به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، طی روزهای گذشته خبرگزاری مهر از افت شدید قیمت پیاز طرح استمرار جنوب استان کرمان خبر داد، ورود دلالان به بازار پیاز درحالی موجب افت شدید قیمت محصول شد که همزمان پیاز وارداتی پاکستانی با کیفیت بسیار پائین نیز در بازار وضعیت را بدتر کرد بطوریکه در برخی موارد قیمت هر کیلو پیاز در مزرعه به ۵۰ تومان رسید در حالیکه حتی نرخ سبدهایی که محصول در آنها قرار می گرفت گرانتر از محصول می شد.

با وجود خرید تضمینی محصول پیاز و به این دلیل که نرخ خرید ۱۱۰ تومانی تضمینی حتی هزینه های برداشت محصول را نیز پوشش نمی داد هم اکنون بخش قابل توجهی از محصول پیاز فروش نرفته و در میادین میوه و تره و بار جیرفت انبار شده است و حتی برخی از کشاورزان نیز ترجیح دادند که پیاز را برداشت نکنند و از آن به عنوان کود طبیعی کشت بعد استفاده کنند.



دپوی پیاز تا به آنجا پیش رفت که بوی ناشی از محصولات فروش نرفته در برخی مزارع آزار دهنده شده است و این اوضاع که ناشی از عدم برنامه ریزی مناسب برای بازاریابی محصول است همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر مسئولان از عدم رعایت الگوی کشت سخن می گویند اما کشاورزان بر رعایت الگوی کشت در این فصل برداشت تاکید دارند.



نگرانی کشاورزان از تکرار تراژدی افت قیمت
قصه تلخ پیاز کاران همچنان ادامه دارد اما قصه ای دیگر در راه است که از هم اکنون باید برای سرانجام آن تدبیر لازم اندیشیده شود.

محصول پیاز تنها محدود به شهرستان جیرفت بود اما برداشت محصول گوجه فرنگی که به دلیل اینکه در مدت کوتاه تر از پیاز خراب می شود و کشاورز به ناچار مجبور به فروش سریع محصول است در اکثر شهرستانهای جنوب کرمان به فصل برداشت نزدیک شده است و شرایط مستعد تری را برای سوء استفاده دلالان ایجاد می کند.



تنها در شهرستان رودبار به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی جنوب استان کرمان برداشت از ۷ هزار و ۴۰۰ هکتار مزرعه آغاز شده است و این درحالی است که اکثر مزارع جنوب کرمان در شهرستانهای مختلف زیر کشت محصول گوجه فرنگی رفته است.

محمد سیفی، مدیر جهاد کشاورزی رودبار در گفتگو با مهر از آغاز برداشت محصول در مزارع این شهرستان محروم جنوب کرمان خبر می دهد.

از هم اکنون باید جلوی دلال بازی را گرفت

وی با تاکید بر اینکه به جنوب استان کرمان گلخانه طبیعی گفته می شود ادامه داد: این شرایط موجب شده است کشاورزان از سطح زیر کشت بالا و همچنین کیفیت مطلوب محصولهای جالیزی برخوردار باشند.

سیفی ادامه داد: پیش بینی می کنیم که از هر هکتار زمین ۳۰ تن محصول برداشت کنیم.



وی که یکی از نگرانی هایش افت قیمت محصول گوجه فرنگی است گفت: باید با خرید تضمینی از هم اکنون جلوی دلال بازی گرفته شود تا دسترنج کشاورز در خانه اش بماند و نصیب دلالان نشود.

وی مشکلات دیگر کشاورزان را هزینه های بالای تولید محصول از جمله کود و سم و نرخ سوخت، عدم بسته بندی مناسب محصول، دور بودن مزارع از بازار مصرف و مشکلات حمل و نقل و کمبود صنایع تبدیلی برشمرد.

سیفی رودبار را دارای بالاترین سطح زیر کشت گوجه فرنگی دانست.

ضرر تولید کننده و مصرف کننده و سود دلالان

نگرانی کشاورزان زمانی در خصوص نرخ محصول افزوده می شود که بدانیم مشکلات فروش محصول گوجه فرنگی طی سالهای اخیر سر درازی داشته است و طی سالهای اخیر هر سال در زمان کشت دلالان غیر بومی از راه می رسند و محصول را پس از برداشت کشاورزان و در زمانی که در گرمای جنوب در معرض خراب شدن است با قیمت بسیار پائین خریداری می کنند و در نهایت به بازار مصرف به چندین برابر قیمت مزرعه می فروشند و در این میان هم تولید کننده ضرر کرده است و هم مصرف کننده محصول دچار ضرر شده است.

به نظر می رسد مسئولان برای اینکه گوجه کاران نیز به درد پیاز کاران دچار نشوند از هم اکنون به فکر نرخ گذاری تضمینی، ایجاد ساز و کار مناسب برای حمل و نقل محصول به بازار مصرف و ساماندهی نرخ های حمل و نقل و چاره اندیشی در خصوص کمبود کامیون در منطقه باشند.

تولید داخلی در چالش بی برنامگی

این درحالی است که نرخ نهاده های تولید در سال جاری نیز از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است و بسیاری از کشاورزان با دریافت وامهای کشاورزی و اجاره زمین اقدام به کشت کرده اند.

افزایش نرخ کود و سم و همچنین افزایش نرخ سوخت برای موتور پمپهای کشاورزی و دلال بازی مشکلات عمده ای است در راه تولید داخلی محصولات کشاورزی.


اما این داستان به اینجا ختم نمی شود، هر چند مسئولان همیشه از عدم واردات محصولات کشاورزی سخن می گویند اما کافی است مصرف کننده به میوه فروشی محله خود مراجعه کند و محصول گوجه فرنگی وارداتی را در بسته بندی های زیبا و شکیل مشاهده کند.

تصرف بازار تولیدات داخلی توسط محصول وارداتی!

محصولی که هر چند بزرگ و آبدار به نظر می رسد اما بی طعم و بی آب است و این درحالیست که محصول گوجه فرنگی جنوب کرمان در فصلی که در کمتر جایی از کشور شاهد برداشت گوجه فرنگی هستیم با کیفیت بسیار مطلوب روانه بازاری می شود که پیش از آن توسط گوجه فرنگیهای خارجی تصرف شده است.

این در شرایطی است که حمایت از سرمایه ملی و تولید داخلی در سال جاری مورد تاکید ویژه قرار گرفته است و شایسته است مسئولان نیز در راستای اجرای عملی این شعار، سیاستگذاری های خود را به خصوص در مورد محصولاتی که در داخل کشور تولید می شوند هماهنگ کنند.