زاینده‌رود ۱۶ فروردین به اصفهان می‌رسد
حسین محمدرضایی  اظهار کرد: حقابه مرحله سوم کشت پاییزه شرق سال زراعی 94 -95 در تاریخ 16 فروردین به  بند آبشار در حومه اصفهان خواهد رسید و تا آخر مدت کشت غله در بستر زنده رود جاری خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه کشاورزان طبق صحبت‌های قبلی در 10 فروردین منتظر جاری شدن آب در مزارع خود بودند که این اتفاق نیفتاد، افزود: این بازگشایی با رأی کمیته پنج نفره که فرمانداری اصفهان، شرکت آب منطقه‌ای استان، جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان در آن حضور دارند، سه شنبه شب انجام شده است.

 

این مسوول صنفی کشاورزی اضافه کرد: مساحت کلی کشت پاییزه حدود 28 هزار هکتار بوده که در سال گذشته آب در دو مرحله با مجموع حدود 125 میلیون متر مکعب از سد آبشار برای شرق عبور کرد. در مرحله سوم نیز باید آب برای تکمیل کشت غله شرق اصفهان تخصیص داده شود تا کشت کشاورزان نجات پیدا کند.
.
محمدرضایی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در فصول بارش سال گذشته در سرشاخه‌های زنده رود گفت: تا آخر اسفندماه 94 در سرشاخه‌های زاینده‌رود 850 میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 20 درصد تا آن تاریخ کاهش داشته است؛ اما تا امروز هزار و چهل میلی‌متر بارندگی شده که امیدوار هستیم در فروردین و اردیبهشت سال جاری کمبودها جبران شود.

 

 وی سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق را حدود 28هزار هکتار عنوان کرد و افزود: این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.
.
این عضو کمیته پنج‌نفره آب استان در مورد روز جهانی آب افزود: سازمان ملل متحد هرساله شعار روز جهانی آب را نسبت به ضروریات جوامع انتخاب می‌کند و شعار سال 2016 را 'آب و مشاغل' نامگذاری کرده است.
 
محمدرضایی ادامه داد: 22 مارس برابر با دوم فروردین، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی آب نام‌ گذاری شده که این روز هر سال در ایران مصادف با ایام تعطیلات نوروز است و عملاً امکان بهره‌گیری زیادی از آن برای آگاه‌سازی مردم درباره آب وجود ندارد. 

 

 وی افزود: روز جهانی آب اولین بار در سال 1992 میلادی، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس محیط‌زیست و توسعه سازمان ملل مطرح شد و تابه‌حال هرساله یک شعار در روز جهانی آب انتخاب می‌شود و شعار امسال "آب و مشاغل" با وضعیت حق آبه داران زاینده‌رود همخوانی دارد.