اقتصاد مقاومتی شعار نیست، اراده میخواهد!

حاصل سالها وابستگی به منابع نفتی کشور و واردات بی رویه کالاهای مشابه تولید داخلی و همچنین تحریم های ظالمانه دشمنان در سالهای اخیر، تعطیلی واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی و بیکاری تعداد زیادی از جوانان تحصیل کرده این کشور و اقتصادی بیمار را به ارمغان آورده است، که در واقع با بررسی بیشتر و نگاهی دقیق تر می توان بوضوح جنگ اقتصادی از پیش طراحی شده بدخواهان انقلاب اسلامی را در سایه غفلت برخی از مسئولان مشاهده کرد.

اما این بار نیز این رهبر انقلاب است که با هوشیاری پی به نقشه دشمنان برده و پرده از آن بر می دارد و برای مقابله با این هجمه طراحی شده چاره راه را اقتصاد مقاومتی عنوان کرده و سیاست های اجرایی آن را در ۲۴ بند به مسئولان کشور ابلاغ می کند و پیوسته اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را تاکید کرده و خواهان توجه جدی مسئولان و مردم می باشند.

هرچند در این میان برخی از مسئولان با کارهایی اشتباه و برخی با غفلت و خواب زدگی دامن به این جنگ زده اند امام باور ملت ایران و پیرو ولایت خواستن و تونستن است باور اینکه می توان با اراده و تلاش، فعل خواستن را به توانستن تبدیل کرد.

به گل نشسن تلاش های یک بانوی با اراده و تلاشگر نمونه ای است از فعالیت هایی که در لبیک به امر رهبر انقلاب در گوشه و کنار کشور می توان این روزها مشاهده کرد، اراده و تلاشی که سرمایه آن فقط توکل به خدا در اطاعت از امر ولی برای کشوری آباد و مستقل می باشد.

باور دارد که می تواند این را از چشمان پر امید و دستان تلاشگرش می توان فهمید با نگاهی پر از شوق توانستن به بوته های به ثمر نشسته نگاه می کند و با دستان تلاشگرش گلدان های سبزی و بوته های به ثمر نشسته را نوازش می کند.

می گوید ۶۰ساله ام، اما حرارت صدا و شوق کار و تلاش و باوری سرشار از امید آب پاکی میریزد بر افکار پشت میز نشینی.

چند سالی است که همسرش را از دست داده  و خود سرپرست فرزندانش است. همسرش کارمند بانک بوده و زندگی نسبتا مرفه جایی برای شکوفایی استعدادها نداشته است. تا رسم روزگار پس از فوت پسر بزرگ خانواده، یار را می گیرد و قهرمان ما سرپرست خانواده می شود، کمر همت می بندد تا شغلی ایجاد کند برای فرزندان تحصیل کرده ای که سونامی بیکاری آنها را هم بی نصیب نگذاشته است.

به بهانه اولین برداشت از محصول گلخانه اش تصمیم گرفتیم به دیدارش برویم، با تماس تلفنی آدرس را گرفته و راهی مراسم جشن بهره برداری از محصولات گلخانه می شویم که در واقع جشن، جشن پیروزی اراده یک بانو است. در فاصله ای دورتر از جاده اصلی بیرون شهر، تابلو گلخانه برگ سبز در کنار استخر آب میان مزارع گندم خودنمایی می کند با مهربانی به همراه خواهر، برادر و پسرش به استقبال آمده و به درون گلخانه دعوت کرد.

اولین گلهای بوته های خیار گلخانه اش شکوفا شده و گلخانه سرمست از عطر خیار و گنج رنج این بانو شده بود و چه شکوهی بالاتر از این برای بانوی قهرمان ما؟

پس از بازدید در یک گوشه گلخانه با وی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.

 لطفا در ابتدا خودتان رامعرفی کنید.

نسرین افشاری زرندی متولد سال ۱۳۳۵ هستم که تا قبل از گلخانه داری خانه دار و دارای چهار فرزند و دو نوه بودم که دست روزگار پسر بزرگتر و همسرم را گرفت و من ماندم و سه فرزند دیگرم دو دختر و یک پسر.

تعریف شما از اقتصاد مقاومتی چیست؟

اقتصاد مقاومتی یعنی باور توانمندی و استعدادها و اینکه انسان بطور خودجوش و بدون وابستگی به دیگران شغلی ایجاد کرده و مایحتاج و درآمد خود را تامین کند که محتاج دیگران نباشد.

