تشدید نظارت ها برای مقابله با احتکار کالا

ابراهیمی نیا نائب رئیس اتاق اصناف در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص مقابله با احتکار کالاهای اساسی تصریح کرد: بازرسان اتاق اصناف همواره بازار را رصد می کنند و بازرسی مستمر از انبارها، خرده فروشی ها و عمده فروشی ها انجام می گیرد.

او ادامه داد: طی ۳ ماه گذشته  ۳۴ هزار واحد خرده فروش و  ۱۱ هزار و ۴۰۰ واحد عمده فروش از سوی بازرسان اتاق اصناف رصد شده اند و در کارگروه مشترک با تعزیرات موفق به کشفیاتی در بخش احتکار کالاهای اساسی شده ایم و در یک مورد شاهد انبار گوشت تاریخ مصرف گذشته هم بوده ایم .

ابراهیمی نیا بیان کرد: اتاق اصناف با کمک تعزیرات و مراجع ذی صلاح اقدامات مناسبی در حوزه مقابله با احتکار انجام داده و  تسهیلاتی در گمرکات  برای ترخیص کالاها به خصوص در بخش روغن در نظر گرفته شده است بنابراین از این هفته شاهد بهتر شدن شرایط خواهیم بود.

این مقام مسئول  تاکید کرد:  از بین ۴ هزار واحد‌ عمده فروش بازرسی شده تنها ۴۰۰ واحد یعنی ده درصد تخلف کرده اند و هر کالایی که در انبار‌ها باشد به معنی احتکار نیست.

نائب رئیس اتاق اصناف گفت: اصناف در حلقه آخر توزیع هستند. عمده فروش ها و تجار باید رصد شوند نه خرده فروشی که کاسب است و نمی‌تواند کالا در حجم زیاد انبار کند. معیار فروش  در خرده فروشی ها، قیمت سازمان حمایت است و اصناف فاکتور فروش دارند.

انجام ۴ هزار بازرسی هوشمند از انبارها

محمدی پور معاون بازرسی سازمان صمت استان تهران گفت: طی ماه های گذشته برحسب ضرورت، بازرسی ها تشدید شده است و ۴ هزار بازرسی هوشمند در خصوص انبار‌ها داشته ایم یعنی به محل اختفا و دپوی کالا‌ها مراجعه کرده ایم .

محمدی پور گفت: از سامانه انبار‌ها ، واحد‌های انبار را احصا می‌کنیم و طی گشت‌های مشترک با دستگاه‌های همکار بازرسی  را انجام می دهیم که این بازرسی ها منجر به کشف ۴۰۰ مورد تخلف احتکار به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان شده است که در این ۵۰ گشت مشترک در انبار‌ها کالاهایی همچون لاستیک، لوازم خانگی، فولاد، روغن کشف شده و پرونده آن ها به تعزیرات ارسال شده است.

او افزود: در مواردی که حکم برای پرونده ها صادر شده باشد کالاهای کشف شده باید روانه بازار شوند و  متخلفان باید جریمه را هم  پرداخت کنند.

محمدی پور بیان کرد: در سامانه انبار‌ها هر واحدی که جواز کسب انبار داشته باشد قابل رصد است. البته احتکار یعنی حجم زیادی کالا به منظور افزایش قیمت نگه داشته شود و خرده فروش این حجم کالا را نمی‌تواند احتکار کند بنابراین بیشترین رصد از عمده فروشی ها صورت می گیرد.