وعده‌ سیمانی مدیران برای سقف‌های خشت و گلی نائین

عاطفه قلع ریز: شهرستان نائین در ۱۴۵ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد که حدود ۱۰ درصد از بافت شهری این شهرستان بافت فرسوده است و روستاهای زیر  ۲۰ هزار خانوار آن بیشترین بافت فرسوده را دارد و این در حالی است که تا طرحی برای روستا تعریف‌نشده باشد در راستای بهسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی یا محلات قدیمی و فرسوده شهری اقدامی انجام نمی‌گیرد.

وحید آل داوود به‌عنوان یکی از شهروندان نائینی در پاسخ به این سؤال مهر که تا چه اندازه از روند بهسازی بافت فرسوده شهر نائین رضایت دارید، گفت: با توجه به اینکه بافت شهر نائین یک بافت قدیمی و فرسوده است بنابراین نیاز دارد که بیش‌ازپیش مسئولان در جهت بهسازی و مقاوم‌سازی خانه‌ها گام بردارند اما این در حالی است که طی دو سال اخیر شاهد حضور مسئولان در این شهر و اقدامات محدودی در راستای بهسازی آن بودیم.

وی بیان داشت: چند روز گذشته شاهد تخریب یکی از خانه‌های قدیمی بر سر یک زن سالخورده‌، بودیم که سبب مرگ وی شد و ترس از تخریب خانه‌های فرسوده و قدیمی بر سر بیشتر اهالی وجود دارد که باید مسئولان اقدام عاجلی در این خصوص انجام دهند.

در سه شهر تاریخی نائین، کاشان و شهرضا ستاد شهرستانی تشکیل‌شده که شهر نائین ازجمله شهرهایی است که در این امر پیش‌قدم بوده و اعتقاد مسئولان شهرستان نائین به بحث بازآفرینی شهری در این زمینه بسیار مؤثر بوده است

سعید باغسان یکی از دیگر شهروندان نائینی بابیان اینکه اهل باغسان از شهرهای هم‌جوار شهر نائین هستم، روند بهسازی در شهر خود را بسیار کند دانست و گفت: اگرچه هرازگاهی مسئولان به این شهرستان آمده و سری به بافت قدیمی و فرسوده و تاریخی می‌زنند اما این رسیدگی تنها در حد سر زدن است و اقدام عملی را شاهد نبودیم.

احیای بافت فرسوده شهرستان‌های تاریخی زمینه اشتغال را فراهم می‌سازد

این سخنان شهروندان در حالی است که از منظر مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نائین در شمار شهرستان‌های تاریخی است که در حوزه بازآفرینی شهری عملکرد خوبی داشته است.

حجت‌الله غلامی دراین‌ارتباط اظهار داشت: در سه شهر تاریخی نائین، کاشان و شهرضا ستاد شهرستانی تشکیل‌شده که شهر نائین ازجمله شهرهایی است که در این امر پیش‌قدم بوده و اعتقاد مسئولان شهرستان نائین به بحث بازآفرینی شهری در این زمینه بسیار مؤثر بوده است .

وی با اشاره به اینکه طرح احیای بافت قدیمی و فرسوده  شهرستان نائین در سه مرحله انجام‌گرفته است، ادامه داد: طی دو سال اخیر اقدامات خوبی در قالب طرح احیای بافت قدیمی و فرسوده شهرستان نائین انجام گرفت که مرحله دوم این طرح از مهرماه سال ۱۳۹۳ آغازشده و اجرای مرحله سوم هم با بیش از ۱۵ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد و در آخرین مرحله بازسازی که امسال صورت گرفت اعتباری بالغ‌بر ۲۰ میلیارد ریال هزینه شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ستاد ملی بازآفرینی شهری مصوباتی دارد که برای تمامی دستگاه‌ها لازم‌الاجراست و در همین راستا سند استانی بر اساس سند ملی بازآفرینی تنظیم شد که در پی آن سند شهرستانی نیز به ریاست فرمانداری شهرستان انجام و تشکیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل ایجاد اشتغال در شهرهای تاریخی، احیاء مراکز محلات به‌منظور جذب توریست و رونق صنعت گردشگری است که با بهسازی و احیاء بافت‌های فرسوده و تاریخی شهری می‌توان با ایجاد مراکز فرهنگی، پذیرایی و اقامتی زمینه را برای این امر فراهم کرد.