 چگونه شد که به کشت و کار گلخانه ای روی آوردید؟

همسرم کارمند بانک بود و نسبتا زندگی مرفهی داشتم که با فوت همسرم، ناامید از آینده تنها من و فرزندانم ماندیم چند سالی گذشت تحصیلات فرزندم به پایان رسید و علی رغم شرکت در ازمون های استخدامی مختلف شغلی پیدا نکرد با باور اینکه خاک خیانت نمی کند و دستور رهبر انقلاب به اقدام و عمل جدی در اقتصاد مقاومتی، تصمیم گرفتیم خودمان ایجاد شغل کنیم با وام های قرض الحسنه ای که از اطرافیان گرفتیم این گلخانه را که هیچ امکاناتی نداشت اجاره کرده و تقریبا از آبان ماه سال ۹۴ شروع به آماده سازی کردیم و فروردین امسال نیز بذر کاشتیم.

کار را با چه میزان سرمایه شروع کردید؟

با ۲۴ میلیون که تنها مبلغی اندک از تسهیلات بانکی می باشد مابقی بصورت قرض الحسنه از اطرافیان وام گرفته و این گلخانه ۲۰ هزار متری را با سالی ۷ میلیون اجاره کردم در حال حاضر ۱۰ هزار متر آن به زیر کشت خیار برده و حدود ۵ هزار متر سبزی، فلفل و مابقی در حال آماده سازی برای انواع دیگر سبزیجات از جمله گوجه و بادمجان می باشد.

آیا قبلا تجربه کار کشاورزی داشتید؟

خیر به جز شرکت در دوره آموزش پرورش گیاهان گلخانه ای که در پایگاه بسیج برگزار شده بود هیچ تجربه ای نداشتم که با راهنمایی و مشورت یکی از بستگان در کرمان که به کار کشاورزی مشغول هستند این کار را شروع کردیم البته تجربه هایم را مدیون آزمون و خطاهایم هستم که با شکست در عدم ثمر دهی ۳۰۰ گلدان حاوی بذر، موفق شدم فرمولی مناسب جهت میزان اختلاط مواد به دست آورم و امروز شاهد بوته های پر ثمر خیار و گلدان های سرسبز ریحان و مرزه باشم.

 محصولات را چگونه به بازار عرضه می کنید؟

با بازاریابی که انجام دادیم خیارها را بصورت بسته بندی به فروشگاه های مختلف عرضه می کنیم و سبزی های خوردن که ارگانیک هستند را با گلدان به دست مصرف کننده می رسانیم و با این ابتکار مصرف کننده براحتی سبزی روزانه را با نگهداری گلدان های سبزی تامین می کند و دیگر نیازی نیست سبزی روزانه را از بازار تهیه کند.

 کار گلخانه کار سختی است مشکلاتی هم بوده که شما را از ادامه مسیر بازدارد؟

طیعتا هر شغلی مشکلات مخصوص خود را نیز به همراه دارد، ولی اگر انسان با ایمان و توکل به خدا کار و تلاش کند قطعا خداوند نیز او را یاری خواهد داد خوب برای شروع کار بدون تجربه و بدون سرمایه کار کردن امید زیادی می خواهد که در کنار آن با تلاش می توان نتیجه شیرین آن را دید، من، خواهر و برادر و فرزندانم که به صورت خانوادگی این گلخانه را اداره می کنیم مشکلاتی داریم از جمله تامین بذر، کود و خاک مرغوب و همچنین سوخت برای روشن نگه داشتن مشعلها در فصل زمستان و ایمن کردن حوض استخر برای جلوگیری از ورود سگ های ولگرد که گاهی در استخر می افتند و تلف می شوند است که با مساعدت مسئولان در معرفی به تعاونی ها قدری از مشکلات کاسته می شود و دیگر اینکه متاسفانه میادین میوه و تره بار با قیمت خیلی ناچیزی از ما محصولات را خریداری می کنند.

 شیرین ترین خاطره ای که داشتید را بفرمایید؟

روزی که اولین جوانه های خیار را پس از زحمات زیاد بر بوته ها دیدیم از خوشحالی مثل کوکان ذوق زده شده بودیم در مقابل گاهی که می بینیم حیوانات ولگرد برای آب خوردن تو استخر می افتند برایمان خیلی ناراحت کننده است.

