افزایش ناگهانی نرخ بلیت هواپیما/ چرا هزینه را باید مردم بدهند؟

بلیت هواپیما باز هم گران شد و اینبار شرکت های هواپیمایی گران شدن بلیت هواپیما را به دلیل کرونا و کاهش ظرفیت های هواپیماخها عنوان کردند.

به گزارش افکارنیوز، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره گران شدن دوباره بلیت هواپیما از سوی شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت:بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط پروازهای داخلی آزادسازی شده است لذا شرکت های هواپیمایی برای تطبیق با وضعیت حمل و نقل هوایی اقدام به نرخ گذاری قیمت بلیت هواپیما می کنند.

وی دلیل گران شدن بلیت هواپیما را نرخ دلار می داند و می گوید که قیمتهای اخیر بر اساس دلار 11 هزار تومانی بوده و حالا شرکت ها تصمیم گرفته اند قیمت گذاری را بر مبنای دلار 27 هزار تومانی انجام دهند.

این مقام مسئول دومین علت گران کردن را مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا می داند که هواپیماها باید از 60 درصد ظرفیت خود استفاده کنند و به همین دلیل قیمت گذاری جدید صورت گرفته است.

اما سوال اینجاست آیا مردم باید هزینه این تصمیمات را بدهند؟ آیا با گرانی های فراوانی که در کشور و مشکلاتی که مردم در وضعیت معیشتی خود دارند با این گران کردن ها می توانند از هواپیما استفاده کنند؟ یا اینکه هواپیما هم به کالای لوکسی تبدیل می شود که برخی ها فقط حق استفاده از ان را خواهند داشت.

آیا هزینه های ایرلاین‌ ها تماما به صورت دلاری است که حالا با بالا رفتن نرخ ارز باعث گران کردن بلیت هواپیما می شود؟

اقبال شاکری از نمایندگان مجلس یازدهم در واکنش به افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی اعلام کرد که قطعا این اقدام به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، زیرا مردم توان پرداخت چنین هزینه هایی برای خرید بلیط هواپیما را ندارند.

وی افزود: افزایش ناگهانی و بدون برنامه قیمت ها، فشار سنگینی به مردم و مسافران وارد می کند و قطعا این رویکرد موجب کاهش استقبال مردم برای استفاده از پروازهای هوایی خواهد شد.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه نرخ‌نامه جدید حمل و نقل هوایی متناسب با هزینه های مصرفی ایرلاین ها نیست، افزود: من بعد از اعلام نرخ‌نامه جدید، دلایل افزایش قیمت ها و تناسب این مسائل با میزان هزینه ها را بررسی کردم، حتی با چندین کارشناس و مسئول مرتبط نیز در این رابطه صحبت کردم، از این رو به نظر می رسد که نرخ های اعلامی به هیچ وجه واقعی نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس، از ورود این کمیسیون به پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد و گفت: قطعا در نشست هفته آینده این کمیسیون، مسئله افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت پروازهای هوایی با حضور مسئولان مربوطه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر رحیم زارع از دیگر نمایندگان مجلس نیز با انتقاد از برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما اظهار داشت: با تصمیم صورت گرفته بخش اعظمی از مردم قادر نخواهند بود که از حمل و نقل هوایی استفاده کنند، البته این تصمیم هم به ضرر مسافران و هم به زیان شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که با افزایش قیمت بلیت هواپیما، حجم فروش بلیط و میزان ترددهای مسافران کاهش زیادی پیدا کند، این در حالی است که ایرلاین‌ها در سال‌های اخیر به دلیل تشدید تحریم و شیوع بیماری کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند، حال تصمیم اخیر وضعیت آن‌ها را وخیم‌تر خواهد کرد.

وی گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار است که هواپیماها با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده و ما به التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیت جبران شود، حال این سوال پیش می‌آید که چرا هزینه اجرای تصمیمات را مردم باید پرداخت کنند.

زارع ادامه داد: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده که از آبان ماه، بلیت هواپیما بر اساس نرخ دلار آزاد محاسبه می‌شود، این موضوع مطرح می‌شود که مگر بخش اعظمی از هزینه‌های ایرلاین‌ها مانند پرداخت حقوق به صورت دلاری انجام می‌شود که حالا به دنبال محاسبه قیمت بلیط با نرخ دلار آزاد هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، بر ضرورت ورود دولت به مسئله آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تأکید کرد و گفت: دولت باید با ارائه تسهیلات و کمک‌های مالی مانع از افزایش قیمت بلیط هواپیما شود.