گنجی در دل کویر

تاریخ مصرف قارچ‌های خوراکی برای غذا و دارو به زمانی بسیار دور باز می‌گردد و حتی انسان‌های نخستین از خواص ویژه قارچ‌ها اطلاع داشتند. قارچ غذایی ایده آل است چراکه در آن چربی ، قند و نمک کمی وجود دارد و کلسترول نیز ندارد .

قارچ در میان همه منابع غذایی، ارزشمندترین منبع برای رژیم های غذایی به شمار می رود چراکه با حفظ تناسب اندام و لاغری، گرسنگی را رفع می‌کند . قارچ‌ها بسیار خوشمزه و برای رژیم های غذایی کم نمک برای کاهش بروز بیماری های قلبی تپش قلب و فشار خون بالا بسیار ایده آل هستند.

به تازگی تحقیقات نشان می دهد که قارچ های دکمه ای سفید می توانند احتمال خطر سرطان سینه و سرطان پروستات را کاهش دهند و مصرف روزانه ۱۰۰ گرم قارچ خوراکی، نیاز بدن به ویتامین «ث» را برطرف می‌کند و منبع بسیار خوب ویتامین ب1 و ب2 است.

قارچ مانند دیگر سبزیجات دارای حدود 90 درصد آب است و کالری ایجاد شده توسط آن پایین است و راه‌های‌ بسیاری‌ برای‌ رشد دادن‌ آن وجود دارد اما تولید همیشه‌ در سه‌ مرحله‌ اصلی‌ بذرپاشی‌، کاشت‌ در زمین، و تبدیل‌ شدن به‌ میوه‌ و به‌ بارآمدن‌ بذرها ایجاد می‌شود.

چند سالی است که منطقه کشاورزی شرق اصفهان با بحران کم آبی مواجه شده و این شرایط سبب ایجاد مشاغل و کارخانه های تولید قارچ در این منطقه شده است .

یکی از این کارخانه ها که در 65 کیلومتری اصفهان ودر منطقه جرقویه سفلی ایجاد شده کارخانه تولید کمپوست و قارچ با اشتغال مستقیم 400 نفر است.

الماسی، مدیرعامل این کارخانه به خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: سه مرحله تولید کمپوست و قارچ در این کارخانه وجود دارد به صورتی که در این واحد تولیدی ابتدا کمپوست مورد نیاز قارچ تولید و سپس کمپوست ها پاستوریزه می شود و پس از مرحله تولید و پاستوریزه کردن کمپوست ها قرچ دکمه ایی به عمل می آید .

وی به شرایط تولید کمپوست در دمای 60 درجه اشاره کرد و افزود: نزدیک به 12 ساعت کمپوست مانده و کل آلودگی ها نظیر تخم علف های هرز، تخم حشرات از بین رفته و کمپوست پاستوریزه تولید می شود.

الماسی معتقد است: این تولیدات سبب رواج کارگاه خانگی قارچ در شرق اصفهان شده است.

از سوی دیگر کارشناس بخش قارچ های خوراکی جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: کشورهایی همچون چین ، آمریکا ، لهستان هلند و ایتالیا در تولید قارچ رقیب های اصلی ایران و استان اصفهان هستند.

شاه طالبی با اشاره به تولید سالیانه نزدیک به 4 هزار تن قارچ در استان اصفهان ابراز امیدواری کرد که این میزان به حدود 13 هزار تن در سال برسد.

از سوی دیگر مدیر تولید واحد کمپوست کارخانه قارچ ابراز کرد: قابلیت کویری بودن منطقه جرقویه سبب تولید کود کمپوست در محل شده چراکه موادی نظیر کلش گندم ، کود مرغ و سنگ گچ در شرایط کم آبی در منطقه شرق اصفهان وجود دارد .

گرجی تصریح کرد: در این واحد تولیدی 60 هزار تن کمپوست مکانیزه و حدود یک هزار و 400 تن بذر ( بذر حاصل از ضایعات کشاورزی) استحصال می‌شود.

از سوی دیگر اسفرجانی، مدیر یکی از کارگاه‌های خانگی تولید قارچ گفت: قارچ تولید شده در این کارگاه ها به شهرستان های کرمان ، رفسنجان ، یزد و بوشهر صادر می شود و هرروز 200 کیلو قارچ چیده می شود که حدود 2 تا 5 هزار بسته، بسته بندی می شود.

گفتنی است، کارخانه تولید قارچ در اصفهان با افزایش تولیداتش در زمینه کنسرو، مربا، ترشی، و پودر قارچ در ماه های آینده زمینه اشتغال را برای مردم شرق اصفهان فراهم کرده است.