سازمان آتش‌نشانی اصفهان رتبه دوم جهان را دارد

بهزاد بزرگزاد  امروز در نشست تخصصی مدیریت بحران شهری با نگاهی به حادثه ساختمان پلاسکو اظهارکرد: پس از این ماجرا تعهدمان نسبت به مردم بیشتر شد.

وی افزود: سازمان آتش‌نشانی اصفهان رتبه دوم جهان را در مورد سازمان‌های آتش‌نشانی دارد و از 11 هزار حریق جزو برترین‌ها بودیم اما به دلایل سیاسی در کنگره آلمان دوم شدیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اصفهان گفت: جالب است که به خاطر افتخارآفرینی یک ورزشکار همه برنامه‌ریزی می‌کنند اما چرا این افتخار مورد توجه قرار نگرفت.

وی تصریح کرد: امروز همه ساختمان پلاسکو را بررسی می‌کنند اما ما آتش‌نشان‌ها تنها یک حرف داریم و آن اینکه یک طرح غلط بهتر از 2 طرح درست است؛ هرج و مرج بزرگ‌ترین اشتباه است.

بزرگزاد خاطرنشان کرد: معجزه‌ای که در ساختمان پلاسکو رخ داد فروپاشی به صورت مستقیم و عمودی بود که اگر ساختمان به صورت افقی فروپاشی نمی‌کرد شاید بیش از هزار نفر کشته می‌شدند.

وی با بیان اینکه این حادثه بستر شغل آتش‌نشانی را برای مردم آشکار کرد، عنوان کرد: روز جمعه و شنبه از تهران آمدم و آنچه به ذهنم رسید، به فرمانده اصفهانی عملیات دادم؛ همچنین یک ماشین نوررسان نیز در همان ساعت ابتدایی عازم تهران شد و تهران با داشتن بالغ بر هزار 500 نیرو و 150 پایگاه نیازی به نیروی کمکی نداشت و نیروی زیاد هرج و مرج ایجاد می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اصفهان تأکید کرد: ساختمان‌های بلند همانند یک کوره است که سوخت خود را هم خودش تأمین می‌کند و دودکش‌های فراوانی هم به صورت افقی و عمودی دارد؛ به همین دلیل اصلاً نباید آتش بگیرد و مدیریت ریسک بر مدیریت بحران در این موارد بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل است که می‌گوییم یک ساختمان بزرگ باید خودش از خود دفاع کند.

وی در مورد جایگاه امکانات اصفهان در مورد آتش‌نشانی ادامه داد: در حد پایین نیستیم اما در شرایط ایده‌آل هم نیستیم؛ در اصفهان خود ساختمان‌ها شرایط پیش‌گیرانه را به خوبی رعایت می‌کنند و این درحالی است که در این مورد بسیار هم تحت فشار بوده‌ایم.

بزرگزاد متذکر شد: بلندترین نردبان آتش‌نشانی دنیا به طول 56 متر بیشتر ارتفاع ندارد که در اصفهان نیز وجود دارد و این نردبان نهایتاً تا یک ساختمان 11 طبقه‌ای را جواب می‌دهد و از همین روست که می‌گوییم یک ساختمان بلند نباید دچار حریق شود