‌شاخص اعتدال تنظیم حرکت براساس مقام ولایت است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امشب در مراسم شب تاسوعای حسینی در مسجد امام (ره) اصفهان با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی و ادبیات شیعی تاسوعا با نام مبارک حضرت ابوالفضل (ع) عجین شده است، اظهار داشت: دلیل این تقارن 2 حادثه است، حادثه نخست که نقش حضرت ابوالفضل (ع) در آن مهم و کلیدی بوده، جریان محاصره لشکر امام حسین (ع) و نقش ایشان برای رفتن به سراغ دشمن و موکول کردن جریان جنگ به روز عاشورا است.

وی افزود: دومین حادثه جریان قبیله بنی کلاب و نه گفتن حضرت ابوالفضل (ع) به امان‌نامه دشمن است که نقش کلیدی او در قیام عاشورا را مشخص کرد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) در میان شهدای کربلا که با اخلاص و ولایت مدار بودند ممتاز است به گونه‌ای که شهدا به نام او غبطه می‌خورند.

وی با بیان اینکه دو نکته بسیار برجسته در زندگی حضرت ابوالفضل (ع)خودنمایی می‌کند، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند نخستین ویژگی عمویم عباس آزمون خوبی بود که او پس داد که جریان امان نامه واکنش هوشمندانه و با بصیرت وی بود.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: مسئله ادب ابوالفضل نسبت به وجود پیامبر اکرم(ص) امام حسین (ع)، قرآن و حضرت حق از جمله ویژگی‌های این شخصیت بزرگوار به شمار می‌رود. در واقع گام را نباید از خدا و پیامبر فراتر گذاشت و این نشانه ولایت مداری است.

وی ادامه داد: هرکس با نگاه خود ممکن است خود را شاخص اعتدال معرفی کند اما قرآن می‌فرماید شاخص اعتدال تنظیم کردن حرکت براساس مقام ولایت است، میزان و شاخص وجود ولی خداست و در زمان امام معصوم و در زمان غیبت ولی فقیه جامع الشرایط شاخص است و به این ترتیب برداشت‌های متفاوت وجود نخواهد داشت.