزمین است. طبیعت هم سنت خدا است، آب و‌ هوا از قوانین و سنت های الهی هستند و اگر با طبیعت بجنگیم، طبیعت هم با ما می جنگد و اگر حق طبیعت را ندهیم از ما باز می ستاند.

روحانی با اشاره به مشکلات خشکسالی گفت‌: در برخی روایات آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتید و منکر ترویج شد، عذاب الهی نازل می شود و برخی عذاب ها نیز همین است که ما می بینیم. منکر تنها دروغ نیست و معروف هم تنها نماز و روزه نیست بلکه هر کار زشت، نادرست و ناپسند منکر و هر کار شایسته و درست معروف است. اگر ما سرزمین را آباد و درختکاری را احیا کنیم نیز جزو معروف است.

وی با طرح این سوال که چه شد که گرد و غبار در ایران و منطقه آغاز شد و آیا این پدیده یک روزه بوده است؟ تصریح کرد:‌ این ماجرا سالها طول کشیده و قدم به قدم اشتباهات بشری و اقدامات ناحق، ما را به اینجا رسانده است. کشور ترکیه بخشی از آب دجله و فرات را گرفته و بخش عراقی هور را هم از ابتدا صدام خشک کرد و می خواست با افرادی که آنجا پناه گرفته بودند، بجنگد. بعد جنگ شد،‌ مشکلات بعدی پیش آمد و خشکسالی اتفاق افتاد. همه این موارد در طول 30، 40 سال دست به دست هم داده تا امروز به این نقطه رسیده ایم.

رییس جمهور عنوان کرد: ‌فکر می کنید مسائل جنگ هشت ساله، هشت روزه تمام می شود؟ جنگ تمام شد اما هنوز مسائل مربوط به جنگ هشت ساله پس از نزدیک به 30 سال حل نشده است و باید به دنبال حل آن برویم. فکر می کنید اگر تحریم شد، آثار آن یک روزه تمام می شود؟ اگر هشت سال جنگ بوده است، چند هشت سال طول می کشد تا‌ آثار آن جبران شود. اگر 10 سال تحریم بوده ایم چند ده سال طول می کشد تا آثار آن از بین برود و اگر با طبیعت طی 20 تا 30 سال جنگیدیم، فکر نکنیم که سه روزه حل می شود.

روحانی ادامه داد: با این حال باید مشکل را حل کنیم و دست به دست هم دهیم. در این دولت خانم ابتکار که بار مسئولیت سنگینی را در محیط زیست بر عهده گرفتند، از روز اول شاهد بودند که من هر طرح بزرگی که در دولت مطرح می شد گفتم که بروید و ارزیابی زیست محیطی آن را حل کنید. حتی بعضی از وزرا ناراحت می شدند که این کارها مانع است اما بر آن اصرار داشتم زیرا معتقدم بودم که گرفتار تبعات آن می شویم.

وی با بیان اینکه یکی از راه ها برای حل مشکل ریزگردها، تامین حق آبه ها است، افزود:‌ بعضی ها گفتند که ریزگردها در خوزستان مانند دریاچه ارومیه دیده شود. خدا شاهد است که در تمام این مدت که موضوع دریاچه ارومیه پیگیری می شد، ما در تمام مذاکرات سیاسی به دنبال احیای تالابهای هامون، جازموریان،‌ شادگان و هورالعظیم هم بوده ایم اما میزان موفقیت در برخی 50 درصد و در برخی تا 20 درصد، یا کمتر بوده است؛ این قدم اول است.

رییس جمهور با اشاره به علل ایجاد چشمه های گرد و خاک در خوزستان ‌عنوان کرد:‌ خشکسالی و حق آبه هایی که داده نشد، از علت های این موضوع است و باید این مسائل را حل کنیم. ما با ملت ایران نه تعارف داریم و نه حرف دوپهلو می زنیم. من در اولین سفر خود به خوزستان به مردم اعلام کردم که استفاده دیگر استان ها و شهرستان ها از رود کارون تنها در حد آب آشامیدنی خواهد بود این قرار ما بوده و بر همین مبنا تا آخر عمل می‌کنیم.

روحانی گفت: تلاش ما بر این بوده است که خوزستان آباد شود، و در این صورت ایران آباد می شود. همه ملت ایران برای ما مساوی و عزیز هستند ولی مردم خوزستان هشت سال جنگ بسیار بی رحمانه ای تحمل کردند و جایی که تلاش، ‌مجاهدت و فداکاری بیشتری کرده است،‌ ما هم باید به این نکات بیشتر توجه کنیم.

