نرخ بیکاری در کاشان تک رقمی شد

حسن رمضانی ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد تعاون و توضیحاتی در این باب اظهار داشت: در شهر کاشان بیش از 284 تعاونی فعال وجود دارد که ظرف یک سال گذشته 18 و در سه سال گذشته قریب به 40 تعاونی فعال ایجاد شده است و حدود 500 تعاونی غیر فعال در کاشان وجود دارد.

رمضانی در ادامه در مورد حوزه‌های فعالیت تعاونی‌ها افزود: بیشتر تعاونی‌های ایجاد شده در محدوده کاشان در حوزه خدماتی، کشاورزی و صنعتی ایجاد شده‌اند همچنین در حوزه‌های مسکن، حمل و نقل، معدن، مصرف و تامین نیاز نیز تعاونی‌هایی وجود دارد.

رئیس اداره تعاون کاشان در ادامه ضمن اشاره به تعداد تعاونی‌های موجود در هر حوزه خاطرنشان کرد: در سال 94 حدود 10 هزار ساعت آموزش به اعضای هیئت مدیره و سهام داران تعاونی‌ها داده شده است. عمده آموزش‌ها در زمینه قوانین کسب و کار بوده است همچنین آموزش‌هایی در زمینه قانون کار، قوانین مالیاتی و مهارت‌های مالی و حسابداری انجام شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: علاوه بر مباحث آموزشی، به افرادی که درصدد ایجاد شرکت‌های تعاونی هستند مشاوره‌هایی در خصوص فرآیند ثبت و روند فعالیت‌های فنی در برخی حوزه‌های تعاونی داده شده است همچنین نظارت‌های مالی و عملیاتی لازم بر کارکرد تعاونی‌ها در جهت پیشگیری از وقوع انحرافات قانونی صورت می‌گیرد.

معاون مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص میزان تسهیلات تخصیص یافته به تعاونی‌ها گفت: در سال 94 و 95، 9 میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌ها تخصیص یافته است و 4 تعاونی در غالب فعالیت‌های تولیدی در محیط‌های روستایی مشغول به فعالیت شده‌اند و از 8 میلیارد تومان تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه توسط صندوق کارآفرینی و امید بهره‌مند خواهند شد.

رمضانی در خصوص همکاری با بسیج سازندگی گفت: از آن‌جا که اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دستگاه های ادغامی به شمار می‌رود مجموعه بسیج سازندگی یکی از اعضای این کارگروه است و موظف هستیم حداقل 10 درصد از تسهیلات قرض‌الحسنه مشاغل خانگی را به بسیج سازندگی تخصیص دهیم.

رئیس اداره تعاون در ادامه ضمن اشاره به سابقه درخشان فرش دستباف و ماهی‌های زینتی در کاشان تصریح کرد: در سال 94 یک شرکت تعاونی دستباف با بیش از سی عضو و سهام‌دار در منطقه خزاق کاشان تشکیل و به ثبت رسید.

معاون مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص دانش آموختگان دانشگاه عنوان کرد: در هفت تعاونی به ثبت رسیده غالب اعضای این تعاونی‌ها و سهام‌داران آن‌ها دانش آموختگان دانشگاه‌ها هستند که 6 تعاونی در حوزه خدمات پزشکی و درمانی و یک تعاونی نیز در حوزه خدمات فنی و مهندسی فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص نرخ بیکاری در منطقه افزود: یکی از امور موثری که از طرف دبیرخانه اداره انجام شد ایجاد کمیته نیازسنجی بازارکار با همکاری فرمانداری، اتاق بازرگانی و چند عضو کارگروه اشتغال ایجاد شد که در این کمیته نیازهای صنایع را شناسایی می‌کند همچنین طبق منویات مقام معظم رهبری 2 مرکز کارآفرینی و شغلی ایجاد شده است و امیدواریم تا پایان سال سومین مرکز نیز راه‌اندازی کنیم در این مراکز به صاحبان صنایع و ایده مشاوره‌های لازم در خصوص منابع مالی و انسانی ارائه می‌شود.

رمضانی در ادامه اظهار کرد: با توجه به این‌ که کاشان دارای صد و بیست هزار نفر جمعیت فعال است اما به دلیل وجود صنایع متعدد در کاشان، کارگاه های صنفی و مشاغل خانگی نرخ بیکاری در کاشان تک نرخی است.