به گزارش افکار نیوز،جواد اوجی در گفتگو با مهر ،درباره دلایل کاهش ناگهانی صادرات گاز ترکمنستان به ایران در زمستان سال گذشته، گفت: اگر مشکل این کاهش صادرات گاز طبیعی ترکمنستان به ایران فنی و عملیاتی باشد، این مساله در قرارداد بین دو کشور تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه اگر دلیل کاهش صادرات مشکلات غیر فنی و غیر عملیاتی باشد مطابق با مفاد قراردادی عمل می کنیم، تصریح کرد: در صورتی ‌که کاهش صادرات گاز مسائل غیر فنی باشد مطابق با مفاد قراردادی درخواست جریمه از ترکمنستان می‌کنیم.

بهمن ماه سال گذشته همزمان با کاهش شدید دمای هوا در اکثر استانهای ایران، کشور ترکمنستان هم به بهانه برودت هوا میزان صادرات گاز طبیعی ایران را برای چندین روز متوالی به نصف کاهش داد.

بر این اساس صادرات گاز طبیعی ترکمنستان به ایران را روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت ضمن آنکه مسئولان شرکت ملی گاز ایران تاکید کردند: شرکت ترکمن گاز هیچ گونه پاسخ قانع کننده‌ای به شرکت ملی گاز برای کاهش صادرات گاز ارائه نکرده است.

این در حالی است که در سه سال اخیر مقامات تهران - عشق آباد بر روی فرمول جدید فروش گاز و افزایش سقف تبادلات سالانه گازی از ۸ به ۱۴ میلیارد متر مکعب به توافق جدیدی دست یافته بودند.

در همین حال مذاکرات گازی دو طرف برای افزایش حجم واردات گاز تا سقف ۲۰ میلیارد متر مکعب در حالی آغاز شده است که ایران با با بهره برداری از خط لوله شمال و شمالشرق به طور کامل از واردات گاز ترکمنستان بی نیاز شده است.
سال گذشته ایران ۱۱.۸ میلیارد متر مکعب گاز واردات کرد ضمن آنکه ۹.۵ میلیارد متر مکعب گاز توسط ایران به کشورهای همسایه صادر شد این در حالی است که مسئولان پیش بینی میکنند تا پایان برنامه پنجم توسعه حداقل ۱۰ درصد از تجارت جهانی گاز جهان در اختیار ایران قرار بگیرد.