فروش خاک‌ جنگل قاچاق محسوب می‌شود

رضا بیانی مدیر کل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور در واکنش به فروش خاک جنگل‌ها اظهار کرد: طی روز‌های اخیر اخباری مبنی بر فروش یک خاور خاک جنگل با نرخ ۵ هزار تومان در میدان ونک در رسانه‌ها منتشر شد که این موضوع را از طریق فرمانده یگان حفاظت در حال پیگیری هستیم تا با متخلفان برخورد کنند و به مقامات قضایی تحویل دهند.

او افزود: امسال برای برخورد با موضوعاتی همچون  قاچاق چوب ، خاک و غیره به ازای هر ۸۰۰ هکتار یک جنگلبان گذاشته‌ایم، ضمن آنکه در بلوک‌بندی حفاظتی نقاط بحرانی را مشخص کرده‌ایم.

بیانی با تاکید بر اهمیت منابع خاکی کشور بیان کرد: با توجه به آنکه تشکیل یک سانتی متر خاک، ۷۰۰ تا هزار سال زمان می‌برد، از این رو یگان حفاظت باید موضوع را پیگیری کند تا چنین مشکلاتی در کشور رخ ندهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آماری از  قاچاق خاک  همانند قاچاق چوب در دسترس نیست، گفت: آنچه مسلم است قاچاق خاک در کشور اتفاق می‌افتد که این امر با جدیت تمام باید کنترل شود؛ چرا که با قاچاق چوب امکان جایگزینی برای درخت وجود دارد، اما برای خاک هرگز.

حفاظت از منابع خاکی از آب هم‌ مهم‌تر است

مدیر کل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها در پایان تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر آنکه منابع خاکی از آب هم مهم‌تر هستند و جایگزین خاک به سادگی وجود ندارد، از این رو حفاظت و حراست از این منبع ارزشمند امری مهم تلقی می‌شود.