منظور از بازار فارکس چیست؟

سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

فارکس(FOREX) در لغت از عبارت Foreign Exchange که به معنای تبادل ارزهای خارجی است. شما می‌توانید دربازار فارکس به داد و ستد انواع ارزهای خارجی بپردازید.بزرگترین بازار مالی دنیا بازار فارکس هست که روزانه میلیارد‌ها دلار پول در آن بازار جابه جا می شود و افراد زیادی به موفقیت می رسند.

این تبادل ممکن است برای خریدوفروش کالا، خدمات شرکت‌ها و دولت‌ها، هزینه‌های سفر و خرید مسافران یا سرمایه‌گذاری اشخاص و بنگاه‌ها در کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه معاملات در فارکس چگونه است؟

معاملات در فارکس همیشه به‌صورت جفت ارز است.یعنی وقتی شما در بازار فارکس ارزی را خریداری می‌کنید، در همان لحظه ارز دیگری را فروخته‌اید. پس به نوعی می‌توان گفت که شما به اصطلاح همواره در حال آربیتراژ هستید و سرمایه شما در حال گردش است.

به‌طور مثال:

وقتی شخصی جفت‌ ارز یورو به دلار(EUR/USD) را در قیمت ۱.۰۸۳۰ خریداری می‌کند، به این معنی است که ۱.۰۸۳۰ دلار هزینه کرده تا بتواند ۱ یورو خریداری کند.

در بازار فارکس گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران فعالیت کرده که به اصطلاح بازیگران بازار فارکس نیز نامیده می‌شوند. این سرمایه‌گذاران از قشرهای مختلف کشورهای مختلف از سرمایه‌گذاران خورد تا سرمایه‌گذاران کلان و حتی بانک‌های مرکزی کشورهای دنیا را تشکیل می‌دهند. این سرمایه‌گذاران با انگیزه‌های کاملاً مختلفی در این بازار به معامله می‌پردازند که در نهایت همگی به‌دنبال کسب سود از این بازار هستند.

مجموع همه این اهداف، بدان معنی است که تبادل ارز در بازار فارکس تنها با هدف سفته‌بازی انجام نمی شود و در حقیقت هرکدام از فعالان در این بازار، به نوعی نقش خود را ایفا می‌کنند و به همان مقدار تاثیرگذار هستند.

 

 نرخ در بازار فارکس چگونه تعیین می‌شود؟

در بازار فارکس همان‌طور که گفته شد، ارزهای خارجی نسبت به یکدیگر معامله می‌شوند که به اصطلاح هر کدام را یک جفت‌ارز می‌نامند. به‌عنوان مثال: پوند انگستان نسبت به دلار آمریکا که با علامت اختصاری (GBP/USD) نمایش داده می‌شود. نرخ این جفت‌ارزها رابطه مستقیمی با وضعیت اقتصادی و سیاسی آن کشورها دارد. به همین ترتیب برای تحلیل حرکات قیمتی جفت ارزهای مختلف، در بازار فارکس مانند تمام بازارهای مالی دیگر، از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال استفاده می‌شود.

برای تحلیل یک جفت‌ارز نسبت به یکدیگر ابتدا باید بتوانیم درک کاملا شفافی از وضعیت اقتصادی و سیاسی و همچنین اتفاقات و اخبار مهم در جریان آن کشورها را داشته باشیم که بعضا هم کار کاملا تخصصی و پیچیده‌ای است.

چه عواملی در تعیین نرخ‌ها در بازار فارکس موثرند؟

به‌عنوان مثال از عوامل موثر اقتصادی بر تعیین نرخ می‌توان به بیاینه‌های پولی و بانکی کشور و تعیین نرخ بهره بانکی و رشد تولیدات کشور، نرخ بیکاری و تولید اشتغال و... همچنین از موارد سیاسی نیز به تنشهای سیاسی کشورها و جنگ و تحریم‌ها و رویدادهای مهم سیاسی و حتی توئیت‌ها و نظرات شخصی رئیس جمهورها اشاره کرد.

به عبارتی دیگر شما باید قادر باشید تا همه عوامل مهم و تاثیرگذار در تعیین نرخ‌ها را شناسایی و به‌خوبی تحلیل کنید تا بتوانید تحلیل بنیادی صحیحی از اتفاقات و اخبار در حال اتفاق حول آن جفت‌ارز را داشته باشید. در خصوص تحلیل‌های تکنیکال نیز بعضا سرمایه‌گذاران تنها با در نظر گرفتن نمودارها و شناسایی الگوهای مختلف، بدون در نظر گرفتن اخبار و اتفاقات سیاسیِ در حال اتفاق، به معامله در فارکس می‌پردازند.

حجم معاملات در بازار فارکس چقدر است؟

بر اساس گزاش منتشر شده از بانک‌ها که هر سه سال یک بار ارائه می شود،ارزش کل معاملات روزانه فارکس در سال ۲۰۱۹ به حدود ۶٫۶ میلیارد دلار رسیده  که در مقابل گزارش قبلی خود در سال ۲۰۱۶، حجم معاملات روزانه ۱٫۴ میلیارد دلار افزایش داشته است. این عدد نشان‌دهنده این است که شما به هیچ‌عنوان نیاز به نگرانی در مورد حجم معاملات فارکس نخواهید داشت.

از طرفی هرچه حجم معاملات در بازار بالاتر باشد احتمال دستکاری (Manipulation) در معاملات و نرخ‌ها، به‌شدت کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر هرچه حجم معاملات بالاتر باشد امنیت سرمایه نیز، بیشتر خواهد بود.

در جدول زیر می‌توانید میانگین حجم روزانه معاملات فارکس را در سال‌های مختلف مشاهده کنید:

حجم میانگین روزانه فارکس

از پُرمعامله‌ترین جفت ارزهای بازار فارکس می‌توان به یورو به دلار(EUR/USD) و دلار به ین(USD/JPY) اشاره کرد. که حدودا ۴۱% حجم معاملات فارکس در سال را تشکیل می‌دهند. این درصد متحیر کننده می‌تواند ما را وادار به تفکر درباره حجم معاملات صورت گرفته در فارکس کند.

بر اساس آمارها ۸۵% معاملات فارکس به دلار تلاقی دارند، که این مقدار حدود ۴۵% حجم کل معاملات را نیز دربر می‌گیرد. یورو و ین و پوند نیز به ترتیب در رتبه دوم و سوم و چهارم قرار دارند. به این ترتیب می‌توانیم دریابیم که معامله‌گران فارکس بیشترین معاملات خود را بر روی این ارزها متمرکز می‌کنند.

چه کسانی در بازار فارکس معامله می‌کنند؟

همه اقشار کشورهای مختلف می‌توانند در این بازار فعالیت کنند و از این لحاظ هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد. آمار نشان داده که تقریبا بسیاری از معامله‌گران فعلا در حوزه بین‌المللی به خاطر حجم نقدینگی بالا به بازار فارکس علاقمندند.

حجم نقدینگی از این جهت مهم است که معامله‌گران می‌توانند در ۲۴ ساعت شبانه روز و در ۵ روز از هفته(معاملات فارکس در روزهای شنبه تا دوشنبه تعطیل است.)، معاملات خود را باز و یا از آنها خارج شوند. همچنین بخاطر تعدد جفت ارزها و اتفاقات و تنش‌های روز در دنیای امروز، همواره مورد معامله مناسبی در بازار برای شما وجود خواهد داشت.