جریمه های رانندگی بازدارنده نیست

گروه اجتماعی – عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر گفت: جریمه های رانندگی را می توان یکی از ابزارهای بازدارنده در انجام تخلفات دانست زیرا متخلفان مجبورند بابت انجام هرگونه تخلف هزینه گزاف پرداخت کنند و این کار مانع تکرار مجدد می شود.

 

به گزارش افکارخبر، اقبال شاکری با بیان این مطلب اظهار کرد: به نظر من جریمه های در نظر گرفته در بخش های مختلف مانند رانندگی ، ساخت و ساز، تخلفات اجتماعی و ... متناسب با جرم انجام شده، نیست و نمی تواند به طور 100درصد به عامل بازدارنده تبدیل شود.

وی افزود: افزایش مبالغ جریمه های رانندگی می تواند میزان تخلفات را تاحدودی کاهش دهد اما اصلا کافی نیست.

وی تاکید کرد: در کنار این عامل بازدارند باید رانندگان را به انجام قانون تشویق کرد و در کنار آن با اعمال محدودیت های مختلف مانند محرومیت چند ساله از رانندگی بستری ایجاد کد تا رانندگان به قانون احترام گذاشته و آن به طور کامل رعایت کنند.

وی توضیح داد: در برخی  کشورها انجام برخی تخلفات رانندگی علاوه بر محرومیت از رانندگی موجب محدودیت های اجتماعی مانند امکان پذیر نبودن شرکت در انتخابات شورای شهر، مجلس و بعضی فعالیت های اجتماعی می شود بنابراین ما نیز باید علاوه بر جرایم رانندگی با ایجاد محدودیت ها بستر را برای اعمال 100درصدی قانون فراهم سازیم.

وی درباره گلایه رانندگان تاکسی از جریمه های مکرر به دلیل سوار و پیاده کردن مسافران گفت: رانندگان تاکسی باید قانون را رعایت کرده و مسافران را در محل های مناسب سوار و یا پیاده کنند زیرا بنده بارها شاهد بودم که شهروندان در چهارراه ها و یا تقاطع ها و ... اقدام به سوار و یا پیاده شدن از تاکسی کرده اند که علاوه بر تخلف بودن این کار بر میزان بار ترافیکی نیز افزوده شده است.

وی خاطر نشان کرد: رانندگان تاکسی با رعایت قانون می توانند مانع از هرگونه جریمه شوند.

عضو شورای شهر تصریح کرد: در 5سال گذشته دولت سهم شهرداری تهران را از بابت اخذ وجوه جریمه ها و همچنین توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت نکرده و هر روز شاهد افزایش بدهی دولت در این بخش به شهرداری هستیم این در حالی است که شهرداری تهران نیز با توجه به توان محدود خود می تواند اقدام به توسعه این ناوگان کند در حالی که جریمه های رانندگی به خزانه دولت واریز شده و درآمد پایدار است و دولت باید برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک و ... برنامه ریزی داشته باشد.

وی تاکید کرد: امیدوارم با افزایش مبالغ جریمه های رانندگی در آینده ای بسیار نزدیک شاهد پرداخت سهم شهرداری از سوی دولت باشیم.