سقف اعتبارات برای بازآفرینی نائین معادل نصف بودجه برای احیای بافت فرسوده اصفهان

معاون فنی و اجرایی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران نیز در ارتباط با بافت فرسوده نائین، عملکرد این شهرستان را در حوزه بازآفرینی شهری خوب ارزیابی کرد و مشارکت فعال مردمی را از وجوه مثال‌زدنی این شهر در سطح کشور عنوان کرد و اعلام داشت: سقف اعتبارات اختصاصی به شهرستان در حوزه بازآفرینی شهری به ۲۱ میلیارد ریال افزایش‌یافته است که این رقم معادل ۵۰ درصد بودجه استان اصفهان درزمینهٔ احیاء و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری است.

امیرعباس افتخاری گفت: امسال در شهرستان نائین در حوزه اقدامات بازآفرینی شهری سال آشتی با میراث فرهنگی و بسیج احیاء نام‌گذاری می‌شود و این اتفاق صورت خواهد گرفت که امید است با اقدامات انجام‌شده و اعتبارات تخصیصی این پروژه‌ها سه‌ماهه به پایان رسد .

سال گذشته میزان اعتبار اختصاص‌یافته برای مقاوم‌سازی خانه‌های قدیمی و فرسوده روستایی شهرستان نائین ۱۵ میلیون تومان بود که سال قبل آن ۱۲ میلیون و نیم و سال قبل از آن نیز به ۱۰ میلیون رسیده بود

وی بافت موجود در محمدیه شهرستان نائین را بافت تاریخی و ارزشمند دانست و اظهار داشت: احیاء بافت محمدیه باید در اولویت اقدامات احیاء و بهسازی قرار گیرد تا با انجام این پروژه بتوان در جذب توریست و ایجاد صنعت گردشگری گامی در شهرستان برداشت.

بیشترین بافت روستاهای شهرستان نائین فرسوده و بی‌ارزش است

سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان نائین در گفت‌و‌گو با مهر بابیان اینکه این شهرستان دارای ۱۸۲ روستا است که ۳۲ روستای آن بالای ۲۰ هزار خانوار است و مابقی آن زیر ۲۰ هزار خانوار را در خود جای‌داده است، ادامه داد: در روستاها بیشتر بافتی که مشاهده می‌شود بافت فرسوده و بی‌ارزش مثل بافت خشت و گل است.

حمید سلیمی با اعلام اینکه بخشی از بافت‌ قدیمی شهرستان مانند محمدیه هم‌بافت تاریخی و باارزش است، گفت: بافت فرسوده در روستاهای زیر ۲۰ هزار خانوار خیلی زیاد است و اگر طرحی برای روستا تعریف‌نشده باشد، هزینه‌ای در راستای مقاوم‌سازی و بهسازی آن انجام نمی‌گیرد .

وی با اشاره به اینکه روستاهای دارای طرح هادی هرساله اعتباری در راستای بهسازی دریافت می‌کنند که سالانه ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، گفت: سال گذشته میزان اعتبار اختصاص‌یافته برای مقاوم‌سازی خانه‌های قدیمی و فرسوده روستایی شهرستان نائین ۱۵ میلیون تومان بود که سال قبل آن ۱۲ میلیون و نیم و سال قبل از آن نیز به ۱۰ میلیون رسیده بود.

سلیمی بیان داشت: حدود ۱۰ درصد بافت شهری شهرستان نائین فرسوده است که تاکنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در راستای بهسازی بافت فرسوده اقدام عملی شده است.

نائین به‌عنوان یکی از شهرستان‌های تاریخی استان اصفهان به شمار می‌رود که بخشی اعظمی از بافت شهری و روستایی این شهرستان قدیمی و فرسوده است و باوجود اقدامات گسترده‌ای که در حوزه بهسازی این شهرستان انجام‌گرفته اما هنوز هم مردم نائین از تخریب بافت فرسوده آن هراسانند و باید مصوباتی که تنها روی کاغذ نوشته‌شده و کمتر به مرحله اجرا رسیده، روی میز کار مدیران مربوطه قرار گیرد تا پیش از آنکه یک‌بار دیگر اتفاقات ناگواری همچون زیر آوار ماندن پیرزنی رخ دهد، مردم این شهرستان از استحکام سقف بالای سرخود مطمئن شوند.