نوسازی ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده در اصفهان

رسول زرگرپور در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم از دولت کاهش آلودگی هوا در شهر اصفهان بود.

وی با بیان اینکه در سال 92 و آغاز به کار دولت، شهر اصفهان یکی از آلوده‌ترین شهرها از نظر آلودگی هوا بود، افزود: طرح جامع کاهش آلودگی هوا به اجرا در‌آمد و امسال در سومین سال اجرای این طرح نتایج خود را به خوبی نشان داده است.

استاندار اصفهان بیان کرد: در سال 92 در مدت 5 ماهه ابتدای سال، تنها یک روز هوای پاک داشتیم که در سال 95 این آمار به 6 روز رسیده است.

وی با بیان اینکه در 5 ماهه ابتدای سال 92 تنها 30 روز هوای سالم گزارش شده، گفت: در سال 95 تعداد روزهای هوای سالم به 134 روز رسیده که باید این طرح با قوت پیگیری شود، به‌طوری که تمام روزهای شهر اصفهان روزهای با هوای پاک باشد نه سالم.

زرگرپور با بیان اینکه براساس پیگیری‌های صورت‌گرفته تا پایان امسال باید 1500 تاکسی فرسوده نوسازی و تعویض شوند، خاطرنشان کرد: دولت تسهیلات 8 درصدی را برای این کار در نظر گرفته و تاکنون نزدیک به 300 دستگاه نوسازی وارد سیستم حمل و نقل شده‌اند و امیدوار هستیم که تاپایان سال همه 1500 تاکسی فرسوده از رده خارج و خودروهای نو جایگزین شوند.

وی اظهار داشت: شهرداری اصفهان در کنار تمام محدودیت‌های مالی، پیش‌بینی کرده که 500 دستگاه اتوبوس جدید را وارد سیستم حمل و نقل شهری کند، که این طرح از 3 ماه دیگر آغاز و تا اواسط سال آینده وارد سیستم حمل و نقل می‌شوند.

استاندار اصفهان افزود: ورود اتوبوس‌های شهری در روان شدن ترافیک، کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در وقت مردم موثر بوده و متوسط عمر اتوبوس‌ها را در اصفهان کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه موتورخانه‌های بخش دولتی که میزان آلایندگی بالایی دارند مورد بازبینی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: در قدم نخست 5 هزار عدد از این موتورخانه‌ها مورد بازبینی و بازرسی قرار می‌گیرند. سازمان نظام مهندسی اصفهان نیز با همکاری مدیریت بحران استانداری وظیفه اجرای این طرح را بر‌عهده دارد.

زرگرپور با اشاره به تفاهم صورت‌گرفته با وزارت نفت گفت: این وزارتخانه متعهد شده است که تمام واحدهای صنعتی و کشاورزی استان اصفهان را که در حال حاضر از سوخت گاز استفاده نمی‌کنند، گازسوز کند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح برای وزارت نفت فواید اقتصادی و ارزش افزوده بالایی را دارد، ولی از نظر ما در کاهش آلودگی هوا موثر است.

استاندار اصفهان اظهار داشت: کمیته‌ای با مسئولیت محیط زیست و با عضویت اداره گاز و سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده که با توجه به تسهیلات ارزان قیمتی که وزارت نفت در اختیار آنان می‌گذارد بتوانیم باقیمانده واحدهای صنعتی و کشاروزی که گازسوز نیستند و امکان گازسوز شدن را دارند در قالب این سیاست کلان وزارت نفت به سیستم گاز سوز مجهز کنیم.

وی با اشاره به مصرف سوخت یورو 4 در استان اصفهان بیان کرد: از شهریور سال 1393 در نیمی از استان اصفهان استفاده از بنزین یورو 4 در دستور کار قرار گرفته که باید استفاده از بنزین و به ویژه گازوئیل یورو 4 در کل استان گسترش داده شود.

زرگرپور به سیستم سیمفا (سیستم یکپارچه معاینه فنی ایران) اشاره کرد و گفت: این سامانه کمک زیادی به نظارت دقیق‌تر بر معاینه فنی خودروها دارد و در هر نقطه‌ای از کشور می‌توان از داشتن معاینه ‌فنی خودرو آگاه شد.

وی از تشکیل کارگروهی برای جدی‌تر پرداخته‌شدن به موضوع معاینه فنی خبر دارد و خاطرنشان کرد: در این کارگروه مراکزی که معاینه فنی خودرو را انجام می‌دهند تحت نظارت دقیق‌تر قرار می‌گیرند و برای پلیس هم مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود و به سمت انجام معاینه فنی به صورت کامل در استان در قالب برنامه کلی کشوری می‌رویم.