نقش حداقلی دلار در معاملات ایران

علی‌ طیب‌نیا  در نشست خبری سفر خود به اصفهان درباره تحقق سخنان رهبر معظم انقلاب در راستای حذف دلار در مبادلات ارزی گفت: شرایط تحریم در عین حال که مشکلات و هزینه‌هایی را به بار آورد منافعی را نیز برای ما داشت که این منافع شناخت ضعف‌ها و نقاط آسیب‌پذیر بود تا بتوانیم به سمت اقتصاد مقامتی در برابر مشکلات خارجی برویم.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب به سمت این رفتیم که مبادلات خود را با ارزهای معتبری به غیر از دلار صورت دهیم و با بسیاری از کشورهای جهان تفاهم‌نامه داریم تا با دیگر پول‌ها مانند یورو مبادله کنیم و در واقع نقش دلار به حداقل رسیده است.

 

طیب‌نیا خاطرنشان کرد:سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی با درکی عمیق از مشکلات و معضلات ساختاری اقتصادی ایران و مشکلاتی که مواجه هستیم طراحی، تصویب و ابلاغ شده است.

 

وی گفت:با سیاست‌هایی که در ساختار اقتصادی ابلاغ می‌شود به رشدی پایدار دست پیدا می‌کنیم تا سبب عزت و بهبود مردم ما شود؛ رشدی که منافع آن به صورت عادلانه میان مردم توزیع شود و با تکیه بر دانش بنیان و فناوری‌های نوین باشد، مردم نیز در این رشد باید تعامل داشته باشند و با بهره‌گیری از امکانات داخلی کشور برون‌گرا بوده و از ظرفیت‌ها اقتصاد بین‌الملل بهره گیرند.

 

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به طراحی برنامه عملیاتی برای اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: این طرح برای نخستین بار در اقتصاد ایران اجرا می‌شود، برنامه‌ای که با اهداف کلی آغاز شده و به اهداف کمی می‌رسد تا بدانیم در هر مقطع به چه نتایجی باید برسیم که در این راستا اقدامات و عملیات مشخصی را برای آن نیز پیش بینی کرده‌ایم.

 

وی تصریح کرد: سازوکار اجرایی برای تحقق طرح پیش بینی شده که به صورت منظم این برنامه در کمیته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پایش می‌شود تا اگر انحرافی در راستای این مسائل رخ داد زمینه برای رهایی از انحرافات فراهم شود، در تحقق این برنامه برشی استانی وجود دارد که در عین حال استان‌ها با توجه به شرایط خاص خودشان پروژه‌های ویژه استان خود را نیز داشته باشند.

 

طیب‌نیا با بیان اینکه از زمانی که اقتصاد مقاومتی تشکیل شد به صورت مستمر پروژه‌ها نظارت می‌شود، گفت: برای آنکه بتوانیم طرح‌ها و برنامه را به خوبی نظارت و هدایت کنیم تصمیم گرفته شد تا استان‌های کشور میان وزارت‌خانه‌ها تقسیم شوند و وزرا هر کدام مسئولیت یک الی 2 استان را بر عهده گیرند که استان اصفهان و سمنان بر عهده بنده سپرده شد و بنا داریم تا در سفرهایی که به استان‌ها داریم با شرایط آشنا شده و طرح‌ها را نظارت و کنترل کنیم تا اقدامات لازم صورت گیرد.

 

‌با اجرای صحیح ‌سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ‌مشکلات برطرف می‌شود

 

وی درباره مهمترین چالش‌ها در راستای رفع موانع تولید گفت: با برخی مشکلات ساختاری مزمن طی 40 سال گذشته مواجه بوده‌ایم که می‌توان به 2 مورد نفتی و دولتی بودن اقتصاد ایران اشاره کرد، سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با هدف مقابله با دولتی اقتصادی طراحی شده و برای مشکلات نفتی بودن اقتصاد کشور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده که با اجرای این سیاست‌ها زمینه برای دخالت بخش خصوصی فراهم شود.

 

طیب‌نیا اظهار داشت: سیاست‌های کلی نظام با این هدف طراحی شده و به تصویب عالی‌ترین مقام نظام رسیده تا جلوی نوسانات سیاست‌گذاری را بگیرد که با تغییر دولت و شرایط درونی سیاست‌ها تغییر پیدا نکند، سعی داریم با اجرای صحیح این سیاست‌ها به حل مشکلات اقتصادی برسیم.

 

طیب‌نیا در پاسخ به سوالی درباره ارزش اقتصادی حذف کارت سوخت برای دولت بیان کرد: کارت سوخت هنوز به صورت رسمی حذف نشده و کارت‌های سوخت هنوز معتبر هستند، ولی زمینه استفاده آن از بین رفته است، زمانی کارت سوخت موضوعیت پیدا می‌کند که سیستم سهمیه‌بندی داشته باشید و از این جهت استفاده از کارت موضوعیت خود را از دست داده اما در راه‌های دیگر از این کارت استفاده می‌شود.