پاشیدن مالچ های نفتی در بیابان خیانت است

صبح امروز پروفسور پرویز کردوانی، چهره ماندگار در زمینه جغرافیا و پدر کویر ایران در همایش اصفهان ریزگردها و آلاینده ها که به همت اداره آموزش و پرورش ناحیه یک اصفهان برگزار شد، بیان کرد: راهکارهایی که در خصوص تغییرات آب و هوای ایران انجام می شود بی فایده است و نتیجه ای نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: اینکه می گویند طرحی داریم برای انتقال آب از شمال به جنوب برای مهار کردن کویر و نجات مناطق کویری، غیر علمی و نشدنی است و این مطلب را تا کنون بارها به مسؤولان دولتی گفته ام و خواهم گفت.

وی کویر ایران را یک مکان توریستی و گنجینه گرانبها خواند و گفت: چرا اصلا باید این کویرها از بین برد وقتی از دل این کویر می توان ده ها محصول عمده تولید کرد.

پرویز کردوانی

پروفسور کردوانی با اشاره به تلاش مسؤولان برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: باید پذیرفت که بخاطر حفر چاه های عمیقی که در اطراف دریاچه ارومیه پدید آمده است دیگر امکان احیای دریاچه نیست چون هرچه آب به این دریاچه تزریق شود باتوجه به عمیق تر بودن چاه های اطراف آب از دریاچه به آن ها سرریز خواهد شد.

ریزگردها و روش های غلط مقابله با آن

وی در خصوص ریزگردها و گردو غبار گفت: قطر ریزگردها در حدود ۰٫۰۰۰۲ میلی متر است و می تواند بیش از ۱۰۰۰ متر بالا برود و تا فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری نیز پیش برود.

پدر کویرشناسی ایران پیرامون دلایل پیدایش ریزگردها ابراز کرد: عوامل مختلفی در پیدایش ریزگردها وجود دارد ولی یکی از مهمترین آن ها گرم شدن زمین بوسیله گازهای گلخانه ای و در نتیجه از بین رفتن پوشش های گیاهی است.

محقق و پژوهشگر برتر حوزه کویر شناسی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشورمان مراتع و جنگل ها، مزرعه ها، آب ها و اقیانوس ها، باتلاق و تالاب ها به مرور از بین می روند و این موجب افزایش روزافزون پدیده ریزگردها و مختل کردن زندگی ما شده است.

وی ادامه داد: تالاب های خشک شده به تنهایی باعث تولید ریزگردها نمی شود بلکه رفت و آمد روی آن ها عامل اصلی پس از خشک شدن تالاب می باشد.

پروفسور کردوانی از روشی که مسؤولان برای مهار ریزگردها در پیش گرفته اند انتقاد کرد و گفت: پوشاندن بیابان ها با مالچ های نفتی برای مهار ریزگردها یک خیانت است؛

وی افزود: از بین بردن موجودات زیرزمینی و گیاه های کویری، سیاه شدن کویر و بیابان و در نتیجه گرم تر شدن زمین و وزش بادهای گرم تر، زشت شدن محیط زندگی آدم های کویر نشین، محدودکردن رفت و آمد انسان ها و احشام بخاطر این مارچ های نفتی و هزینه بالای حمل آن ها بابت ماشین های مخصوص مورد استفاده و استفاده از نفت بعنوان سرمایه ملی از جمله دلایل من برای انتقاد از این روش هست.

استاد برجسته دانشگاه با اشاره به ویژگی های یک راه حل درست در مسائل زیست محیطی تاکید کرد: روش مورد استفاده باید از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، وسیله مورد نیاز در محل موجود باشد و یکبار برای همیشه مشکل را حل نماید.

تنها راه حل دائم

پروفسور کردوانی تنها راه حلی که دارای شرایط بالا باشد را استفاده از ریگ یا سنگ خورد شده دانست و گفت: با توجه به فراوانی ریگ در ایران، تهیه و حمل و نقل آسان، زیباتر کردن محیط ها با رنگی کردن ریگ ها، خنک تر شدن هوا مطمئنأ بهترین راه مهار کردن ریزگردها ریختن ریگ در بیابان ها است.

وی در پایان سخنانش با ابراز تأسف از اینکه تا بحال بارها این موارد را در ده ها همایش و سمینار مطرح کرده ام اما فقط شنیده شده و هیچ کس عمل نکرده است، خاطرنشان کرد: جای تأسف است که با هزینه های زیادی از سایر کشورها کسانی را برای حل این مشکل می آورند ولی به حرف کسی چون من که همه کشورها من را برای مشاوره می برند عمل نمی کنند.

گفتنی است در ابتدای این مراسم عطایی دبیر همایش به ارائه گزارشی پیرامون مراحل اجرایی همایش پرداخت، در بخش دیگری از این همایش نیز بیجندی مدیرکل اداره هواشناسی استان اصفهان پیرامون فعالیت های اداره هواشناسی و تلاش های این اداره برای کمک به مهار ریزگردها سخنانی بیان کرد و برای همکاری با آموزش و پرورش در برنامه های آموزشی مربوط به آلودگی های زیست محیطی اعلام آمادگی کرد.

همایش ریزگردها