توصیه شما به جوانان و کسانی که به دنبال کسب شغل هستند چیست؟

با توجه به اینکه جوانان تحصیل کرده زیادی داریم که بدنبال پشت میز نشینی هستند توصیه می کنم که می توانند با همت و تلاش شغلی با درآمد بالاتر بدون کارفرما و رئیس داشته باشند که به لحاظ روحی و روانی نیز آنها را تامین کند.

 آیا حاضر هستید تجربیات خودتان را در اختیار دیگران قرار دهید؟

بله با کمال میل حاضر هستم تجربیاتی را که با سختی زیاد بدست آوردم را بصورت رایگان در اختیار علاقمندان و جویندگان کار قراردهم چرا که در حال حاضر تعداد زیادی از بستگان منتظر هستند که اگر این طرح موفق شد به این کار روی بیاورند.

 جند نفر هستید که در این کار مشارکت دارید؟

علاوه بر فرزندانم، خواهر و برادرهایم همکار و مشوقم هستند که با حمایت و همکاری و تلاش شبانه روزی آنها، موفق شدیم اولین برداشت از بوته های خیار را داشته باشیم، در این بین خواهرم علی رغم مسافت زیاد اغلب روزها از شهر بهارستان برای همکاری می آید و همکاری خوبی دارد.

با گذشت بیش از ۷ ماه از شروع کار آیا به درآمد هم رسیده اید؟

با توجه به برداشت اولیه و همچنین  قیمت های ناچیز پیشنهادی میادین میوه و تره بار درآمدی نداشتیم ولی بعلت پشت سرگذاشتن روزهای سخت گذشته که باعث کمی افسردگی ام شده بود، کار گلخانه احساس شادابی و سرزندگی در وجود من و خواهر و برادرم ایجاد کرده است.

سخنی کوتاه با مسئولان

افشاری این بانوی کارآفرین و تلاشگر که تا چند سال پیش حتی در ذهن خود نیز تصور نمی کرد که روزی در چنین شرایط و امکاناتی بخواهد فعالیتی انجام دهد و روزی خود و فرزندانش را از خدای متعال در زمین جستجو کند، امروز با باور خواستن توانستن است، علی رغم نداشتن سرمایه مالی و ریالی و کمبود امکانات دست بر زانوی خود گذاشته و کمر همت را بست و با توکل به خدا و توجه به توانایی خود توانست علاوه بر اینکه خود و فرزندانش را از کمک دیگران بی نیاز نماید کسب و کاری خانوادگی ایجاد کرده و سرمشقی برای افراد فامیل و اطرافیان شود.

آیا زمان آن فرا نرسیده که مسئولان کشور ما نیز پس از گذشت بیش از ۱۶ ماه از ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب از خواب غفلت بیدار شده و به این باور برسند که در لبیک به امر رهبر خود می توان با تکیه بر ظرفیت ها و توانمندیهای درون کشور به اقتصادی پایدار رسید و خودکفا شد و از وابستگی به کسانی که تاریخ بدعهدی ها، جنایتها و خیانت های آنان را فراموش نکرده است رها شده و عزت و استقلال خود را خرج چند صباح قدرت بیشتر نکنند.

ایا زمان آن فرا نرسیده که به این باور برسیم هیچ گاه دل دشمن برای ما نسوخته و هجوم کشورهای غربی که تا چند روز پیش دست در دست دشمنان این ملت چه خیانتهایی که نکرده اند تنها تصاحب بازار مصرف ایران برای کالاهای بعضا بی کیفیت خود آنها است، و زمان آن رسیده که با حمایت از واحدهای صنعتی و کارگاه های تولیدی سونامی بیکاری جوانان تحصیل کرده را فرو نشانده و دروازه ورود کالاهای مشابه تولید داخلی را ببندیم.

براستی کارآفرینانی همچون خانم افشاری برای حل مشکلات واحد تولیدی خود باید به کدام مسئول دلسوز و آگاه مراجعه کند که حتی تعریف جامع و صحیحی از اقتصاد مقاومتی ندارند و بعضا در تصور ذهنی خود به غلط اقتصاد ریاضتی را تعریف می کنند.

براستی کی زمان آن فراخواهد رسید؟؟؟

IMG_5877
IMG_5847
IMG_5823
IMG_5837
IMG_5839
IMG_5841
IMG_5835
IMG_5845
IMG_5852
IMG_5859
IMG_5861
IMG_5862
IMG_5869
IMG_5876