وی تاکید کرد: تلاش ما بر این است که برای خوزستان به عنوان وظیفه دولت آنچه را که قول داده ایم، عمل کنیم. برای اولین بار طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی به عنوان عظیم ترین طرح نه تنها در ایران بلکه در منطقه، کلید خورد و عملیات اجرایی آن آغاز شد و از نظر تامین اعتبار نیز هیچ مشکلی ندارد. یک مدت وزارت نیرو از این نظر که چه میزان آب می تواند تامین کند بحث داشته اما اکنون دیگر می گویند همه آب مورد نیاز این طرح را تامین می‌کنند.

رییس جمهور همچنین با اشاره به انتقاد مطرح شده در جلسه به وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد:‌ آقای حجتی از افراد شریف و فداکار در دولت یازدهم است و یک مرد پاک و خالص و فداکار است که شبانه روز تلاش می کند. آیا نباید قدردانی کنیم از کسی که ما را در گندم خود کفا کرد و انشالله این مسیر را سال آینده هم ادامه می دهد؟

روحانی با بیان اینکه پیش از این در مجموع 8 میلیارد دلار مواد غذایی وارد کشور می شد و اکنون این رقم به سه میلیارد دلار رسیده است، گفت:  وزیر جهاد کشاورزی 5 میلیارد دلار خودکفایی ایجاد کرده است، باید از همه آنها که در این کشور تلاش می کنند و زحمت می کشند، قدردانی می کنیم.

وی عنوان کرد:‌ اکنون جای دنیای سیاست، حزب و جناح نیست البته حزب، ‌جناح و رقابت و سخنرانی وجود دارند و اشکالی هم ندارد زیرا از زیبایی های دنیای آزاد است اما وقتی برای یک استان یا منطقه مشکلی پیش می آید دیگر جای این حرف ها نیست و همه باید کمک کنیم که مشکل حل شود. اینجا باید دست همدیگر را بگیریم نه مچ همدیگر زیرا جای مچگیری نیست، بلکه جای دست گیری است و همه باید به صحنه بیاییم و کمک کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: امید است مشکلی که برای مردم خوزستان پیش آمد، یک نقطه عطف برای تصمیمات مهم، ‌اقدامات خیر و آینده بهتر برای مردم این استان باشد. ‌نهال کاری قدم بسیار مهمی است که وزارت جهاد کشاورزی این طرح را آغاز کرده و ادامه می دهد البته راه های دیگری نیز وجود دارد و از همه راه ها برای مقابله با ریزگردها و کنترل کانون های گرد و خاک استفاده می شود.

روحانی افزود: در کارگروه ملی مقابله با ریزگردها همه باید تلاش و کمک کنند. ‌اکنون بخش های مختلف دانش بنیان در کشور در حال کار و تلاش روی این مساله هستند. در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز که دو روز پیش برگزار شد،‌ بحثی درباره یکی از شرکت های دانش بنیان شد و اکنون یک نمونه مالچ های بیولوژیک که در یکی از مراکز علمی تهیه شده، به صورت پایلوت در حال آزمایش است تا دوام و ماندگاری آن مشخص شود.

وی تصریح کرد:‌ به مردم خوزستان می گویم که دولت در کنار شما بوده و هست و وظیفه دارد که از همه توان خود استفاده کند تا مشکلات خوزستان را به یاری خداوند متعال و کمک شما بکاهد و این کار خواهد شد کما اینکه قدم های خوبی برداشته شده است.

رییس جمهور همچنین مساله آب و فاضلاب را از مسائل بسیار مهم خوزستان عنوان کرد و افزود: ‌از ابتدای کار خود پیگیر حل این مساله و رفع مشکلات آن بوده ام. اگر بخواهیم این مشکل را به طریق معمول و با بودجه سالیانه حل کنیم، سالها طول می کشد و باید اقدام فوری برای آن انجام شود زیرا پساب‌های بسیاری وارد کارون می شود.

روحانی ‌عنوان کرد: ‌قول ما به شما مردم خوزستان و هدیه این سفر به مردم مومن این استان،‌ این است که مشکلات آب و فاضلاب خوزستان را از دو طریق دنبال کنیم، از یکی از دو راه صندوق توسعه ملی است و در غیر این صورت از طریق فاینانس مساله آب و فاضلاب را دنبال و حل می کنیم و قول می دهیم که در یک زمان کوتاه این مشکل بزرگ حل و فصل شود.