محرومیت های اجتماعی به جای جریمه

گروه اجتماعی – یک رفتار شناس گفت: افزایش نرخ جریمه های رانندگی بدون توجه به تبعات ناشی از تخلفات حادثه ساز نمی تواند مانع کاهش این تخلفات شود.

به گزارش افکارخبر ،دکتر حسین باهر با بیان این مطلب اظهار کرد: جریمه های رانندگی به تنهایی بازدارنده نیست بلکه باید افراد خاطی را از داشتن لوازم بروز تخلف که در اینجا خودروست، محروم کرد.

وی تاکید کرد: با اعمال محرومیت های قانونی نظیر اجازه رانندگی به رانندگانی که سابقه تخلفات حادثه ساز و پرخطر دارند می توان اقدام به فرهنگسازی کرد.

وی توضیح داد: در بسیاری از کشورهای برای رانندگان با رفتارهای پر خطر به جریمه اکتفا نمی کنند بلکه با محروم کردن فرد از حق رانندگی بستر را برای انجام حرکت خطر آفرین از بین می برند و در نهایت جامعه شاهد کاهش بروز این گونه رفتارها می شود.

این جامعه شناس عنوان کرد: نگاهی به وضعیت سنی رانندگانی با حرکات خطر آفرین نشان می دهد این افراد در اصل جوانانی هستند که مالک خودرو نبوده و خود را برا ی پرداخت جریمه های رانندگی نیز متعهد نمی دانند در مقابل مبلغ جریمه های رانندگی برای این رانندگان جوان که بیشتر از طبقه مرفه جامعه هستند اصلا اهمیتی نداشته و تاثیری در هزینه های روزمره آنها نیز ندارد.

وی خاطر نشان کرد: قانونگذار باید برای این دسته از رانندگان محرومیت هایی را پیش بینی کند زیرا اگر این رانندگان بدانند گواهینامه شان پس از انجام چند تخلف برای چند سال و یا همیشه ضبط می شود؛ حتم بدانید از انجام هرگونه تخلف به شدت می پرهیزند.

باهر گفت: در بخش فرهنگ‌سازی و آموزش کمترین فعالیت را داشته ایم و وضعیت اسفناک رانندگی امروز در کشور زاییده این شرایط است.

وی افزود: به دلیل تظابق نداشت میزان جرایم با تخلفات در بسیاری از موارد می توان مشاهده کرد که رانندگان از کوچکترین منفذی برای تخلف استفاده کرده و هیچ ارزشی برای قانون قائل نمی شوند.

 

وی تاکید کرد: با ترکیبی از اقدامات سلبی مانند جریمه و اقدامات ایجابی مثل فرهنگ سازی و آموزش صحیح می توان میزان تخلفات رانندگی را به طرز معناداری کاه شداد.

باهر عنوان کرد: محرومیت از حقوق اجتماعی، در تخلفات پرخطر از جمله موارد تنبیه و بازدارنده ای است که می تواند در پیشگیری و کنترل تخلفات حادثه ساز موثر باشد.