آخرین جزئیات آلودگی هوای اصفهان و دلایل کاهش دید در شهر

منصور شیشه‌فروش با اشاره به وضعیت آلودگی شهر اصفهان و کاهش دید در مناطق مختلف این شهر به دلیل آلودگی اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته دستورالعملی از مرکز برای همه شهرها ارائه شده و به صورت ویژه در آن شرایط آلودگی هوا را بررسی کرده و وظایف تمام دستگاه‌ها در این دستورالعمل آورده شده است. اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان به صورت مرتب، تغییرات جوی را اعلام می‌کند و محیط زیست توسط ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، میزان غلظت آلاینده‌ها را می‌سنجد.

وی با بیان اینکه اگر غلظت آلاینده‌های هوا، از آنچه مد نظر اداره‌کل محیط زیست بوده، بیشتر باشد، بر اساس آن تدابیر لازم را اتخاذ می‌شود، افزود: اداره‌کل محیط زیست استان اصفهان نیز در هفته‌های گذشته به وظایف خود در این زمینه عمل کرده و هر روز، جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شده است.

کاهش دید در اصفهان به دلیل آلودگی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: چیزی که در حال حاضر مشاهده می‌شود و هواشناسی نیز آن را اعلام کرد این است که در حال حاضر کاهش دید در هوا وجود دارد و این موضوع به دلیل ابرناک بودن هوا نیز است.از سوی دیگر، غلظت آلاینده‌های هوا در روزهای  گذشته نیز افزایش داشته اما این میزان به حدی نبوده که منجر به تعطیلی مدارس یا ادارات شهر اصفهان شود.

وی خاطرنشان کرد: با این حال، در روزهای گذشته فعالیت‌های مختلفی صورت گرفته که از این جمله می‌توان به اعمال طرح محدودیت ترافیکی و توجه بیشتر پلیس راهور به این موضوع و طرح زوج و فرد اشاره کرد.

تشدید برخورد با خودروهای آلاینده

شیشه‌فروش درباره اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: یکی از اقدامات مد نظر درباره مسئله آلودگی، این است که هم‌اکنون از ورود خودروهای فاقد معاینه فنی و آلوده‌کننده در طرح زوج و فرد خودداری می‌شود. با این حال، اقدامات مختلف دیگری در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه کاهش ظرفیت صنایع آلاینده بزرگ نیز از جمله برنامه‌های صورت گرفته در این زمینه به شمار می‌رود، اظهار داشت: بر این اساس، فولاد مبارکه و ذوب‌آهن نیز بر اساس دستورالعمل موجود، ظرفیت خود را کاهش می‌دهند تا این تولید آنها تأثیری بر افزایش آلودگی هوا در سطح شهر اصفهان نداشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در این بخش، صنایع بزرگ آلاینده زمانی که غلظت آلاینده‌های هوا افزایش پیدا می‌کنند، ظرفیت خود را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر، با اعلام محیط زیست برخی آلاینده‌های کوچک نیز در شرایط خاص امکان فعالیت ندارد و تعدادی از ریخته‌گری‌ها، کوره‌های گچ، آجرپزی، قیر، آسفالت، شن و ماسه باید فعالیت خود را قطع کنند.

اگر بهداشت مردم در خطر بود، مسئله اعلام می‌شود

وی بیان کرد: اگر موردی پیش آید که در آن بهداشت مردم در خطر باشد و نگرانی‌های مختلف در این زمینه به وجود آید، این موضوع به همه اعلام می‌شود.

شیشه‌فروش افزود: در حال حاضر به خاطر حساسیت‌های صورت گرفته درباره تهران، بحث‌هایی پیرامون آلایندگی شهر اصفهان نیز مطرح شده اما شرایط آب و هوایی تهران با شهر اصفهان متفاوت بوده و در این زمینه باید دقت لازم را داشت.

وی در توصیه‌ای خطاب به مردم و نگرانی‌های صورت گرفته در این زمینه تصریح کرد: مرکز و مرجع مشخص و قانونی اعلام غلظت آلایندگی هوا اداره‌کل محیط زیست

استان اصفهان است. مردم در این زمینه نباید به فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی مراجعه کنند بلکه باید از طرق رسمی و معتبر، آن را پیگیری کنند.

در اعلام شدت آلایندگی اصفهان مصلحت‌اندیشی نمی‌کنیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه هیچ مصلحتی در اعلام شدت آلایندگی شهر اصفهان مد نظر قرار گرفته نمی‌شود، اضافه کرد: به شما قول می‌دهم که در این زمینه و برای اعلام میزان آلایندگی شهر اصفهان هیچ مصلحت‌اندیشی نخواهد شد زیرا موضوع سلامت مردم، اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی افزود: تمام ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر اصفهان در حال حاضر به صورت روزانه مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند و با برگزاری جلسات روزانه پایش آلودگی هوا و مدیریت بحران استانداری، اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.